bambi

Ibland måste man våga stå upp för sina rättigheter
I somras så beställde mannen en massa nya delar till sin dator. Han fick inte moderkortet att fungera och han testade en massa olika grejer, men inget funkade. Till slut så tog han bort ett klistermärke som satt på moderkortet och tänkte att det kanske störde på något vis... men nej, den fungerade fortfarande inte.

Han skickar tillbaka moderkortet och dom gör en kontroll. Dom märker då att klisterlappen är borta och då gäller inte garantin. 700 kronor är bortblåsta även fast dom skickade en felaktig vara.


Men maken visste att han hade inte gjort något fel. Det stod ingenstans att om man tog bort klisterlappen så gällde inte garantin. Det stod inte ens på företagets hemsida. Men nej, dom vägrade ersätta honom för det trasiga moderkortet. Maken (som är jurist) stämmer dom och skickar in en stämningsansökan.


Igår så ringer dom från datorföretaget och vill förlika. Maken har i sin stämningsansökan begärt 2500 kronor av företaget för juridiska kostander (det kostar lite att stämma och så tar det tid att skriva ihop en stämning). Dom säger att han får 3546 kronor om han förliker... han accepterade på direkten kan jag säga! Tänk va mycket lättare det hade varit för alla om dom bara hade betalat tillbaka dom där första 700 kronorna.... men det var bra att mannen stod på sig!
#1 - Nelin

Bra för er att ni fick rätt. Synd bara att det ska krävas så mycket, alla har ju inte en jurist i familjen så det är nog många som blir lurade av företag som försöker smita undan i sådana här situationer.

#2 - Viola

Bra att han stod på sig!

#3 - ≈Sanna≈

Skönt att de fick känna på sin egen medicin. För de som inte har en jurist i närheten så är det nog mörkt, man törs inte gå på även om man vet att man har rätt. Förhoppningsvis kanske de är lite mer försiktiga och ger kunden rätt någon mer gång.

#4 - ≈Sanna≈

#5 - Hanna

Sådant där måste man liksom lära sig med åren. När jag var yngre vågade jag aldrig klaga. Numer hävdar jag min rätt mycket mer. Och gör man det på rätt sätt, när man inte är arg, med ett i övrigt trevligt mail osv så brukar det gå bra :) Fast fortfarande är jag nog lite för snäll. Så fort de ursäktat sig köper jag det, och nöjer mig med den lilla kompensation jag möjligen blir erbjuden. Oftast är det ursäkten/förklaringen jag är ute efter, och att de ska få en chans att förbättra sig.



Synd att denna datorfirma inte fattade det på en gång. Så hade ni sluppit krångel och de sluppit betala dyrt.



Må gott!

#6 - Tess

Bra det där, men synd att det ska krävas så mycket för att få rätt!

#7 - Maja

Ja det var rätt!



Haha, de förlikade för att slippa dålig publicitet, men fick det ändå med bloggen. Kör hårt :)

#8 - Jyoti

Hahaha så coolt gjort av din man!

Jag hade aldrig gjort en stämningsansökan pga kostnader och okunskap. Men det är riktigt häftigt att han visste vad han skulle göra och att han stod på sig!

Otur för datorföretaget att kunden var jurist! ;-)