bambi

Jag älskar inte dig!


Usch, jag blev väldigt ledsen ikväll när min fina plutt sa "Jag älskar inte dig" till mig i ilska. Det känns i mammahjärtat, även om jag vet att han inte menade det. Men ska han redan börja säga saker för att såra mig?

Det hela handlade om att jag sa att han inte fick se på barnprogram på svtplay längre. Han har blivit lite beroende av det så jag försöker begränsa det. Han blev jättearg då och jag sa "jag älskar dig" och då sa han "jag älskar inte dig" tillbaka. Jag sa att jag blev väldigt ledsen och då pussade han massor på mig. Pussade mig på pannan, på munnen, på kinden, på ögonen, osv. Han sa även att han älskade mig. Men det känns ändå lite tungt att han sa så. Svårt att förstå att ens lilla oskyldiga fina plutt kan säga saker för att såra mig, men jag förstod att dagen skulle komma någon gång.
#1 - Amanda

Jag tror faktiskt varken att han menade det eller att han sa det för att vara elak. Han blev nog helt enkelt "putt" över att inte få se programmet. Då kan ju barn säga sånt.. typ "dumma mamma" t.ex. Det här var nog i samma klass. ;)

#2 - Angelica

Nä han sa säkerligen inte det för att såra dig. Utan som ovan skrev att han blev sur, OCH för att säga emot dig när du sa Jag älskar dig. Annars hade han kanske inte ens kommit på att säga just Jag älskar INTE dig.



=)

#3 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Angelica Jo, det är nog sant att han sa så för att jag sa "jag älskar dig" först.

#4 - Erika

Min dotter skrek rakt ut bland folk, efter att ja sagt till henne något hon inte fick göra ca 34 ggr: Jag hatar dig dumma mamma! Hon hade aldrig ens sagt dumma mamma så kommer denna ramsa i en folksamling... Ja blev så ledsen. Men jag tror att hon såg me en gång att ja blev ledsen och kom och kramade om mig. Men fy va folk stirrade...

#5 - Anonym

förfan låt barnet se på sitt favorit program. och snälla klä dom ordentligt för i denna (tyvärr) tråkiga värld så kommer dom bli mobbade och det äR SYND!

#6 - Anonym

förfan låt barnet se på sitt favorit program. och snälla klä dom ordentligt för i denna (tyvärr) tråkiga värld så kommer dom bli mobbade och det äR SYND!

#7 - Fnulan

Klart att det känns!! Och det blir bara värre... Eller nej det blir det kanske inte, men man får höra mkt som kan såra :(

Kram fina Bambi

#8 - Karin

Anonym - är inte en del av ens förälders uppgift att sätta gränser, t ex när det börjar bli lite för mkt av någonting som tvprogrammet ifråga. Sen vore det intressant att höra dig utveckla begreppet ordentligt. Hela, rena (och enligt mig ganska så fina) räcker inte för dig eller?

#9 - Sigrid

Jag förstår att det gjorde ont! Sixten vägrar säga jag älskar dig tillbaka, han har sagt det en gång. Det var väldigt jobbigt först och det kändes som att han gjorde det för att göra mig illa, men jag pratade med min terapeut om det och han sa att så här små barn är inte beräknande på det sättet. De reagerar. Han kände sig antagligen pressad, kände att jag förväntar mig att han ska säga det tillbaka. Nu har jag kämpat med att inte lägga i för mycket förväntningar och förhoppningar i "jag älskar dig" utan bara sägade för att jag känner det, utan en annan agenda. Han säger det fortfarande inte, men det gör inget längre. Han visar det desto mer, och betydligt mer sen jag slutade hoppas och förvänta mig.



Samma sak var det ju här. Han beräknade inte att göra dig illa. Han reagerade och använde helt enkelt det du sa. Hade du sagt att han skulle sova så hade han antagligen sagt att han inte skulle sova, för han var arg på dig och behövde visa det på nåt sätt, genom att vara tvärt emot.



Så tror jag :)



KRam!

#10 - violeta

Du har inget att ora dig , det är ett barn och barn kan säga massa saker bara för att få de dom vill.

Du behöver inte bli ledsen för det o känna dig nere, du är söker super bra mamma, men om du ta åt så kommer han fortsätta så , ifall han säger det igen så säg bara : jaha okej då älskar du inte mig o se helt normal ut , ångra inte dig o sätt på filmen bara för han säger så för då vet han vad han ska göra nästa gång, det är bara ett barn o dom vill kunna se sina gränser och det är super viktigt att du sätter gränser för det är då barn... älskar dig :)