bambi

Vänta in kissnödigheten
Tack för alla tips angående potträningen. Vi har hållt oss hemma idag, vågar inte riktigt lämna hemmet första dagen utan blöjor. Det har ändå resulterat i 2 olyckor, men 3 toalettbesök och jag läste någonstans att så länge toalettbesöken är fler än olyckorna på en dag så är det bra. Men olyckorna skedde bara när han hade kalsonger på sig eller byxor. Så nu har vi lärt oss det - nu är det naket som gäller.

Så vi har suttit här hemma och väntat på att kissnödigheten ska infinna sig... Det har nästan känts som det i allafall. Men han kan hålla sig länge, många timmar, och även när han sov middag en timme var han utan blöja. Vi kör på stenhårt och låter honom sova utan blöja nu med.

Min vän hade ett bra tips. Hennes dotter blev torr på natten direkt när hon slutade med blöjor och då ställde min vän klockan och gick upp mitt i natten och satte henne på toa några gånger. Det krävdes tydligen inte så många nätter och sen dess har hon varit helt torr. Hon slutade även med välling på kvällen, det blir ju mycket vätska för den lilla kroppen att hålla så det är bra att sluta med om man vill att barnet ska vara torrt på natten. Zack har aldrig druckit välling så där är det inget problem.
#1 - Sandra Michelle

Har man tur så blir barnet torr efter ett par nätter. Men med min dotter måste vi fortfarande gå upp på nätterna och hon fyller 6 i år. Men jag var själv sängvätare som liten så jag hoppas verkligen inte att hon ärver det från mig :/

#2 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 mån mellan barnen och tillbaka på jobbet

WOW! Hurra vad spännande! Här har vi gjort nästa steg i träningen. Ett sits till toastolen. Toaletten verkar vara mer intressant än pottan. Erbjuder alternativen men stressar inte. Men hade så gärna kämpat, torkat och haft mig om det bara gett resultat.

#3 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

Roligt att det verkar gå bra med potträningen. Här har vi egentligen aldrig övat, det har kommit av sig själv för alla tre barnen, men framförallt krävs det vilja och intresse från barnen själva skulle jag säga. Alla tre barnen har varit torra dagtid från ca 2 års ålder. Dottern behövde blöja på natten ända till 4,5 års ålder, trots att vi försökte sätta henne på toaletten osv. Mellansonen blev torr både dag o natt samtidigt medan yngsta sonen som nu snart fyller tre varit utan blöja på dagen sedan i höstas men fortfarande behöver den på natten.



Såg att du skrivit om det här med kalsonger/trosor, och för min dotter var det så att med trosor på hände det fler olyckor, men det gick bra att ha vanliga byxor på sig, utan trosor innanför. Så det körde vi med en kort period.



Hoppas att det går bra så att ni slipper sitta inne och invänta toabesöken...;-)