bambi

Att inte banta
När jag och Anna var ute och powerwalkade igår så pratade vi lite om idealvikt och mål. Jag har ju skrivit förut att jag inte vill banta och jag vill inte köra några "metoder" utan jag vill äta som vanligt. Speciellt när jag älskar att baka så vill jag kunna unna mig en cupcake då och då.


Morotstårtan var lika god idag som när den var nybakad (om inte ännu godare!)



Jag har en vän som alltid har bantat i hela sitt liv. Hon har gjort soppa på grönsaker och det var det enda hon skulle äta i en vecka, hon har testat Nutrilett, en annan diet där man skulle äta banan och ananas, osv. Hon är inte alls särskilt överviktig men det är alltid några kilon som stör henne. Vi pratade om detta och hon berättade att henne mamma har bantat under hela henne uppväxt. Så hennes mamma har verkligen fört över detta beteende på henne och det är något jag brukar tänka på. Jag vill äta normalt och äta det jag vill (i lagom mängder) eftersom det är det jag vill överföra till mina barn.

Anna har kört igång ett nytt projekt som hon kallar "Mammafatness goes mammafitness" och det är just "fit" som man skulle vilja vara och då måste man röra på sig! Sen så vill jag vara hälsosam så att jag orkar röra på mig och leka med mina barn och barnbarn så länge som möjligt  :)

Men om man ska prata siffror så skulle jag vara jättenöjd om jag gick ner ca 7 kg, då är jag nere i 65 kg som jag vägde när jag blev gravid med Zack. Men först och främst vill jag må bra och vara en hälsosam förebild för mina barn!

#1 - Sister Moonshine

Vikten är det som jag tror vi svenska kvinnor har allra jobbigaste relationen till. Några kilo hit eller dit borde ju inte spela någon roll. Hur man mår är ju viktigast. Det är bara så svårt att inse det, när de s.k idealen skriker åt oss från alla medier att vi väger för mycket.



Kram



/Åsa

#2 - Maja

Klokt tänkt av dig!

#3 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 mån mellan barnen och tillbaka på jobbet

Jag är också uppväxt i en familj där alla bantat. År ut och år in. Jag väljer att inte göra det, med min historik. Ändå är det jag som är mest normalviktig? ;-) Eller kanske just därför.



Dessutom väger jag, för att prata siffror, totalt ointressant, 9 kg mindre än när jag blev gravid med Skrot-Fian (första barnet) och det sitter spår på min kropp ändå. Tydligt. Jag hade två gravdiiteter på 15 månader. Det sitter inte i vikten.