bambi

Fler besökare = färre kommentarer?
Igår så hade Victoria på Matplatsen 10 000 besökare men fick bara 2 kommentarer?!?! Det fick mig att fundera över detta. Jag tycker nästan att ju mer min blogg har växt ju färre kommentarer får jag, speciellt om man räknar procentuellt.

Jag förstår att ju större blogg man har desto mindre pesonlig blir den och som läsare så kanske man känner sig mer som en i mängden? Och man kanske känner att man ändå inte får något svar?

Jag blir jätteglad för varje liten kommentar och sporras oftast av dom. Bara ett litet "hej" eller "va roligt" ger mycket mer än vad ni tror! Jag känner att det faktiskt finns några där ute som läser bloggen, även om man ser siffrorna i statistiken så blir det mer verkligt när man får kommentarer. Jag försöker svara på alla frågor och när jag inte hinner så tänker jag "den ska jag svara på senare", men ibland glöms det bort (med två småbarn så är det inte lätt att hålla allt i huvudet). Men ni får jättegärna ställa om frågan eller maila om det är en fråga ni gärna vill ha svar på!


Vad tycker ni om kommentarer? Vad är bloggande för er? Kommunikation och dialog eller monolog? Hur viktiga är kommentarerna i en blogg egentligen? Kommenterar ni mycket eller tycker ni att man faktiskt inte alls behöver kommentera även om man läser en blogg dagligen?
#1 - Sara - Mamma till Max 2,5 �r

jag tycker också det är tråkigt med lite kommentarer. jag har inte lika många läsare som dig utan mellan 90 och 130 unika per dag. Men vissa dagar är det ingen kommentar alls. Är lite tråkigt tycker jag. Man blir omotiverad. Jag tycker bloggandet är en dialog på det sätt att jag ju faktiskt till viss del skriver för att andra ska läsa, men samtidigt så är det ju jag som väljer att blogga så jag kan ju inte tvinga mina läsare att skriva något för det är ju inte endast för andras skull jag skriver. Valet vad jag publicerar är ju mitt! Jag tycker att man skriva någon kommentar lite då och då om man läser en blogg frekvent. Det kan ju vara ett sätt att visa att man gillar bloggen man läser. för annars behöver man ju inte läsa. Jag försöker kommentera bloggarna jag läser. Inte varje inlägg men jag försöker då och då kommentera, även om det ibland inte är så lång kommentar utan mer som ex. beröm av en bild eller liknande!

#2 - Annica H

Jag älskar att få kommentarer och att ge kommentarer, det gör det hela så otroligt mycket mer spännande och mer givande än att bara skriva rakt ut i tomma intet. Bloggande för mig innebär egentligen att lufta sitt hjärta och sin hjärna på tankar, funderingar, vardagens göromål. Kanske lite klagan ibland men även glädjeämnen. I min blogg är det nog vad jag eftersträvar, en dialog - en fullständig kommunikation mellan läsare och skrivare.

Jag försöker kommentera rätt mycket, just för att visa min uppskattning på bloggen och för att då också få ut något av det - om så bara ett svar. ler

Det jag först och främst kommenterar är oftast på sådant här - frågor som jag kan svara på, men även delge mina funderingar och sådant. Ge beröm, visa att jag läser.

#3 - Lizen

Jag har slutat ge dig kommentarer (förutom denna) eftersom du blir så förbannad när det inte är positiv kritik.

#4 - Tess

Jag tror även det kan spela in att många kanske bara snabbläser och inte tar sig tid att kommentera. Har man fler läsare så blir kanske chansen större att man får fler "snabbläsare". Det verkar som att många tar på sig fler bloggar än vad de hinner läsa och lägga ner tid på. "Bloggstress". Själv tycker jag att kommentarer är ett stort plus med att blogga. Att kommunikationen går åt båda hållen och att man kan få perspektiv på saker och ting. Det jag har svårast med är dock att involvera fler personer. Om jag får kommentar så svarar jag oftast i den personens blogg (om den har någon). Kanske ska börja publicera svar även i min blogg så andra kan ta del av svaren om de har åsikter på det t.ex? Hur gör du?

#5 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Lizen Jag svarar i allafall och raderar inte negativa kommentarer som jag har hört att många bloggare gör. Får jag inte bemöta kritiken och kanske också visa känslor i mina svar?



Tess Det beror på hur mycket tid jag har, men oftast så svarar jag bara i min blogg. Förut så svarade jag bara i den andres blogg. Vet inte vilket sätt som är bäst egentligen...

#6 - Anonym

Jag förstår att det är tråkigt när få eller inga kommenterar, samtidigt kanske det är sundare för dig att tänka att du bloggar för din skull och inte för läsarnas skull. När det kommer till kritan så är detta ditt arv till dig själv och dina barn samt närmaste.



