bambi

Min relation med min mamma
Efter en heldag hos min mammas hotell så är vi alla trötta. Zack sover ute i vagnen fortfarande. Det tar på krafterna att plaska i pool hela dagen.


För att svara på några av era frågor:
Nej, min mamma läser inte min blogg. När det är svårt att sätta igång en dvd-spelare så vet jag inte ens vart jag ska börja förklara vad en blogg är för något.

Min relation till min mamma är väldigt komplicerad och ni som har följt bloggen ett tag vet hur hon har varit.

För att enkelt förklara det så kan man säga att min mamma är väldigt egocentrisk (alltså inte egoistisk). Ett tydligt exempel var när jag väntade Leah och mådde så illa så att jag blev sjukskriven. Min mamma ringer och jag berättar att jag har blivit sjukskriven, hon säger "jaha" och babblar vidare om sitt. Min moster frågar henne sen hur det är med mig och hon berättar att jag är sjukskriven, min moster blir förvånad och säger "varför då?" och då vet inte min mamma det eftersom hon aldrig frågade det! Jag vet bara att om Zack eller Leah skulle bli sjukskrivna så skulle jag vilja veta allt om varför och hur jag skulle kunna hjälpa till...

Sen när jag fick mitt cancerbesked så blev hon väldigt chockad och sa "alltid ska det vara något" och pratade om hur nyss så dog hennes svärmor och nu hade hennes dotter fått cancer.... ja, stackars henne...

Jag har försökt prata om detta med henne otaliga gånger och speciellt nu när jag har fått egna barn så förstår jag inte alls hur man inte kan sätta sina barn före sig själv. Men hon pratar bara bort det eller säger "du ska alltid vara så arg på mig". Så vi kommer aldrig någon vart...

Tyvärr så har hennes beteende gjort att min äldsta syster inte har någon kontakt alls med henne, inte heller min systers barn, inte min mammas bror och inte heller hennes pappa innan han dog. Jag har många gånger velat bryta kontakten med henne helt eftersom jag inte orkar prata med henne (för det handlar hela tiden om henne, som hennes dotter så önskar man ju att man fick lite av hennes uppmärksamhet också) men maken har övertalat mig att vi kan ha lite sporadisk kontakt.

Jag är förstås väldigt glad över att hon har åkt ända hit för att närvara vid mitt bröllop, det trodde jag faktiskt inte att hon skulle göra! Sen så har hon väldigt bra hand om barnen. Leker väldigt fint med dom och är väldigt glad att se dom. Men det är väl svårt för mig att släppa besvikelsen som jag har känt gång på gång under åren som gör det lite svårt för mig att se det som om hon "bara ville väl" när hon sprang runt under bröllopscermonin och störde en hel del. Jag tänkte i allafall "kan hon inte bara stå och titta på som alla andra och inte bara göra som hon själv vill och känner för hela tiden?"
#1 - Sandra

Min mormor är likadan. Det ska alltid handla om henne... Och det är aldrig lönt att fråga hur hon mår.

#2 - Rosa

Förstår precis hur du har det, min svärmor är precis likadan.

#3 - Jenny

:( Fy fan! Måste ha varit fruktansvärt att få den responsen från sin mamma när man kommer med ett sådant livsförändrande besked.

Att du ens orkar hålla kontakten...

kram på dig



Hur länge till skulle ni vara i Thailand nu då? Ser helt underbart ut! Blir jättesugen på att åka, men är så galet rädd för alla äckliga djur och kryp. Har ni stött på mycket sådant?



/Jenny

#4 - Natali

Min mamma är precis likadan....jag ha ri princip brytit kontakten med henne.

#5 - Else-Marie

Oj vad jag känner igen det här. Min mor var precis likadan. Hon gick bort för 2 år sedan, 84 år gammal. Själv blev jag mor vid knappt 17 års ålder och har hela livet blivit bortsorterad på grund av hennes egocentriska beteende. Utkörd hemifrån, ingen hjälp inget stöd i svåra situationer, ingen glädje när barnbarnen gjort något. Jag bröt vid flera tillfällen kontakten med henne, under flera år. Först när jag själv blev runt 40 bearbetade jag det hela och insåg att det går inte att ändra henne, men jag själv ska aldrig bli likadan. Mina barn och barnbarn är mitt allt.

Förresten, vilken fin blogg du har, följer den varje dag men har inte kommenterat tidigare. Ha nu en riktigt fortsatt skön resa, ta hand om varandra och njut.

#6 - Anonym

oj vad jag känner igen mig hos dig, min mamma är också väldigt egocentrisk. Jag har också tänkt bryta kontakten men inte gjort det, främst för mina barns skull. Jag har kommit dithän att jag förväntar mig inget av henne längre vilket gör att jag slipper bli besviken hela tiden. Detta har också lett till att vi har en lite bättre relation nu faktiskt. Men jag aktar mig för att tro att hon ska sluta vara egocentrisk...kram

#7 - ellinor

Oj vad jag känner igen det där, min mamma är mycket lik den beskrivningen. Det "bästa" är att hon stör sig oerhört på folk som är liknande...!



Hur har du kommit över det? (Om du har det)

#8 - Tant Alexandra

Hej! Jag har faktiskt tänkt ställa den här frågan förut när du har skrivit om din mamma, men nu är väl ett ypperligt tillfälle när du har skrivit ännu ett inlägg om din ansträngda relation till henne.



