bambi

Vad är dyrt?
Ja, allt är ju relativt. Vissa tycker att 150 kr. är dyrt för en middag medans andra tycker att det är billigt. Men när jag säger t.ex. att en klänning för 75 kr (300 baht) är dyrt så menar jag ju förstås jämfört med prisnivån här i Thailand. Här kan man få en manikyr för 50 kr men också för 150 kr, båda är fortfarande billiga jämfört med sverige men den ena är fortfarande 3 gånger så dyrt som den andra... då kan man väl ändå säga att den är dyr.

En sak som man kan använda som riktmärke på prisnivån på dom olika ställena är thaimassagen. Det finns överallt och är i princip likdan överallt (1 timme lång), men jag kan även berätta för er ungefär vad en thai-maträtt kostar på dom olika ställena vi har varit på:

Thaimassage - Thaimat

Phi Phi: 300 baht (75 kr) - 120 baht (30 kr)
Koh Lanta: 300 baht (75 kr) - 120 baht (30 kr)
Koh Ngai: ??? - 140 baht (35 kr)
Koh Mook: ??? - 200 baht (50 kr)
Ao Nang: 200 baht (50 kr) - 100 baht (25 kr)
Khao Lak: 350 baht (85 kr) - 160 baht (40 kr)

Koh Ngai och Koh Mook är lite svåra att jämföra eftersom dom inte har några "centrum" utan där befinner man sig bara på hotellområdet och då är det alltid dyrare... Patong var vi på dom två första nätterna, men vi minns inte riktigt prisnivåerna...
#1 - J

Alltså, det klart att man får tycka att ngt är dyrt och att man ska kunna pruta utan att bli ifrågasatt! Jag skulle vilja se dem som inte tycker så när de är på närmaste H&M och shoppar. Avsevärt mkt mindre pengar som går till dem som gjort plaggen då, naturligtvis så då borde de ju vilja betala lite extra då också ;).



Jag tycker att en bra tumregel är att jämföra med vad personer i landet faktiskt har i månadslön. När jag var i Kina som ändå är ett dyrare land än Thailand betalade jag typ 100kr för bra skräddarsydda skjortor. I och för sig kunde jag pruta på kinesiska men ändå. Och de var inte missnöjda över dealen kan jag lova!

#2 - Alfva

TACK för de svaren! :) Det var faktiskt mycket till hjälp, även om det är dyrare är det inte "fasligt" dyrt i sammanhanget eftersom min enda referens är Kata/Karon och det var bra mycket dyrare för 4 år sen.

#3 - Linn

Är Khao Lak så "dyrt" alltså? Vad jag har hört/läst så skulle Khao Lak typ vara billigast och phiphi dyrast..



Förra året upplevde jag själv att phuket var mycket dyrare än ao nang iaf... Men har inte vatt på dom andra ställen förutom phi phi men tyckte inte heller att där va så dyrt som alla andra säger...