bambi

Kladdkaka med tryffel
Igår så bakade jag en ljuvlig kladdkaka med tryffeltäcke som jag hade med mig till gamla jobbet och bjöd på! Riktigt riktigt chokladig blev den  :)



150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Tryffel:
1 ½ dl vispgrädde
2 msk smör
200 g mörk choklad
½ dl hackade nötter (jag använde macademianötter)

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält smöret i en kastrull. Ta den från plattan. Rör i socker, kakao och vaniljsocker.
3. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet.
4. Bred ut smeten i en smord form som är pudrad med kakao (istället för ströbröd). Grädda i nedre delen av ugnen ca 20 minuter.
5. Koka under tiden upp grädde och smör i en kastrull. Ta den från plattan.
6. Dela chokladen i bitar, rör ner och låt smälta. Låt tryffeln halvstelna i kylen ca 1 timme.
7. Bred den över kakan och strö över nötterna. Låt stå kallt, minst 1 timme.


P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av dessa underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)

#1 - C

Hej!

Lycka till på ditt nya jobb! Både spännande och pirrigt kan jag tro. Jag jobbar också som lärare. Alltid kul att följa din blogg, dock är jag dålig på att kommentera...

Tack för alla underbara recept!

Kram/C.

#2 - Maja

Jisses, va det såg gott ut!

#3 - Sofie

Måste testas snart :)

#4 - Nelin

Den här var riktigt god, tack för receptet. Ett tips är att röra i lite flingsalt i tryffeln, kanske en tesked eller så, det blir ruskigt gott!

#5 - Jess

Gjorde den här idag, riktigt god! La upp receptet på min blogg, länkade givetvis hit och gav dig all cred för det goda receptet :)