Att du inte har helt lätt med henne har du ju all rätt att tycka och känna, det har vi alla. Det jag undrar över är hur du resonerar kring att lämna ut all den här informationen om henne på nätet. Jag är uppriktigt nyfiken på hur du tänker kring det. Tycker du att det är helt okej att "smutskasta" henne så här på nätet, när hon dessutom inte vet att du har en blogg? Hon vet alltså inte ens om att hon är med på bilder på din blogg samtidigt som det står "dåliga" saker om henne. Hon har ju ingen möjlighet att ens försvara sig då hon är omedveten om att detta är offentliggjort.



I övrigt tycker jag verkligen att du har en jättemysig blogg, men det här har jag funderat på en del. Jag har också en del trassliga relationer men jag skulle aldrig "fläka ut" detta på min blogg, trots att jag är tämligen anonym. Det skulle kännas respektlöst.



Så resonerar jag, men vi är alla olika. Hur tänker du kring det här?

#9 - Caroline

Förstår att det är jobbigt. Skaffar man barn ska man finnas till för dem i vått och torrt. Svek och besvikelser lagras, det går inte att hjärntvätta sig själv för att slippa känna. Jag hade en missbrukande far som jag bröt med. Det var det det bästa alternativet, men det innebar knappast att jag mådde bra. Kram

#10 - Sussi

Hej



Tråkig att höra ang din mamma, tyvärr så är det lika med min mamma. Precis på pricken förutom att hon är totalt ointresserad av min barn. Inget prat om att vara barnvakt eller nåt annat, som att ringa om vi lever. Sen är hon mycket bra på att trycka ner en i skorna så att man mår ännu sämre. Det som ändas duger är när barnen fyller år, då träffar man alla. kul. Därför orkar inte min sambo med detta, bryr de sig bara om födelsedagarna så får det vara. Och så känner jag oxå.



Men jag hoppas ni har det underbart och försöker att njuta som möjligt. Och inte se så mycket på det negativa, det tar så mycket energi i från en. Så passa på nu och njut för det är eran smekmånad.



Kram på dig.

Sussi

#11 - Sofia

Oj vad tråkigt det låter och jag kan inte fatta hur hon kan göra så mot dig.

Jag har jättefin kontakt med min mamma och hon ställer verkligen alltid upp.



Så underbara bilder & jag förstår att ni har det bra.

Jag håller med din man, kritor är ju SUPERGODA!



Kram Sofia

#12 - Mimmi

Tråkigt! Min svärmor är likadan, är glad att det är hon och inte min mamma.

Många här som har nära släktingar som är sådana, trist att se att det verkar vara ganska vanligt.

#13 - Linda

Gud vilken underbar resa ni är på...... Är inte alls avundsjuk....hihihi :) Tittar ut ur fönstret och ner faller snöblandat regn......Så trött jag blir.....

Var bara tvungen att visa min sambo godisstället, för det var nämligen där som han, min egna gottegris, köpte godis och vad han njöt.



Förutom min syster och sambo så är det väldigt svårt att förklara för andra i min närhet hur min mamma egentligen är, men du satte verkligen en klockren förklaring på min mamma när du skrev om din,,,,,,,Förstår absolut din lust till att inte orka hålla er kontakt levande, är i samma sits.....

Som tur har jag min syster som ger mig energi eftersom min mamma suger ofantligt mycket energi och inte ger något tillbaks.......



Nåja slut pladdrat önskar dig/er en fortsatt toppen resa

///Linda

#14 - Puff

Känner igen typen, som får allt att handla om sig själv.. saknar ofta empati och taktkänsla med.

Det är tråkigt att du ska behöva komma ihåg det från din födelsedag.

#15 - Norea

Jag känner igen mig i det du skriver och jag har på senare tid börjat tänka att min mamma har någon slags personlighetsstörning, då problemen är så pass stora och pågått under en så stor del av hennes liv och hon har absolut ingen som helst självinsikt vad hon gör och hur hennes beteende sårar och kränker.



Jag tänker då på narcissistisk eller emotionell instabil personlighetsstörning.

Du som är psykologilärare, har du tänkt den tanken angående din mamma?

#16 - karo

Hej! Inkommer med en väldigt sen kommentar här men men... :)

Jag tänkte, kan det vara så att din mamma helt enkelt inte förstår hur hon beter sig? Jag brukar inte komma farande med förslag på diagnoser men när jag läste det här inlägget tänkte jag att hon skulle faktiskt kunna ha Aspergers. Personer med Aspergers kan inte räkna ut hur andra människors känsloliv "beter sig". De förstår liksom inte hur saker de gör och säger kan uppfattas av andra. Och det gör dem, naturligtvis, ganska egocentriska.

Du kanske redan har tänkt på det här och uteslutit det, i så fall är jag ute i onödan här men jag chansar och tar risken. ;)

Och Grattis till den äkta maken!

#17 - skånskan

snart är hon död, och då behöver du inte bekymra dig, bara en duktig mormor, som gått ur tiden, inget att bekymra sig om, och det som varit i din barndom, det kan du sitta och älta tills dess att du dör, det finns ingenting att göra åt det förgångna, endast försöka göra det som går i nuet!