bambi

Du får inte leka som dom andra barnen, för du har en snippa!
Igår på midsommarafton så blev jag så ledsen när jag hörde vad en mamma sa till sitt barn.



Barnen klättrade upp på ett berg i närheten av midsommarfirandet. Det var massvis med barn i olika åldrar och av olika kön som klättrade och hade jätteroligt. Dom kom också på att man kunde glida ner för berget som om den vore en ruschkana.

En flicka i prickig klänning klättrade också upp i berget och satte sig ner för att åka ner, som alla andra gjorde. Men då stoppade hennes mamma henne och sa att hon inte kunde åka eftersom hon hade ju sin fina klänning på sig. Flickan ville så gärna åka och sa att hon kunde hålla upp sin klänning. Men mamma påpekade att hon skulle skrapa upp benen och rumpan om hon åkte på det viset. Flickan som blev mycket ledsen och tittade längtansfullt när dom andra barnen lekte fick hjälp av sin mamma ner, så att hon inte skulle förstöra sin klänning.

Det kändes verkligen i mammahjärtat när jag såg allt detta och jag lovade mig själv att jag aldrig ska sätta på barnen kläder som dom inte kan leka i. Det är ju bara kläder! Vad är det jämfört med lek och skratt?

Jag har tänkt på barnet som inte fick vara med och leka och undrar hur många gånger till hon kommer att försöka vara med och leka när hon är fint uppklädd så där?
#1 - Sandra

fast det där hade väl inte så mycket att göra med att hon hade en snippa, utan att hon hade fina kläder som skulle blivit förstörda..?

#2 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Sandra Ja, men hon hade ju fått på sig en klänning just för att hon har snippa. Dom flesta pojkarna var inte lika uppklädda, men det var två stycken som lekte i sin "finkläder". Det verkar som om just klänning är det inte lika tillåtet att leka i.

#3 - Anonym

Jag håller med, det är skrämmande att höra och se vissa föräldrar. Har en bekant som säger att hon inget kan göra när hennes dotter älskar sina klänningar och vill bara ha på dem. Dottern är 2 år gammal och vem köper dessa till henne? Vem berömmer henne för hur söööt hon är i sin klänning? Jag blir så trött, det är som att folk saknar hjärna ibland. Klänning är inget praktiskt plagg att leka i, varför begränsa sina barn i lek? Eller varför inte ha ombyte då? Eller låta henne förstöra klänningen, det är ju bara ett plagg.

#4 - Amanda

Usch vad hemskt. Riktigt illa gjort av mamman. Men tyvärr är nog det där mer vanligt än ovanligt! :/ Om man nu vill klä upp ungen får man väl ta att hen faktiskt vill kunna leka lika vilt som om det hade suttit jeans på benen - och inte bara gå runt som ett uppvisningsobjekt.



Annars kan väl jag tycka att barn inte ska behöva klä upp sig. Det räcker väl med lekvänliga kläder i glada färger som barnet fått välja ut själva, kanske med ett mjukt färgglatt/glittrande hårband och ett egengjort armband? Det krävs inte mycket för att ett barn ska känna sig extra piffig tror jag, om det nu är viktigt vill säga. Vill man prompt piffa till kan man väl köra med lektåliga jeans och en lite finare överdel? Då kan ändå ungen kräla runt utan problem.

#5 - Amanda

Det fick mig att tänka på de mammor jag hört bli helt hysteriska när deras ungar vill plaska i vattnet/vattenbrynet med kläderna på. Då skriks det ut..

"Sluta upp genast! Du blir blöt!"

"Om du blir blöt går vi hem!"

"Ajjabajja! Blöt inte ner dig"

osv. osv.



Vad sjutton gör lite vatten? Det är väl isåfall bara att klä av ungen byxorna eller ha med sig ombyten, så kan ungen spralla runt, leka och utforska i vattnet.



