bambi

Vår budget
Jag har fått några frågor om vår ekonomi. Hur vår budget ser ut, hur mycket vi ska spara och hur mycket jag shoppar för varje månad. Jag brukar inte tycka att det är jobbigt att prata pengar. Jag är inte sån som hemlighåller vad jag tjänar eller så - till mina vänner och bekanta. Men det känns som om det är lite annorlunda att lägga ut det på bloggen.

Men jag kan säga så här:

ca 25% går till räkningar varje månad (då har vi inga lån förutom CSN)
ca 20% ska vi spara undan varje månad till husköp
ca 10% var tar vi som våra "egna" pengar och shoppar för (eller som maken, köper aktier)
resten - ca 35% går till mat, SL-kort, kläder till barnen, mm.


Vi har denna månad börjat med att dela upp pengarna så att vi får "egna" pengar eftersom maken vill kunna köpa egna aktier (som är lite högrisk) och jag vill kunna shoppa utan dåligt samvete.

Det där med shoppandet är en svår fråga. Det kan gå någon månad eller två utan att jag shoppar något alls åt mig själv, medans andra månader så shoppar jag flera plagg och skor. Men om jag gissar så kanske jag shoppar för igenomsnitt 2000-3000 kronor i månaden. Jag säljer även en hel del "gamla" Odd Molly plagg på Tradera för att köpa nya och då räknas det väl inte riktigt?

Och det där med shoppandet är en fråga som jag får då och då här på bloggen. "Hur har du råd att shoppa så mycket Odd Molly?" osv... Jag förstår inte vad det spelar för roll för den personen hur mycket jag shoppar? Den har ingen aning om hur min ekonomi ser ut, hur mycket jag har sparat eller hur mycket jag tjänar. Men jag kan säga en sak - jag har ALDRIG tagit lån för att shoppa något (så ni behöver inte oroa er för mig). Någon gång, för länge sen när jag precis hade flyttat hemifrån, så köpa jag något på avbetalning. Men jag gör inte ens det nu för tiden.

Någon frågade också om det är en bostadsrätt vi har och nej, det är det inte. Vi bor i en hyresrätt så det gör att vi måste spara riktigt mycket för att kunna få ihop till handpenningen. Men det ska nog gå bra nu när vi båda jobbar (men maken ska "bara" jobba 75% för barnens skull)!
#1 - Mia

Fast nu kom du bara upp i 90% :)



Jag tror inte man undrar för att vara dum jag undrar också men mest för jag också hade velat kunna köpa en massa fina OM men med tre barn och mammaledig räcker ekonomin inte till det



/Mia

#2 - Mia

Haha såg nu att ni tog 10% var till egna pengar mammaledig= hjärnan går på halvfart



/Mia

#3 - Asta

Jag fattar inte riktigt hur främmande människor orkar bry sej om sånt. Okej om man känner att någon faktiskt tappat greppet och shoppar/ dricker eller vad det nu är för mkt men du ger ju knappast intrycket av att springa runt å tok kreditshoppa.

Odd Molly är lite för dyrt för min plånbok,,, el så prioriterar jag annorlunda och shoppar mer å billigt... men jag tycker att du har fantastiskt god smak och är en vacker kvinna.

Själv har jag precis skrivit ett inlägg om ett efterlängtat men åhhh så onödigt armband jag shoppat. :)

Kram å fin dag. / Asta

#4 - Sofie

Intressant diskussion. Fattar bara inte att folk frågar...Jag och sambon har också varsin del som är "våra egna pengar", vilket många i den äldre generationen tycker är mäskligt...Jag tycker det är jätteskönt för på sätt slipper vi diskutera om en vill köpa en Mollykoftan och den andra en dyr golfklubba :) Skönt tycker jag...

#5 - Ulrika

Tycker att det är såå märkligt detta med att folk frågar om andras ekonomi? Konstigt. Shoppa på o fortsätt visa:) Men försvara dig ej - det behöver du inte!

#6 - Maja

Jag skulle kunna undra en sån sak. Men det är för att jag själv är ensamstående mamma och är nyfiken på hur andra gör :) (även om det är familjer/par utan barn etc)

#7 - Tess

Jag blir så glad när jag ser föräldrar som kan gå ned i tid för att vara med barnen :-) Den möjligheten skulle alla ha! Härlig inställning ni har angående lån och avbetalning också. Vi har bara lån på bilen och köper aldrig nåt på avbetalning. Behöver vi något så sparar vi ihop till det och SEDAN skaffar vi det. Min sambo kämpar lite med tålamodet, men det går bra. Jag är van att göra så sedan barndomen så för mig är det inga problem :-)

#8 - Jessica

tror du inte folk undrar av ren nyfikenhet då? utan att ha en anklagande ton eller så, utan bara undrar hur ni lägger/lagt upp det, vad som gör att du kan shoppa OM och resa osv, när ni inte har jobb som känns som direkt värsta höglön-jobben. för att få tips hur man själv kan få ihop det och så.. :)

#9 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Jessica Jo, det är klart. Jag tar inte illa upp förutom när läsare uttryckligen säger "Hur kan du ha råd med Odd Molly med en lärarlön?".