bambi

New York Blueberry Cheesecake

Oj, en sån underbar cheesecake! Med färska blåbär, vanilj och vitchoklad så är den här oemotståndlig! Servera den gärna kylskåpskall (då är den också lättare att skära upp).



Botten
300 g digestivekex
150 g smör

Cheesecake
600 g creme cheese
2 ½ dl kesella
1 dl strösocker
1 dl maizena
1 tsk vaniljessens
3 ägg
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad
1 ½ dl färska blåbär

1. Sätt ugnen på 175 grader. Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör.
2. Tryck ut kexblandningen till en botten i en rund form med löstagbar kant. Förgrädda den i ca 10 minuter. Låt svalna.

3. Vispa osten och kesellan krämigt. Blanda i strösocker, maizena och vaniljessens.
4. Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädden.
5. Smält chokladen och blanda ner den i smeten.
6. Häll smeten över bottnen och strö över blåbär.
7. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 60 minuter. Täck den med aluminiumfolie när den har blivit gyllenbrun.
8. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i ca 30 minuter.
 



P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av dessa underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)

#1 - Jessica

oj vad god den ser ut! äter man den bara som den är eller "ska" man ha nåt till..vaniljsås? vispad grädde?

#2 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Jessica Den var ruskigt god, kan jag lova! Man behöver inte ha något till!

#3 - Luxxie

Det ser ju hur god ut som helst, ska lätt prova den här någon dag, tack för receptet :)

#4 - Jessa

#5 - Anonym

Jag testar denna i detta nu, men min smet blev inte i närheten av så fluffig som din... Ska det verkligen vara hela ägg? Inte bara gulan? Eller skulle grädden vispas innan den skulle i?

Nåväl, den är i ugnen nu, så jag hoppas den blir så god som din ser ut att vara =)

#6 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Anonym Ja, jag gjorde precis som det står i receptet. Hela ägg och grädden vispades inte innan. Men jag vispade allt hela tiden emellanåt.

#7 - Helena

Det ser otroligt gott ut. Om bara jag inte försökte hålla igen. Men nån dag slutar jag med det!

#8 - Matilda

Ska ugnen var på varmluft eller bara normal ugn?

Svar: Jag har inte en varmluftsugn.
bambi