Jag fattar liksom inte problemet. Jag tycker snarare att ett smutsigt, sotigt barn med skrapsår på knäna och blöta fläckar lite här och var är ett tecken på ett barn som faktiskt får vara just ett barn.

#6 - Anonym

Tycker det är värre att du lägger ut bilder på andras barn på internet. Har du föräldrarnas tillstånd? Trots att du skuggat deras ansikte så kan situationen kännas igen! Mycket dåligt gjort!

#7 - Ladydahmer

anonym gå och bajsa, det verkar som att du behöver det. Vad är oddsen för att situationen ska kännas igen?? LMAO!



Bambi fan va irriterad jag blir av sånt där. Stackars ungar.

#8 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Anonym Eftersom det är jag som har tagit bilden så äger jag rättigheterna till den. Jag hade inte alls behövt skuggat deras ansikten om jag inte hade velat....

#9 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Så tittar folk snett ibland över att våra ungar är lite skitiga och smutsiga ibland. Man kan ju inte avbryta och byta kläder KONSTANT..... ;-)

#10 - Emma

Det kan ju också vara så att flickan jättegärna ville ha klänning på sig när dom skulle gå hemifrån och att mamman försökte övertala henne att ta nånting annat som hon kunde leka bättre i. Hon kanske redan hemma gjorde klart för flickan att om hon då tog klänning så fick hon skylla sig själv om hon fick stå brevid och titta på. Men men, inte vet jag, var bara en tanke!

#11 - Anna - Mamma till Emilia med albinism

Jag förstår inte alls vad problemet är.

Är det midsommar så är det enligt mig självklart att man tar på lite finare kläder, vare sig det är flicka lr pojke.

Ingen utav mina barn skulle få åka ngn kana ner från ett berg i sina finare kläder.

Det hade de kunnat göra vilken annan dag som helst, likaså denna flickan.

Du får det att låta som att denna flickan kommer bli skadad för livet för hon hade en klänning på sig som inte ska bli förstörd.



Jag tycker inte heller att det har med att göra att hon är flicka.

#12 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

*Emma & Anna* Men varför ens köpa kläder som barnen inte ens får leka i? Kläder är väl till för att användas? Barn växer ju så fort så oftast kan dom bara ha kläderna en-två säsonger ändå, så varför inte slita ut dom då?

#13 - tangirrl

Kläder ska tålas att lekas i annars ska man inte köpa dem, enligt mig!

Om kläderna är trasiga, slitna eller smutsiga syns det ju bara att barnen har haft kul och LEKT utan att begränsas av sina kläder, och det måste ju vara det bästa betyget?!

#14 - Mathilda

Snippa eller snopp, spelar ingen roll... barn ska kunna leka och ha roligt oavsett dag på året. Helt Ok att klä sina barn i klänning eller "finbyxor" men då får man som förälder också räkna med att plaggen faktiskt kan gå sönder eller bli smutsiga. När kläderna blir ett hinder för att barnen ska kunna ha kul tillsammans med kompisarna, har det gått för långt.



Sen undrar jag lite över det här med rättigheterna till bilden. Du har tagit den och äger bildrättigheterna men så vitt jag vet (rätta gärna om jag har fel) så har du inte tillåtelse att publicera den på internet utan föräldrarnas tillstånd (nu är ansiktena pixlade och då kan jag väl tycka att det är lite mer ok, såg bara diskussionen ovan). Däremot är det ok att för privat bruk använda bilden. Men att publicera bilden i din blogg där vem som helst kan se den kan väl knappast räknas in under det? Jag hade i alla fall blivit skitförbannad om jag hittade min unge på bild hos någon där jag inte först sagt Ok till det hela.

#15 - Mie

Min dotter när hon växte upp ville ALLTID ha sin finaste klänning. Trots att vi föräldrar talade om att vi inte tyckte hon skulle rulla sig i gräset för då blir den förstörd så ville hon ha den. Det slutade ofta med att när hon valt klänningen fick hon faktiskt sitta på filten med oss. Litegrann handlar ju det om att lära sig välja. Idag har jag en dotter som klär sig väl och efter vad hon skall göra.