Sen är det klart att du ska bemöta negativa eller kritiska kommentarer, det är ju dig dessa riktar sig emot.



Jag kommenterade inte det inlägget där du visade upp Zacks namntavla, men jag vart inspirerad och köpte en sådan till min brorsson i födelsedagspresent, jag som hade idétorka! Uppskattar dina tips på fina barnkläder samt prylar, men efterlyser även tips på billigare varianter, det är inte alltid man har råd att endast handla på Babyshop, men jag förstår att du inte kan tipsa om saker du inte köper. Hur som helst, din blogg e kul och jag gillar att den är ganska så ytlig med tips om kläder etc. samtidigt så är det kul då och då när du slänger in inlägg som kan debatteras, som genus, amning m.m.

#7 - Jessica

just matplatsen är ju hopplös att kommentera iom att man måste vara medlem för det.. ids inte bli medlem bara för att kommentera en blogg. helt ärligt. riktigt stora bloggar (tänk kenza) kommenterar jag inte för att det känns överflödigt bland alla andra kommentarer...+ att det inte skrivs något kommentar-värdigt där direkt, inga diskussioner att ta eller så oftast... bloggar i storlek med din kommenterar jag ibland :)

#8 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Anonym Tack, kul att höra att man inspirerar lite :)



Jessica Nej, jag orkar tyvärr inte heller bli medlem... lite synd det där :/

#9 - Anna

Bara älskar dina recept! Dina kakor/muffins far mig alltid sugen pa att dra igang storbak! Följer sedan länge och kommenterar aldrig, men idag slog jag till och prenumererade pa bloggen tom. Det var ju det du ville?! :-) Give and take sa att säga! Ha en trevlig kväll, är väldigt sugen pa din cheesecake! Maste kolla upp ingredienserna och se vad vi har här i schweiz där jag bor!

Hälsningar

Anna i Zürich

#10 - Mirka

Jag kan vara riktigt dålig på att kommentera men jag läser här lite titt som tätt.

Håller med om att en liten kommentar är jättekul att få, det behöver inte vara en längre utläggning utan ett tecken på att man varit inne och läst kan vara så betydelsefullt.



Ibland får jag kommentarer direkt personligen när jag möter folk och det kan jag tycka känns lite.... pinsamt nästan. Som en man i 40-års åldern en gång. Känner inte alls personen, har inte jätte många besökare på bloggen, men han läste minsann min blogg. Konstigt. Men också jättekul.



Kommentera mera! Jag ska helt klart bli bättre på det!

#11 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Alla vill vi ha kommentarer, och jag kan också bli så där överlycklig när någon som inte är mina "stammisar" kommer och kommenterar. (typ som du gjort, som jag ändå kände bara: wow, läste hon vad jag skrev?)



Jag är SÅ liten, men jag behöver ju också respons. Har tänkt mer och mer över om jag ska fortsätta blogga eller inte. För hur kul är det med alla stumma besökare hela tiden?



Flera bloggar jag slutat mer eller mindre kommentera på var såna som sen (ev) gick tillbaka till mig och bara skrev: "Sv: jo, ha ha...." (typ)

För vad? Att fiska besökare till sig själv? JAG läser någons inlägg, jag visar hur jag kan tänka, eller reflektera eller bara ge någon form av bekräftelse att jag läst och sett innehållet (som det ligger tid och tanke bakom oftast) så får man INGET tillbaka.



Då tänker jag direkt "Vad kasst jag måste blogga om ingen tycker något?" och varför prenumerera på en blogg du aldrig skriver i kommentarsfältet?



Många tankar har jag ;-)

#12 - ♥anna♥

Jag kan vara dålig på att kommentera men jag läser dagligen din blogg! Även om jag inte alltid delar dina åsikter så tycker jag att du har en fantastisk blogg med variation!



Jag önskar att jag kommenterade mer. Vet ju själv hur uppskattat det är med kommentarer tillbaka. Jag har ingen stor blogg och skriver och fixar med den mest som en hobby! Kommentarer är inte superviktigt men otroligt kul! Jag har i alla fall 15 tappra prenumeranter!



Det är en hel värld här ute i bloggarnas land och det är roligt när man kan diskutera, snacka och uppmuntra varandra!

#13 - Karin

Jag är skitdålig på att kommentera, verkligen! Jag läser flera blogar dagligen men kommenterar sällan varje dag.



Jag har fått massor av bakinspiration från din blogg men jag gillar samtidigt när du skriver om familjen.

