bambi

Ett hälsosammare liv
I dagens DN så fanns en artikel om den första långsiktiga studien som har gjorts på hur kost och motion påverkas oss människor långsiktigt. Jag blev lite förvånad när jag läste att det var den första långsiktiga studien, men vi människor vill ju gärna att saker ska fixas snabbt. Tre veckor innan midsommar så kommer löpsedlarna om att man kan gå ner 5 kilo till midsommar, osv.

Men jag har också varit sånt. Jag vill gå ner i vikt snabbt, helst NU! Men egentligen så vill man väl hålla den vikten och vara hälsosam HELA LIVET och då gäller det att göra små förändringar i sitt liv. Det finns inga genvägar!

När vi var på kryssningen så berättade Leila en sak som jag tog åt mig. Att det är bättre att hjärtat får slå jättesnabbt en timme om dagen, för att sen kunna slå i lagom takt resten av dagen istället för att hjärtat ska slå jättesnabbt hela dagen för att orka pumpa runt blodet (som det blir när när man är otränad). Jag vill leva ett långt hälsosamt liv så att jag orkar leka med mina barn och barnbarn och då gäller det at ha ett starkt hjärta!

Försökspersonerna i denna långtidsstudie fick väga sig och skriva matdagbok var 4:e år. I snitt så hade försökspersonerna gått upp 1,5 kg var 4:e år!! Då kunde det bero på en sån liten skillnad i deras matvanor som att dom tog en extra portion potatis. Det räcker för att gå upp 0,7 kg på 4 år.


#1 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Jag tänker på vad en person sa till min man för flera år sen. "Ja, går du upp 2 kg på ett år, så är det ju inte hela världen. Gör du det varje år, så blir det ju 20 kg på tio år, och 40 kilo på 20 år." Då börjar vi prata något.



Brukar ta sånt här med en nypa salt. Låg aktivitet, hög alkoholkonsumtion, läsk, godis, röka... det är väl inga nyheter?

#2 - Linn

Så fick jag höra av min läkare. En extra smörgås kan leda till tio kilo på tio år.



Typ.

#3 - Linnea

Jag undrar jag varför det är mannen som håller sig smal och kvinnan som blir tjock? När det faktiskt är så att männen väger mer och tänker mindre på sin hälsa? Det är ju manligt att äta jättelass med mat och allt annat är bögigt. Om de inte ska bygga muskler.



Jag gjorde en uträkning för ett tag sedan som visade att skillnaden i basalmetabolism om jag skulle väga tio kilo mindre är 146 kcal. Hade jag vägt 200 kg hade den varit 850 kcal mer än nu. Jag har för mig att träning kan hjälpa till att jämna ut skillnaden.

#4 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Håller med kommentaren ovan, varför är bilden utformad som den är, har en hel del frågor kring denna studie, listar dem "hos mig".

Jag tycker att det är viktigt att ifrågasätta. Allt, och alla. Finns många frågetecken hos mig för hur studien är utformad.



Att deltagarna själva fått svara på frågor tex. Frågar du "folk på stan": Anser du själv att du behöver gå ner i vikt? får du antagligen ett resultat som pekar på överhängande JA.



Är det pga att vi alla är överviktiga och av medicinska skäl BEHÖVER gå ner i vikt? Eller för att vi av "kostmetiska skäl" skulle VILJA gå ner i vikt?



Studien verkar dessutom ha redovisat mkt kring viktuppgång, det fokuserar inte så mycket på viktnedgången. Du kan ju bara gå ner en viss mängd i vikt tills du hamnar på undervikt. Ska man fortsätta ner då?