#16 - Mie

En gång valde hon bort regnbyxor trots att barnen utanför lekte i regnet och hon blev tvungen att gå in, och stanna inne. Efter det tog hon på sig galonbyxor. Mitt mål har varit att få barn som tänker själva och inte gör vad de blir tillsagda. Flickan med prickig klänning är ju större än dina vad jag kan se. En enskild situation ger ju sällan hela bilden.

#17 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Mathilda Hur tror du att paparazzis får publicera sina bilder? Det är helt lagligt (om det är i journalistiskt/litterärt/konstärligt syfte och bloggar brukar räknas som något mellanting).



Mie Nej, jag vet verkligen inte hela situationen och det kan mycket väl vara att barnet har valt klänningen själv. Men varför köper man så fina/dyra kläder så att det är en katastrof om dom blir slitna? Barnet är ju fortfarande så pass "liten" så att hon vill klättra och leka en massa. Det borde man väl som förälder veta?

#18 - Caroline

Det här har ingenting med inlägget att göra egentligen, men jag ville ändå visa.



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13227982.ab



Tänkte på dig direkt när jag läste det här och argumenten ungdomsgänget hade... De trodde hon var en pojke... =/

#19 - Emma

Det jag tänkte på var väl inte att det var en klänning som kunde gå sönder utan att hon kan skada sig när hon åker nerför ett berg med bara ben.

#20 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Emma Bara en av många anledningar till varför klänning är så opraktiskt....



Caroline Tack för länken! Jag såg den artikeln förut hos LadyDahmer. Helt sjukt, som om det är okej att slå en pojke?!?!

#21 - Karin

Jag tycker att du bör gå in på Datainspektionens hemsida. Där står det att man bör be föräldrar om lov innan man publicerar en bild på annans barn på internet.Kan bilden upplevas som kränkande kan den strida mot person.lagen! Tur var den att du pixlade ansiktet. Du kunde faktiskt skrivit utan att ha lagt ut bilden. Fattar inte syftet. Du äger bilden men det betyder inte att man kan publicera hursomhelst! Du har ett ansvar också !

#22 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Karin Det är alltid lättare att fånga folk intresse med en bild. Det är även lättare att visa sammanhanget när det här var en faktiskt situation.



Det finns ingen risk att någon ska känna igen barnet. Jag förstår inte varför folk blir så upprörda, men jag har sett denna diskussion i andra bloggar också. Sen får du jättegärna förklara för mig vilket ansvar jag har? Gentemot vem? Jag upplever inte att jag har gjort något fel i situationen. Jag vill väcka debatt.



#23 - jenny

Fattar inte varför många har snöat in på att klänning är så opraktiskt. Köper ni flera storlekar för stora då så att de snubblar på dom när de går eller?



Min tös har ofta klänning och hon kan leka lika obehindrat & lätt som när hon har byxor.

På vilket sätt är det mer opraktiskt än något annat plagg? Förklara för en som inte märkt av detta på mitt barn.

#24 - hanna - happy happy fangirl

Varför klär man barn i kläder som inte låter dem vara barn? Som de inte kan leka i, utan bara gå bredvid föräldern som någon liten docka. Sjukt.

