bambi

Leahs matvanor
Jag får ofta frågor om mat för barn från föräldrar med barn i samma ålder som Leah, så jag tänkte dela med mig av hur hennes matvanor ser ut nuförtiden. Jag har alltid fått höra att man ska inte tänka på vad barnen får i sig dag för dag, utan på en hel vecka (det är inte alltid man kan få i barnen allt dom behöver på en dag men så länge det ser okej ut på ett vecko-perspektiv så är det bra!). Barn kan ha dagar då dom inte äter någonting eller bara äter pasta medans andra dagar äter dom hur bra som helst. Så man ska inte hänga upp sig på att dom inte har ätit bra IDAG, tänk på hur hela veckan har sett ut.



Så här har Leahs matvanor sett ut sen hon var ca 1 år:

Frukost: Gröt och en liten smörgås (vi håller på att minska ner gröten för att öka på att hon ska äta mer vanlig frukost med oss)

Mellamål: Frukt (oftast banan, äppelbitar utan skal, delade druvore eller melonbitar)

Lunch: Gårdagens rester (samma som jag äter) alternativt en burk, men det blir inte så ofta nu längre

Mellanmål: Frukt (se ovan) och/eller kex eller smörgås och ibland smoothie

Middag: Får smaka av det vi äter, ibland äter hon till och med mer än Zack!

Kvällsmål: 250 ml välling


Sen finns det junior mjölk som man kan ge sin 1-åring. Junior mjölken är mer anpassade till små magar än den vanliga mjölken. Vi fick hem ett paket från Nestlé för att prova. Det är ju smidigt att man kan blanda ut det med både kallt eller varmt vatten. Leah drack faktiskt utav denna bara en gång, orkade inte riktigt stå och blanda varje gång (även om det är rätt så enkelt). Leah dricker mestadels vatten men får vanlig mjölk till frukosten.