bambi

Dagens fråga: Vilken är din välgörenhetsorganisation of choice?

Jag och maken ger via månadsgiro en summa till Röda Korset. Detta har vi gjort i många år och det var inte direkt något aktivt val eftersom min mamma har varit aktiv inom organisationen så blev det helt enkelt Röda Korset.

Nu när det känns extra viktigt med att bidra till andra behövande så känns det som om man kanske borde göra ett mer aktivt val. Ett bra val. Så att man vet att pengarna kommer fram och allt sköts som det ska. Men hur vet man det? Jag har funderat på om det kanske är bättre med ett fadderbarn, då kanske man får lite mer "bevis" på att hjälpen kommer fram? Har ni några tips? Har ni någon organisation/er som ni ger pengar till som ni kan rekommendera?

#1 - therese

Vi har de senaste åren haft tre överföringar, amnesty, läkare utan gränser och min stora dag. Känns som att de två sista kommer vi alltid att bidra till. Jag vurmar speciellt för min stora dag som tar fasta på och genomför mkt sjuka barns drömmar. De får ett avbrott i den ständiga sjukhusvistelsen.

#2 - LADY DAHMER

fadderbarn!

#3 - Maddie

Hej! Vi är världsföräldrar (brukar öka det bidraget varje år vid den där galan på teve) via Unicef och så har vi ett fadderbarn i Hoppets Stjärna, där pengarna man ger varje månad går till alla barn de hjälper men där man ändå har ett "eget" fadderbarn för att göra det lite mer personligt. Man kan om man vill skriva brev och skicka presenter men det är inget som förväntas av en. Våra barn tycker det är roligt att vi har en speciell person som vi hjälper, fast de vet att pengarna går till fler. De tycker det är kul att vi har foto på henne och fått veta lite mer om henne. Unicef och Hoppets stjärna har vi autogiro till varje månad plus lite andra organisationer inom miljö och natur samt cancer- och allergifonden. Utöver det är jag medlem i Röda korset och vi skänker pengar både till dem och andra hjälporganisationer lite då och då. Kan verkligen rekommendera Hoppets Stjärna och Unicef, att ha ett fadderbarn berikar livet tycker jag och gör att det blir mer verkligt på något sätt, att få ett ansikte på de man försöker hjälpa :)

kram

#4 - Josefine, Blåeld

Jag är ingen månadsgivare på det sättet, istället hqr jag sedan flera år engagerat mig ideellt inom Röda Korset. Jag jobbar med handläggning av asylfrågor, informerar om människor på flykt samt sitter i RK: s lokala styrelse. Mitt lilla sätt att bidra!

Är tacksam för att ni bryr er, och pengarna gör nytta!

Kram!

#5 - Anna

Vi har fadderbarn via Plan och har haft det i flera år. Annas donerar jag till barncancefonden och sos barnbyar.

#6 - Julia

Vi skänker till "varberg home of peace" för där VET vi att pengarna kommer fram och att det används direkt för att hjälpa de behövande, för tillfället till att köpa mat åt invånarna som är drabbade av torkan. Ingenting går till löner osv för de som jobbar med detta, och det vet vi för att det är släktingar till oss som jobbar med detta, som är utsända av en kyrka och redan får en liten lön av sin församling. Det kan jag rekommendera! Finns mer info på varberg home of peace's hemsida.



Vad ni än bestämmer er för tycker jag det är jättefint att ni skänker pengar och jag hoppas de gör stor nytta för någon annan!



Kram

#7 - LILITH - Borderline & mamma

Jag ger efter förmåga till olika varje månad. Just nu är det till de olika organisationerna vid Afrikas horn.

#8 - Elise

Vi skänker pengar till hjälp till liv: http://www.htli.org/

I den organisationen så är det inga pengar som försvinner till högt uppsatta chefer osv, det är privatpersoner som arbetar ideelt och alla pengar går direkt till de behövande. genom dem kan man också ha fadderbarn.

#9 - Lena D

Vi har fadderbarn via SOS barnbyar. Det är en 10-1 årig pojke i Etiopien som vi haft i 4 år nu. Vi har autogiro på 200kr/månad till honom. En extra slant till jul/födelsedag och ibland har vi skickat ner en present. Då brukar vi få ett tackkort av honom personligen, det känns underbart förstås!

En gång i kvartalet ungefär får vi ett personlig brev från "barby-chefen" som berättar om vad som händer i barnbyn allmänt men även hur just vårt barn mår och utvecklas.

Jag valde SOS barnbyar aktivt men så kunde vi inte bestämma oss vart vi ville ha fadderbarn så jag skrev upp varje världsdel på varsin lapp, vek ihop dem och lottade fram. Det blev Afrika och jag valde då att låta SOS barnby ge oss ett fadderbarn i Afrika där de behövde som mest hjälp. Då blev det Addis Abeba i Etiopien.

#10 - Anonym

Vi har fadderbarn via SOS barnbyar. Det är en 10-1 årig pojke i Etiopien som vi haft i 4 år nu. Vi har autogiro på 200kr/månad till honom. En extra slant till jul/födelsedag och ibland har vi skickat ner en present. Då brukar vi få ett tackkort av honom personligen, det känns underbart förstås!

En gång i kvartalet ungefär får vi ett personlig brev från "barby-chefen" som berättar om vad som händer i barnbyn allmänt men även hur just vårt barn mår och utvecklas.

Jag valde SOS barnbyar aktivt men så kunde vi inte bestämma oss vart vi ville ha fadderbarn så jag skrev upp varje världsdel på varsin lapp, vek ihop dem och lottade fram. Det blev Afrika och jag valde då att låta SOS barnby ge oss ett fadderbarn i Afrika där de behövde som mest hjälp. Då blev det Addis Abeba i Etiopien.

#11 - Anna-Carin

Jag brukar ge till Läkare utan gränser. Rätt fiffigt nu med Afrikas horn kampanjen. Man skickar ett sms och skriver hur mycket man vill ge och så får man tillbaka ett sms där man ska bekräfta. och sen dras det på mobilräkningen. Skitbra!

#12 - AMEERA

Streetlights hjälper gatubarn i Etiopien :)



Deras blogg och mer information hittar du här



http://erikaochjosse.wordpress.com/

#13 - Charlotte da Silva

Jag har haft fadderbarn i Hoppets Stjärna i 10 år. har även varit och besökt henne i Brasilen. Jättebra organisation!

www.hoppetsstjarna.se

#14 - Elin Astrid

Jag är världsförälder via Unicef och djurfadder via Djurens rätt! Ibland ger jag även till Läkare utan gränser.

I julas köpte jag många julklappar från Unicef, det var jätteuppskattat!

#15 - Sister Moonshine

Jag löste dilemmat med att välja genom att bidra med min tid istället för med pengar. Jag arbetade ideellt för Röda Korset i olika kretsar under flera år. Samtidigt är man självklart medlem och betalar årsmedlemsskap. Numera stöder jag enbart olika cancerforskningsinsamlingar.



/Åsa

#16 - Hanna

Jag är världsförälder på Unicef, och brukar då och då handla lite från deras gåvoshop också.

#17 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Fadderbarn SOS barnbyar och Rädda Barnen.

#18 - Aniika

Hej! Pa tal om detta amnet, kolla garna in www.godhandling.se. Om du webshoppar en del ar detta ett perfekt satt att stodja valgorenhetsorganisationer! Bra satt att kombinera shopping med valgorenhet, da en viss procent av omsattningen pa det du anda skulle handla gar till en valgorenhetsorganisation som du sjalv valjer! Mvh Aniika