#25 - Journalist med PUL-kännedom

Jag har skrivit artiklar om PUL i olika sammanhang och är därför relativt bra insatt i lagen och i detta sammanhang tycker jag inte det är ok att lägga ut en bild på detta sätt. Om detta var mitt barn, eller ett barn i min bekantskapskrets, skulle jag ganska lätt kunna känna igen det trots det suddiga ansiktet. Enligt PUL är det inte tillåtet att publicera bilder på personer i kränkande sammanhang (samt att man alltid, oavsett sammanhang ska vara väldigt försiktig med publicering av bilder på andra barn) och i detta fall blir det ett kränkande sammanhang då du i samband med bilden skriver kränkande kommentarer om barnets mamma. Självklart får du tycka vad du vill om att barnet har klänning men när du lägger ut både dessa tankar och en bild tror jag inte du har lagen på din sida.

http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/ar-det-tillatet-att-publicera-foton-av-andra-pa-internet/



#26 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

jenny För att man inte riktigt kan klättra/hänga upp och ner och leka obehindrat med risk för att trosor visas. Det extra tyget är också något som är onödigt och kan vara i väg eller fastna. Om man jämför en klänning med en tröja så är det ganska så självklart att det är lättare att leka i en tröja som inte har en massa extra tyg.



journalist Nu anser inte jag att jag har kränkt varken barnet eller barnets mamma genom att säga att jag tyckte synd om barnet. Jag har bara beskrivit en situation och sen skrivit vad jag kände. Vilka kränkande kommentarer tycker du att jag har skrivit om detta barns mamma??



Diskussionen jag vill få fram gäller egentligen inte denna specifika situationen, utan alla liknande situationer. Som det redan har nämnt här ovanför så är detta ingen ovanlig situation.

#27 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Journalist Och enligt din länk så strider detta inlägg verkligen inte mot PUL.

#28 - jenny

Min tjej har klänningar med ett tyg, precis som en tröja. Strumpbyxor/leggings till så inga trosor som syns där inte:-)

Hon leker som sagt lika lätt & obehindrat vare sig hon har tröja,byxa eller klänning.



Nej de där argumenten var inte bra. Någon annan kanske?

#29 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

jenny Men den är ju fortfarande vidare och längre än en vanlig tröja = mer tyg (det var det jag syftade på när jag pratade om tyg). Ju mindre tyg desto lättare att röra på sig förstås. Så vad gäller klänning vs. tröja så är en tröja tusen gånger lekvänligare.

#30 - jenny

Fast jag håller inte alls med dig. Jag märker ingen skillnad på min tjej när hon har klänning eller tröja.

Lika lekvänliga båda 2, iallafall hos min tös:-)

#31 - Natta

Min dotter vägrar ha på sig något annat än klänning varje dag och det har hon med strumpbyxor eller leggings under så att hon kan leka mer bekvämt. Typ sitta i sandlådan utan att få inn massa sant innanför trosan, och hon får leka hur hon vill.

#32 - Tess

Så tråkigt! Och könsnormativa säger att det är VI andra som begränsar våra barn??? Jag tycker hon kunde ha fått leka i sin klänning. Det finns alltid nya kläder att köpa ifall det går sönder, men inte alltid nya ögonblick då spontan lek infinner sig.

#33 - Anonym

Ang. om att publicera bilder på folk man inte bett om lov först. Det finns många i detta land som lever med skyddad identitet, även många som kanske inte vill synas över internet så ja, jag tycker nog också att publicera bilder på folk hur som helst är integritetskränkande, det visar på brist på etik. Så även om det är lagligt så kan man i alla fall tänka efter lite. Nu var barnens ansikten pixlade så denna bild förstår jag inte diskussionen om, men om de inte skulle vara pixlade så är det en annan fråga.

#34 - Agneta Rüdeberg

Jag tycker Tess har helt rätt.Barnet får väl leka och ha kul oberoende av om de har klänning eller byxor. Kläder går att tvötta och som någon tidigare skrev så kan ju de mindre barnen inte ha samma storlek speciellt länge. låt barnen ha kul och leka ¨även om de har "finkläder på sig.

+När jag växte upp så hade vi en fin duk på bordet vid vissa middagar, men gud nåde den som spillde på duken-!! har sagt till våra barn och gäster att "spill gärna på duken, den kommer iaf behöva tvättas!!!

