bambi

Olikheter mellan syskonen
Jyoti undrade om barnen är lika till sättet när dom är så lika till utseendet? Dom är faktiskt nästan varandras motsatser när det kommer till humör och sätt.



Zack har alltid varit lugn och det går att säga åt honom och han lyssnar och tar åt sig. Han har alltid varit lite blyg men alltid väldigt trygg och självständig (har t.ex. velat sova i sin egen säng länge). Han har alltid haft lätt att somna och sover som en stock (han vaknar inte när Leah ligger och gråter i sängen bredvid honom). Han har helt enkelt alltid varit ett "lätt" barn (vilket vi alltid har fått höra från andra också)..... fram tills nu...

Han måste ha kommit in i treårstrotsen eller nåt, för jag tycker att han har blivit en helt annan person. Idag t.ex. så slog han Leah i ansiktet med en legobit (!!!). Jag sa att då plockar vi undan legot eftersom han uppenbarligen inte klarade av att leka med det när han slår sin syster i ansiktet med det. Då gör han det här:



...på sig själv alltså...?!?!?? Och denna bild tog jag ca en timme efter han hade bitit sig själv. Måste ha gjort riktigt ont. Men han blev så arg för att jag skulle plocka bort legot, så han bet sig själv!! Nåt liknande har han aldrig gjort förut.

Ja, jag hoppas i allafall att detta bara är en trotsperiod för jag älskar mina lugna Zack. För det räcker med en temperamentsfull unge här hemma.



Leah är alltså ganska tvärtom mot Zack. Hon kan bli så ARG (maken säger att hon har fått det efter mig... men jag håller inte riktigt med där), hon skriker och kastar sig och håller på. Det kan vara för en liten liten grej också, att man tar bort fjärrkontrollen som hon precis lyckades ta men som hon VET att hon inte får ha eftersom vi har tagit bort den femhundra gånger förut... ändå blir hon lika arg varje gång.

Sen så är hon extremt social. Hon vinkar åt folk och säger "hej" till dom och ler och tar kontakt. Hon är ganska så orädd och oförsiktig, har inte alls samma kroppskontroll som Zack alltid har haft. Hon är mycker mer kramig och gosig och behöver massor med närhet och vill helst sova hos oss (vilket hon då får förstås). Hon älskar sin napp (vet inte hur vi ska få henne att sluta igen) och hon älskar sin välling (Zack har inte haft någotdera). Hon är lättväckt och sover inte alls lika mycket som Zack alltid har gjort, hon lyssnar inte hur mycket vi än säger "nej!" och verkar nästan enbart agera utifrån impuls (vilket i och för sig barn gör, men Zack har alltid verkat ha haft några "spärrar", nästan som om han föddes väluppfostrad).


Men det är klart att det finns likheter också (även om man lättare lägger märke till olikheterna). Båda är matglada, båda älskar musik och att dansa. Båda tycker om att bli kittlade, uppkastade i luften och kasta sig ner på kuddar. Haha.... ja, det var nog alla likheter jag kommer på just nu. Båda är förstås lika högt älskade av sin familj och det är HELT UNDERBART med dessa två individer som förgyller våra liv på sina egna sätt  :)
#1 - Bella

det ska bli spännande att se hur olika våra barn är. Den minsta är bara 5 mån än. Den stora verkar vara en blandning av era. Han har humör milt sagt men är kramig & vill gärna mysa på morgonen & när han sovit middag.

#2 - Lotta

Du skulle lika gärna kunnat beskriva mina ungar! =) Min yngsta Matilda har jättelätt att bli skitförbannad (förmodligen efter mig, jag skrek tills jag svimmade när jag var liten..) och hon kräver mycket kroppskontakt, helst tror jag hon vill krypa in i mig igen ibland, en riktigt klängugne. Min äldsta, Petter, är jättesmidig och trygg och hanterar alla känslor bra. Självklart kan han bli arg, vem blir inte det? Fast han har aldig bitit sig själv.. ;-)

Jag tror att det oftast är så, att syskonen blir helt olika, och det är ju bara kul!

#3 - Cissi

hej du! Det är nog en fas, zacks nyfunna trots. En fråga till dig: känner du aldrig att det blir mycket om barnen i bloggen? Hur de är, vad de säger osv? Integritetsmässigt menar jag... Jag vet inte, jag har också bilder och text om min lilla hos mig så jag gör inte annorlunda, men jag vet att min stora son skulle döööö om han visste att det fanns en massa bebisbilder och texter om hans person och ageranden för allmän beskådning. Hur ser du på det?

#4 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Spännande.

Jag längtar så efter min andra unge, UNDRAR vad det är för en liten personlighet?

#5 - Tess

Det är så intressant att se hur barnen utvecklas! Min Connor är en väldigt lugn och lättsam bebis, MEN han får riktiga utbrott när han inte får göra något som han vill (t.ex. dra i sladdarna vid tv:n). Han är snart 11 månader :-)

#6 - Jyoti

Vad roligt att du svarade :-)

De påminner om mina tjejer då! Min äldsta har alltid varit lugn och ganska mild (fast nu är hon verkligen en mini-tonåring ;-)) medan min lilla tjej är ganska temperamentsfull. Hon är också en mild och go tjej men har kort stubin i jämförelse med den stora tjejen. Fast däremot är min stora tjej mer för gos än den lilla ;-)

Det är säkert en fas med Zack. Sådana perioder har min stora tjej också gått igenom och är som sagt i en sådan just nu! :-)

#7 - Johanna - Tv�barnsmamman mitt i kaoset

Hej fina, ja visst var himlen vacker! :D



Oj snutten, bitmärke. :(

Minna slår, biter och river sej själv när hon blir arg, gör så ont i mej att se.

Vill att hon ska få vara arg, det är en känsla det med, men vill inte att hon ska agera på ilskan.



Kram