bambi

Här sitter vi och firar....



....att Zack har bajsat på toaletten helt själv!

Redan förra måndagen hade jag tänkt att Zack skulle sluta med blöjor men då hade både jag och maken feber, så vi sköt upp det en vecka. (Förra måndagen var första lediga veckan för Zack från dagis så därför skulle vi börja då...)

Zack hade redan köpt och valt ut "kalsonger" (som egentligen är trosor med Mimmi på) som han fick på sig imorse. Efter ett par timmar så skedde det en olycka, även fast jag nyligen hade frågat om han behövde kissa. Jag läste lite på nätet då att det inte är så bra att ha kalsonger/trosor eftersom det känns lite som blöja, så efter olyckan så fick han gå naken nertill.

Jag fortsatte att fråga och fråga. Men nej, han behövde inte gå på toaletten. Sen så kände jag att han pruttade lite så jag frågade om han behövde bajsa, han sa "ja" och satte sig men det kom inget. Efter ett tag så blev Leah så trött så jag nattade henne, då hörde jag hur Zack själv gick in på toa och satte dit sin ring som han har på toasitsen och satte sig. När jag kommer dit, efter ca 5 minuter, så hade han bajsat! Så det firade vi med chokladbollar och en Pixibok som belöning.



Usch, jag har haft lite ångest för det här med potträning. Varit orolig att han inte har varit redo men samtidigt känt press från omgivningen att han borde sluta med blöjor nu när han snart är 3 år.... Sen så har jag varit orolig att "göra fel" och göra det hela värre och göra så att han aldrig vill gå på toa!! Haha, ja... den här grejen är nog större för mig än för Zack.

Olyckor är jobbiga också, känns som ett nederlag men samtidigt så får man inte visa det. Men jag hoppas att det ska gå bättre nu när han är naken nertill.
#1 - Johanna

Duktiga Zack :-) Vad roligt att det gått så bra!!!



Samtidigt är det ingen idé att känna stress, barn mognar olika. Min son slutade med blöja när han fyllde tre, MEN han var rädd att bajsa på toa. Så vid bajsning var det blöja som gällde ett tag till :-)



Min dotter slutade helt med blöja vid 2 års ålder, hon var väldigt tidig istället :-)



Lycka till Zack och ha en härlig dag



#2 - Anaiah

Vi gjorde så att när olyckor skedde så sa vi fortfarande "Ja, det var väl skönt att kissa/bajsa utan blöja! Nästa gång kan vi försöka pricka toaletten." på ett glatt och positivt sätt. ibland behöver man inte säga något alls, när det är uppenbart att de inte hann eller var för inne i leken.



Vi slutade med blöjor när Simon var 2 år. Han var kanske inte "redo" för att säga till helt själv ännu, men i ärlighetens namn så glömmer även 4-5-åringar också av sig ibland. Vi körde mest på rutin. På morgonen, innan lunch, innan vila, efter vila, innan utgång, efter ingång, innan middagen och innan nattning. Och kom ihåg att inte ställa frågor när du inte kan hantera ett nej. Ibland är det bara att vara direkt och tralla till med ett "nu går vi och kissar!"

#3 - Maria

Så duktig att gå själv, jag vet hur stolt man blir.



Dante slutade med blöja när han var två, gick jätte bra och han slutade väldigt snabbt med blöja på natten med. När han gjorde på pottan/toan så klappade vi händer och tjoade och hurrade och dansade lite rolig kiss/bajsdans! Mycket uppskattat. Vi började rätt tidigt med att ta av blöjan.. tror han var runt 1,5 år. men då var han absolut inte redo men vi visade pottan och tog det som det kom.

Alla är ju olika.

=)



Men när han blev två så "körde" vi lite mer med "träningen"

#4 - Sara Olsson

hej, va duktig han är eran lilla Zack :)



Har en fråga bara, nu såhär i blåbärstider tänkte jag att jag skulle prova ditt recept på blåbärs scones .. jag vill också göra degen kvällen innan så det bara är och köra in dom i ugnen på morgonen, men hade du i själva blåbären på kvällen också eller slängde du i dom det sista innan man delar upp degen, hur förvarade du den i kylen? ..



Jättetacksam för ett svar på den här komentaren :)

#5 - Lina

Vi körde också utan underbyxor först, sen byxor utan nåt under. För så fort underbyxorna kom på hände det olyckor. Men nu har han inte haft blöja på 2 veckor, inte ens på nätterna =) Man blir megastolt!

/Lina

#6 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Sara Jag skulle vänta med att ha i blåbären sttraxt innan man stoppar in dom i ugnen. Förvara degen i en tätburk så håller den sig bra och blir inte torr!

#7 - Sara Olsson

men va fort du svarade, tack snälla du :) ..

#8 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 mån mellan barnen och tillbaka på jobbet

HÄRLIGT! Här har vi kommit dithän att hon talar om när hon kissar (i blöjan) Det funkade inte med olyckorna på golvet. Vår parkett är så gammal och redo för omslip (hyresrätt, så måste vänta på att värden känner för det) så golvet blev fuktskadat (med fläckar!) om hon kissade, även om vi torkade.



Hon är "bara två" och kan vänta lite till. Vi erbjuder och pratar om pottan, kiss och bajs iaf.

#9 - Karin

Olyckor sker! Min son har varit torr ett år i augusti men fortfarande kan det hända nån liten olycka nu och då. Främst om vi är borta hos kusinerna och han är helt inne i leken.



Duktigt av Zack att gå själv såhär i början :) Förstår att du blev stolt!

#10 - Sandra

Duktig han är som gick på toa alldeles själv! Tänk dock på att det inte är bra att berömma för mycket när det gäller primära behov som mat och avföring. Det är bättre att säga typ "åh vad skönt att du bajsade i toaletten nu, då slipper det ju komma i blöjan, säg till nästa gång så¨går vi på toan igen". Det är svårt, jag vet, men bra att göra så för äta och bajsa/kissa ska man enbart göra för sin egen skull, inte för någon annan.

#11 - emma

Oj vilken liten duktig kille förstår du är stolt super bra gjort av honom ju :)



Har en fråga, du tipsade för ett rätt bra tag sen om en sida på nätet där man kan göra sin egen tröja till barnen (tror det fanns mer än bara tröjer att välja på) man kunde välja färger o tryck. Trodde den hade hamnat bland favoriterna med är borta så skulle bli glad om du ville tala om vad sidan hette (om du minns?)



tack på förhand!

#12 - Jyoti

Åååh så duktig han är!! Stora killen ju!

#13 - Sara - Mamma till Max 2,5 år

jag känner också press på att vi måste få vår son att sluta med blöjor då han fyller 3 år snart. Samtidigt har han inte känts redo. Men vi försöker lite då och då och han är duktig på att kissa på toaletten. Men han säger inte till när han är kissnödig och verkar inte bry sig om att han kissar på sig. Men det är ju bara att kämpa på antar jag =)! han gillar att gå i kalsonger och vissa går han flera timmar utan blöja men vi är lite dåliga på att ta tillvara möjligheterna!

#14 - Sandra

Ett tips så här i potträningen är potatismjöl!! Om barnet råkar kissa på en matta eller t.ex. i sängen så strör du på rikligt med potatismjöl (efter du torkat upp ev. överflöd av kiss ) och låter det vara ett par timmar. Sen är det bara att dammsuga upp det. potatismjölet sugen upp all fukt och tar verkligen bort ALL lukt, helt perfekt om det råkar hända en olycka på textilier som är svårtvättade.... lycka till med pottränandet! :)



Kram Sandra