#35 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Anonym Ja, jag förstår inte heller varför det blev en sån diskussion om bilden då det är omöjligt att se vilka dom andra barnen är.



Agneta Vilken underbar inställning! Vår köksduk kan tvättas i 60 grader, vilket jag tycker är underbart! Då slipper man verkligen oroa sig för spill.

#36 - Anonym

Nu tror jag i och för sig att mamman hade hindrat barnet även om det varit en pojke i finkläder. Men visst, barn skall kläs i lekvänliga kläder men jag ser ingen anledning till att man inte kan klä upp dem lite finare än vanligt ibland. Vår dotter hade inte fått kana ner på stenen oavsett kläder men det beror mest på att otrevliga olyckor kan ske eftersom underlaget gör att barnet lätt fastnar och stupar med huvudet före, har sett 2 barn råka ut för det. Sedan uppmuntrar jag väl inte till lek som automatiskt slitet jätte mycket på kläder och lätt går i sönder och det kvittar vad hon har på sig.

#37 - Pethra

Och det var jag som skrev kommentaren här ovan. :)

#38 - MIA

Förstår din poäng....till viss del....Klänning eller ej - Snopp eller snippa...Kläder som barnen inte får leka köper inte jag MEN mina barn använder klänning både hemma och till dagis och har inga problem att vare sig att klättra eller kana för det....

Ibland tycker jag att det spårar ur med allt genussnack...Vad är det som är så fel att klä sina döttrar i klänning??? Likväl som att du klär din pojk i byxor....eller??

Sålänge barnen mår bra så får var och en klä sina barn i va de vill!



Kram

#39 - Rita

Som jag så många gånger skrivit förut så väljer mina flickor ALLTID klänning om de själva får välja kläder. Därför försöker jag köpa både finklänningar och andra klänningar i bra kvalitet, vilket gör att man kan tvätta många gånger utan att plagget ser urtvättat ut.



För två veckor sen frågade min äldsta dotter (som blir 8 år i sommar) om jag kunde köpa ett par shorts åt henne. Det gjorde jag såklart direkt, men hon har inte använt dem ännu, suck. Det var alltså FÖRSTA gången i hennes liv som jag köpt ett par shorts åt henne, som hon själv frågat efter, alltså. Jag hade shorts, byxor och tights på mina flickor så länge jag fick bestämma, men nu när de bestämmer själva har de alltid klänning (med tights eller strumbyxor till, ifall det är en svalare dag). Strumpbyxor och tights är jättebilliga så jag bryr jag mig inte det allra minsta fast de går sönder, och det gör de ofta i deras lekar.



Däremot skulle jag aldrig ha låtit mina barn åka kana nerför ett berg, oavsett vilka kläder de haft på sig! Jag har sett för mycket olyckor för att kunna tillåta sånt!

#40 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

MIA Jag håller med dig. Folk får göra som dom vill så länge barnen mår bra. Men hon verkade inte må så bra, i allafall inte just då. Men det är hennes föräldrars val och jag vill bara skapa diskussion och få föräldrar att tänka efter i sina val av kläder (som ändå kan påverka barnet en hel de).

#41 - Lesthi

Usch, det där ska jag verkligen hålla i minnet tills jag får barn själv. Jag kommer ihåg en gång när jag var mindre och hade fått ett par nya rosa jeans som jag inte fick göra nåt i för min mamma ville inte jag skulle få fläckar. det kändes inte skoj :<

#42 - Mia

Ja det finns nog många som behöver tänka till...Kläder är bara kläder och är inte hela världen om det går sönder....



Kram

#43 - lena och Tilde

Ang klänning. Jag tycker att tunika och leggins är det ultimata plaggen för min dotter iaf. Jeans sitter åt och mjukisbyxor är hon för stor för. Men luftig tunika och leggins är superbra :-)



Men trist att den mamman inte lät sin dotter leka, visst får hon vara finklädd men då skall man låta dom leka ändå.