bambi

När äldre är nedlåtande mot unga
Idag när jag var inne och bokade resan så blev jag hjälpt av en ung tjej. Det märktes ganska snart att hon var rätt så ny, hon fick kolla upp vart vi skulle mellanlanda och hittade inte riktigt allt på en gång. Jag hade inte bråttom så jag tyckte absolut inte att det var någon fara.

Hon var tvungen att be sin kollega om hjälp och över kommer en äldre dam som är extremt nedlåtande mot den här unga tjejen. Nästan skrattar åt hennes misstag "men inte ska du gå in där! haha" - ungefär. Men det som jag störde mig mest på var att hon rättade till den unga tjejens krage på pikétröjan, som om hon var hennes mamma eller nåt!

Usch, jag hade verkligen lust att säga nåt. Men vad ska man säga? Det var inte särskilt schysst att hålla på så där och speciellt inte inför en kund. Jag hoppas att den unga tjejen snart känner sig så säker i sitt arbete att hon kan börja säga ifrån till den där äldre damen, skulle verkligen behövas!
#1 - Caroline

Ja usch, det är hemskt.. Jag är ju bara 23 och har märkt det när jag vickar i skolan (är färdig lärare till sommaren). Jag hade ett långtidsvick i höstas och mitt när jag höll lektion kunde speciellt en äldre lärare (55+) komma in och börja prata med elever över mitt huvud och typ ta över lektionen.. Det var inte så att jag hade bett om hjälp, klassen var lugn och jobbade enskilt tyst och stilla så det fanns ingen anledning till hennes agerande.. jag är rädd att det kommer hända ofta när jag börjar jobba på riktigt i höst.

#2 - Sjungandemamman

Åh vissa måste bara vara nedlåtande, enbart för att de är rädda för hur duktiga ungdomar är och hur snabbt de lär sig (egen erfarenhet av det där). Snart kan den tjejen lika mycket som sin sk kollega och vips så byter de datasystem och då får den yngre lära upp den äldre =) (egen erfarenhet av det med)

#3 - britta bloggar

Åh så dåligt! Både dåligt beteende mot sin kollega och mot dig, du ska ju inte behöva uppleva personaldramatik som kund!

#4 - ENDENISE.SE

sånt är bland det värsta jag vet. Folk som är nya på jobbet och nedlåtande stjälpande kollegor. Jag försöker alltid peppa människan bakom disken om jag märker att allt inte går som det ska :)

#5 - Beata

Jag har själv jobbat med service av olika slag och försöker också alltid visa tålamod gentemot personen om det skiter sig lite. Oprofessionell personal är inte en som gör misstag utan en som beter sig illa, en gång på BR leksaker så stod två kassörer och snackade skit om en kund som skulle byta leksak mitt under tiden de expedierade mig (!) Jag vart illa till mods.

#6 - Beata

Jag har själv jobbat med service av olika slag och försöker också alltid visa tålamod gentemot personen om det skiter sig lite. Oprofessionell personal är inte en som gör misstag utan en som beter sig illa, en gång på BR leksaker så stod två kassörer och snackade skit om en kund som skulle byta leksak mitt under tiden de expedierade mig (!) Jag vart illa till mods.

#7 - Mamman mitt i kaoset

Var med om en liknande situation på en Subwayrestaurant för ett halvår sen. Blev till sist så irriterad av hur den ena personalen uppförde sig mot den andra att jag inför övriga kunder talade om för henne att hennes beteende inte passade sig och speciellt inte framför kunder. Såg att hon blev väldigt iriiterad och generad vilket jag tyckte var bara rätt. :( Sen log jag mitt soligaste leende mot "mitt" kassabiträde och tackade för bra service och önskade henne en trevlig helg.