#14 - arasen

jag är också jättedålig på att kommentera, men det är nog mest för att jag känner att lilla jag inte har något vettigt att säga.. Diskussioner håller jag mig oftast bort ifrån eftersom jag följer alla via bloglovin och glömmer bort att gå in och kolla efter svar.



Fast visst. Det är tråkigt att inte få kommentarer. Jag får nästan aldrig kommentarer, men så har jag ju bara runt 60 unika per dag..

#15 - Petra

Jag kommenterar mycket sällan. Jag läser bloggar som tidningar ungefär.

Men jag tycker att det kan vara kul att läsa andras kommentarer ibland, så då borde jag ju bidra själv.

Jag skyller min kommentarsbrist på tidsbrist och extremt dålig fantasi blandat med urusel formulering.

Men jag förstår att du vill ha feedback!

#16 - Sofia

Jag läser dig blogg VARJE dag, fast jag är dålig på att kommentera.

Fast å andra sidan kommenterar ju inte du på min blogg heller ;)

Eller jo jag fick faktiskte en kommentar från dig när ni var i Thailand och det var riktigt roligt.

Min blogg är ju ganska liten, men det var du som fick mig att börja.

Jag skriver om det som är aktuellt i mitt liv just nu, så det kanske inte är av intresse för någon annan.

Gillar det mesta med din blogg, fina bilder och mycket tips.



Kram Sofia

#17 - prinsessanadia

Jag har turen att faktiskt ofta få många kommentarer på min blogg. Men det handlar nog om att jag ofta skriver om saker som berör eller upprör. Allt handlar väl egentligen om det?! Om man varje dag postar inlägg på vad man har ätit eller andra saker som folk kanske inte har så mycket åsikter om så får man kanske inte heller så många kommentarer. Man kommenterar ju oftast när man har något man vill säga. Sen kan ju bloggen vara läsvärd även om man inte har något man vill säga i kommentarerna.



Men med riktigt stora bloggar så brukar jag aldrig kommenterar. Dom får ju så jäklans många kommentarer, och många läser och besvarar aldrig ens en enda kommentar, så då orkar ju inte bry mig om att kommentera.

#18 - Linda w L2K - Från botten till toppen...

Surfar jag från datorn brukar jag försöka ta mig tid att kommentera. Men är dålig på det.

Från mobilen är jag ännu sämre på det. Speciellt om det måste verifieras också.



Men visst är det kul med kommentarer!!

Jag svarar i min blogg men även hos andra mellan varven.



Tycker det är lite tråkigt att läsa inlägg där alla kommentarer börjar med sv.

#19 - Linn

Det är klart att kommunikationen i kommentarsfältet är viktigt. Jag har inget intresse av att läsa någons blogg som för mig förblir en främling. Även om jag bara lär känna "bloggerskan" och inte "Människan bakom bloggen" så är det ju ändå intressant. Även om människan bakom bloggen också är intressant såklart. Men nog blir det lite av en yrkesroll?



Jag tycker man växer av att mötas.

#20 - Mirre

Jag läser din blogg ofta och gillar den!

Ibland blir jag lite blyg att kommentera, för jag tänker liksom.. -Vem är jag att kommentera bland alla tusentals läsare...?

Samtidigt är det just kommentarerna som är så underbara också för mig som har en liten blogg, så jag tror att du sätter fingret på en viktig sak. Tycker det är bra att du har ett sådant här inlägg för det visar ju att du verkligen vill kommunicera med dina läsare.

Sedan förstår jag iaf att med två så små barn och mååånga blogginlägg varje dag så hinner man inte svara på alal kommentarer och mail.



Tack för en bra blogg och välkommen att kika in hos mig.

:)

MVH Mirre

#21 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Tack för alla fina kommentarer! Ni är så gulliga! Ja, jag vill ju gärna ha lite mer av en dialog i bloggen, men det är svårt att hinna med ibland! Men det sporrar så mycket så jag ska försöka prioritera det lite mer :)

#22 - Viola

Jag har märkt av samma tendens. Jag tror egentligen att det är vanlig lathet som ligger bakom, för jag känner ofta av den själv. Man sitter och läser det ena inlägget efter det anda via bloglovin och tänker kanske kommentaren i huvudet men så drar man sig liksom för att pränta ner det. Synd för allt blir mycket roligare med respons, det är ju inte för intet som man bloggar publikt egentligen.

#23 - Martina

Jag älskar kommentarer! Och jag försöker verkligen visa vad för tankar inläggen jag läser väcker men ibland har jag bara för lite tid helt enkelt.



Jag tycker generellt inte om när folk svarar i sina egna bloggar. Eftersom jag kommenterar i ganska många bloggar så hinner jag helt enkelt inte gå tillbaka i alla bloggar för att se vad jag fått för svar, om jag nu fått något svar alls.