bambi

Jordnötssmörcookies

Jag har länge undrat hur caféer får till dom där härliga stoooora mjuka, nästan lite sega, cookies. Och nu vet jag hur! Åh, va underbart detta recept blev! Det är också ett väldigt enkelt recept. Jag slängde ihop dessa igår kväll på sånt som jag redan hade hemma.



2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
125 g jordnötssmör
1,5 dl brun farin
1 dl strösocker
1 nypa salt
2 ägg
Lite mixade nötter (paranötter, pinjenötter, paknnötter, cashewnötter)

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda vetemjöl och bakpulver. Tillsätt jordnötssmöret.
3. Tillsätt brun farin, socker och salt. Blanda väl.
4. Tillsätt äggen och blanda ordentligt.
5. Fördela degen på ett bakplåtspapper i 6 kulor. Platta till så att dom är 6-7 cm i diameter. Om degen är väldigt kladdig så använd två skedar!
6. Hacka nötterna grovt och strö över kakorna. Grädda sedan i mitten av ugnen i ca 10-15 minuter.

 

P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av dessa underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)

#1 - Bella

Dom där måste jag prova att göra! Såg väldigt goda ut :)