bambi

Vad som hör ihop med vad



Är det bara jag som är en riktig pastafascist? Jag har tydliga regler gällande vilken sorts pasta det ska vara till olika sorters mat. Ett exempel, till pannbiffar och köttbullar så kan man inte äta spaghetti utan då ska det vara pastaskruvar eller makaroner. Till ost- och skinksås ska det helst vara fjärilspasta och till köttfärssås så ska det vara spaghetti. Inget annat.

Häromdagen så gjorde maken kycklingfilé med vinägersås och då hade han kokat bandspaghetti till detta. Jag blev tokig på honom. Till kycklingfilé kan man ju inte äta PASTA, då ska det ju vara RIS. Och i exemplet ovan... korvpytt och spaghetti... ja... där var det katastrof.

Men är det bara jag som är pastafascist? Och har tydliga regler vad som hör ihop med vad? Det skär sig liksom om man äter fel tycker jag.
#1 - Anonym

Haha :-)) Ja det är du ensam om. Spelar väl ingen roll i världen?

#2 - Pethra

Om du är ensam kan jag inte svara på men hos oss spelar det absolut ingen roll och man kan enligt vårt tycke ha pasta till det mesta som man har ris till. :)

#3 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Men det skär ju sig!!!

#4 - jennifer b

Håller till viss del med dig!

Till vissa rätter MÅSTE det vara en viss sorts pasta och till andra rätter så spelar det inte liiiika stor roll.

#5 - Pethra

Tycker du ja! ;)

#6 - jeanette

Du är inte ensam alls..:) jag är nog inte riktigt lika petig men håller helt klart med dig!

#7 - Anonym

Håller med dig till 100% har också mycet bestämda åsikter om vilken pasta som går till vilken maträtt.

Korvgrytan med spagetti?! :)



/Mia

#8 - Amanda

Jag är nog inte riktigt så. T.ex. så är det väl en "oskriven lag" (?) att korvstroganoff ska ätas med ris - men testa med makaroner säger jag bara, JÄVLAR i mig vad gott.

#9 - Viola, 22-årig tvåbarnsmamma

OH ja! Skönt att höra att man inte är ensam!

#10 - Cilla

Är också sådan. Sambon bjöd sina föräldrar på stroganoff och potatis sist, hur udda som helst.



Det är viktigt vilken pasta man har till vilken maträtt, fel pasta och man får en helt annan rätt ju.

#11 - Puff

Pasta som pasta? Jag kan förstå att man vill ha en viss form till krämiga såser för att få med så mycket sås som möjligt - men att man inte skulle kunna äta skruvar till köttfärssås förstår jag inte.

#12 - Josannah

Korvstronganoff skall ätas med RIS, pasta är bara fel fel fel. Röd lampa där.



Bandspaghetti kan gå an med kyckling men helst som kyckling-pastasås, men om det är en fin rätt så är det ju synd att det blir saborterad av en jävla fel val...



Jag är noga med vilka sorters pasta, Jag tycker INTE att pasta smakar "bara pasta". Menar jag spaghetti så är det spaghetti eller markoner = markoner så vidare. Det har inte min gubbe förståelse för.

#13 - Ella

Det känns som ett larvigt problem. Hur kan man bli galen över att någon kokar en annan pasta än den man själv föredrar? Torde finnas större saker att hetsa upp sig för.

#14 - Kattis

Jag tycker att spagetthi kan ätas till vad som helst, men makaroner i olika former har jag svårt med till fel maträtter. Skruvar är till ostsås, fjärilar och penne till pastasallad. Till grisröra (som är pasta och köttfärs ihopblandat, vet inte om det är ett "riktigt" namn eller vårat i familjen..) ska det vara idealmakaroner.

#15 - LILITH - Sveriges mest menlösa blogg

Kyckling och pasta funkar ju alldeles utmärkt, men helst då snabbmakaroner fullkorn. Vi har massor med kycklingröror vi äter pasta till.

#16 - Mia

Jag håller nog till viss del med dig :) Jag förstår i alla fall vad du menar. Det finns smaker som funkar mycket bättre tillsammans än andra. Kyckling och ris föredrar jag alla gånger framför pasta och kyckling.

#17 - ♥anna♥

Oj, det spelar ingen roll hos oss! Man tar det som finns till hands liksom!



Jag brukar ha makaroner till min korvstroganoff, Tobbe brukar ha ris. Men till mammas (mormors) passar det allra bäst med potatis!

#18 - Lisa

Japp, man måste följa REGLERNA! Vad dom består av och, vem som fastställt dem, är tyvärr lite oklart, vilket gör att jag konstant blir till en tvååring i argumenten med min partner. "För att det ÄR så!!"

Korvgryta och ris är ju nästan grundlag!

Har haft det här argumentet med min mor ofta, då min far inte gillar ris, så hon gör potatis till det mesta, vilket jag tycker drar ned helhetsupplevelsen av maten.

För mig gäller det dock inte så mycket för olika sorters pasta. Men jag köper nästan aldrig makaroner, för det känns mycket tristare och vardagligare än annan "formpasta". Troligen för att det var standard så fort det skulle vara barnvänlig snabb mat på 80-talet.



Ett annat hett ämne är vilka, och hur många, pålägg man får ha en på och samma smörgås. T.ex: Smör är inte ett pålägg, så räknas inte, om man inte har det ihop med ett annat bredbart pålägg, vilket är girigt. Förutom om det är äggmacka, med kaviar ringlad ovanpå, vilket är ok ihop med smör. Att ha både ost och skinka på frukostmackan är slösaktigt, men på en lunch- eller "fin"- macka kan man ha det, och t.o.m lägga till ägg eller räkor, och då är det helt ok.



Det är ju inte matfascism, det är ju helt logiskt!

(Eller så är jag smått störd och totalt rigid, vilket är partners åsikt;-))

#19 - Erika

Hahaha ja håller me dig!! JA e precis likadan! Men fins d inte hemma så får d blir d som blir, men jag vill nog helst av d så där petigt som du ;)

#20 - Bella

Jag är precis likadan! =)

#21 - Martina

Haahaha jag har också ideer om vad som går till vad...men riktigt lika petnoga är jag ju inte förståss :-)

#22 - Anonym

Hahaha, dagens skratt. Fan vad rolig du e.

Jag har inte de problemen.

#23 - Barbarella

Och till pesto ska det va gnocchi.