bambi

Snickerskaka
Här kommer äntligen det underbara receptet på Snickerskaka! Nu har jag provbakat detta recept två gånger, första gången så använder jag en för stor form så kakan blev för torr. Andra gången använde jag en mindre form (ca 19 x 24 cm) och då blev kakan seg och god, den kunde kanske ha varit inne lite längre men då vet jag det till nästa gång. Supergod blev den i allafall och det är huvudsaken! Smakar precis som riktig snickers med seg kola, jordnötter och choklad!



3 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
200 g smält smör
2 msk vaniljsocker
1 ½ tsk bakpulver
175 g salta jordnötter (grovt hackade)

Kola
60 g smält smör
1 dl sirap
1 dl vispgrädde
2 msk kakao
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker

200 g mörk block choklad 

 
1. Kaka: Blanda ägg, strösocker, vetemjöl, smälta smöret, vaniljsocker, bakpulver och jordnötterna.
2. Häll i en bakplåtspappersklädd långpanna. Grädda i 15 min i 200 grader (jag hade min inne 12-13 minuter så 15 minuter borde funka bättre).
3. Kola: Blanda smält smör, sirap, vispgrädde, kakao, strösocker och vaniljsocker i en kastrull. Koka allt i 8 min.
4. Bred kolan över den varma kakan (kakan ska vara lös när du häller på kolan).
5. När kakan har svalnat så bred på 200 g smält mörk blockchoklad över hela kakan. Låt allt stelna, skär sedan kakan i bitar. Bäst resultat får man om man låter kakan stå över natten i kylen innan man skär upp den.


P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av detta underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)
#1 - fröken K | vill bli amatörfotograf

Åh, om jag ändå inte var allergisk mot nötter. :(

#2 - emma

åååh. bjud lite ^^

#3 - Sjungandemamman

Tack för receptet! Verkar riktigt smarrigt :)

#4 - Celine Naminah

Åhh! Nu rinner snålvattnet till så det stänker om det... smaskens du borde delat ut haklappar i början på detta inlägg! tycker

#5 - Petra

Tackar tackar! Du e bäst.

#6 - ENDENISE - tävlingar igång ♥

guu så gott! Snickers är en favorit här hemma :))

#7 - Elvira

Ser gott ut! :)

Får prova det nån gång!!! :)

#8 - Elvira

Ser gott ut! :)

Får prova det nån gång!!! :)