bambi

Nougatrutor
När vi var hos svärföräldrarna under julhelgen så bakade min svärmor dessa underbart goda nougatrutor! Jag såg på receptet att det var ju samma recept som jag har gjort tidigare, men jag gjorde det i en rund form med löstagbar kant. Svärmor gjorde dessa i en långpanna och det funkade ju lika bra det! Dom blev härligt sega och verkligen supergoda!!




100 gram smält smör
2 ägg
3 dl strösocker
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
50 gram valfri choklad
Kokos el. ströbröd till formen
2 dubbelnougat (alt. en förpackning nougat)


1. Smörj en rund springform (alt. en långpanna). Bröa formen antingen med ströbröd eller kokos. Det blir saftigt och gott med kokos.
2. Smält smöret och ställ åt sidan medans du vispar upp ägg och socker med vanlig handvisp. Du behöver bara vispa ihop så det blandar sig.
3. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och rör ner i äggsmeten.
4. Tillsätt smöret och hacka choklad och rör ner sist av allt.
5. Grädda i 175 grader ca 20 min, inte mer! Ta ut kakan och hyvla över dubbelnougaten med en osthyvel. Det går enklast om nougat har legat i kylen nån timme innan. Låt nougaten smälta och bred ut den över hela kakan. Täck med plastfolié och ställ in i kylen så får du en perfekt kladdig kladdkaka! Serveras med fördel dagen efter. 

#1 - storasyrran

Oj så gott!

#2 - Fröken M

Gud va gott !!

man kanske skulle baka några snabbt som attans och äta, för efter nyår är det slut på sånt där ;)

#3 - curlingmamman

Dom måste jag prova :) Innan jag börjar med Slanka om 1 vecka...kramis

#4 - Carolina

Verkar smaskens och jag tänkte prova. Vad användes för storlek på långpanna? kram

#5 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Carolina Den var något mindre än en vanlig ugnsplåt.

#6 - Luxxie

Den verkar supergod och jag håller just på att baka den. Men jag vart lite förvirrad, där ingredienserna räknas upp står det att det ska vara vaniljsocker med. Men ingenstans står det när man ska ha i vaniljsockret. och så står det:

"3. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och rör ner i äggsmeten. "

Men bakpulver står inte med bland ingredienserna.

Jag gissade på att det blivit en ihop blandning där och gissade på att det bara skulle vara vaniljsocker och inte bakpulver?



Har dessutom just bakat cookiebrowniesen, gillar verkligen dina recept! Tack för att du delar med dig av dom :D

#7 - Lina, Kian & Neville

Bakade dessa för någon vecka sen. Fantastiskt goda! Min mamma brukade baka dessa när vi var små så det var härliga minnen som kom tillbaka!