bambi

Philips AVENT Stockholm Baby Guide Awards - del 4

Dags för sista delen i Philips AVENT Stockholm Baby Guide Awards! Vad är då detta, undrar ni kanske? Det är en tävling som kommer att pågå under fyra veckor där jag varje vecka kommer att utse en vinnare som vinner fina priser från Philips. Förra veckans vinnare blev Towis som tipsade om Dieselverkstaden, som kändes som ett väldigt bra tips:

Towis - its about me wherever I am. om Philips AVENT Stockholm Baby Guide Awards - del 3:

Eftersom jag skriver först o kollar sen så såg jag, som du påpekade, att Bokslukaren redan fanns med på kartan ;) Vi hoppar det och så får du ett annat tips istället - nämligen Dieselverkstan i Sickla (det finns väl inte med va?!). Stort café med lättare lunch och kanske de maffigaste bakverken söder om stan. Perfekt uteservering med mycket yta i bästa solläge på vår och vinter (under sommaren finns markis om man inte vill steka...) och stor gräsmatta om man föredrar det. Mycket barnvänligt med micro, barnstolar i massor, barnmat till försäljning och barnvagnsparkering. Sitter ihop med ett mysigt bibliotek där de har tv-spelshörna, minibio och stor lekyta och läshörna för de minsta. De har olika drop in evenemang för föräldralediga så som babyrytmik och babysalsa i veckorna och i lokalen finns och Friskis o Svettis samt Klätterverket! Rekommenderas!

Grattis Towis som vinner en fint picknick set från Philips!



Tävlingen går ut på att vi tillsammans ska skapa en Stockholms guide för föräldrar med små barn, som bor i staden eller som är här på besök. Det kan vara allt från bra platser att amma, caféer med gott om plats för barnvagnar, var man kan värma barnmaten, dricka alkoholfria drinkar eller bara där dom är välkomnande gentemot små barn. Den som varje vecka kommer med det bästa tipset vinner veckans pris.

Så kom med era bästa babyvänliga tips!
Det kan vara allt från parker, till restauranger eller gym med barnpassning! Jag har redan börjat och lagt till en hel del av mina egna tips på min karta (så kika gärna igenom den innan ni kommer med egna tips så att ni inte ger samma som jag redan har gett):


Visa Philips AVENT Stockholm Baby Guide Awards på en större karta



Fjärde veckans pris är en babyvakt med ljud- och temperaturövervakning (värde 1399 kronor). Med Philips DECT-babyvakt så kan du även vara miljövänlig (med deras nya ECO-läge) samtidigt som du bibehåller den viktiga kontakten med ditt barn. Babyvakten har 330 m räckvidd och lovar kristallklart ljud. Det finns även nattlampa och vaggsånger med fjärraktivering. Babyvakten visar omedelbart en varning om barnets rum blir för varmt eller för kallt.

Så, för att vara med och tävla om denna fina babyvakt (som också är en jättefin present om man själv inte behöver den) så behöver du bara komma med ditt bästa babyvänliga Stockholmstips. Glöm inte att nämna adress och motivering till varför det stället är så bra för småbarnsföräldrar. Glöm inte heller din egen mailadress. Om en vecka utser jag en vinnare av denna veckas vinst!

#1 - Elise

Mitt bästa tips är att gå längs Norrmälarstrand. Längs vägen finns sandlådor och rutschkanor bryggor med staket runt sig så barnet kan mata fiskar. Uteservering vid Mälarpaviljongen eller picknick vid Rålambshovsparken?

#2 - Jessica

Skytteholmsparken rekommenderar jag. En av Stockholms största och bästa lekplatser för barn och vuxna i alla åldrar. Alla hittar något de gillar och parken känns aldrig trång utan det finns gott om saker att göra och stora ytor. Det finns stor plaskdamm, gungor, klätterställningar, sandlådor, café, en parkourdel (tänkt för oss vuxna men mycket poppis hos barnen också), etc etc. Hur bra som helst!!! http://www.skytteholmsparken.se/

#3 - Life of Lisa

Mitt bästa tips (som du inte har på din karta redan) är genommysiga Nyckelviken i Nacka. Vid Nyckelvikens Herrgård finns en bondgård med djur som uppskattas av de små. Man kommer väldigt nära kaninerna, kossorna, grisarn, hönsen och hästarna. Man kan även rida på de små shetlandsponnys som finns där - alltid uppskattat!

En grill är alltid på och man kan grilla medhavd korv och sitta på mysiga trämöbler ute i friska luften nära djuren. Eller så går man in i värmestugan om det är lite svalare ute - så till Nyckelviken kan man åka oavsett säsong.

Fin trädgård, bra parkeringsmöjligheter, liten lekpark med vacker utsikt och bra vandringsleder finns också.



Och just det, en mysig herrgård med gott fika/mat om man hellre vill det.



Det är en bit utanför stan såklart, men 10 minuter med bil är inget avstånd, så vi har det som en riktig favorit på helgerna!

#4 - Annika

Ett bra tips, som jag ännu inte ser på kartan, är Polismuseet (Museivägen 7, Djurgården). Min 3-årige son är helt inne i polis/brandman/ambulans-svängen nu, så han älskar att gå dit! Jag har även tagit med min systerdotter, som också var helt begeistrad. Museet är mycket barnvänligt. Det finns en supermysig gård där barnen kan leka, samtidigt som de faktiskt får lära sig lite vett och etikett i trafiken. Just nu (och året ut) finns det också en bra utställning om polishundar. De har bla en doftstation där man själv får prova att känna igen olika dofter som polishundar tränas i att känna igen. Minst lika kul för mig som för barnen.. :)

Mvh Annika

#5 - Jessica

Mulle Meck-parken i Järvastaden! http://www.solna.se/sv/turist/gora/sevardheter/besoksmal/mulle-meck-parken/ Små hus med kryp och vrår redo att upptäckas, bilar att klättra på, rutschkanor i roliga utföranden (bla i form av en rymdraket), linbana, gungor, minibibliotek (ett riktigt där man kan låna och läsa böcker), sandlådor, karuseller (också i roligt utförande), inte-nudda-marken-bana gjord av gamla rör odyl, stora grönytor utanför den inhängnade parken, café och matställen i närheten, ja allt och lite till finns här!

#6 - Jessica

Jag tycker att kafeer och matställen där alla är välkomna är guld värda. Vi fikar ibland på Hängmattan på Södermannagatan där det är urgod vegetarisk mat (en del också vegan), gott kaffe, leksaker lite utspritt här och där och sköna fåtöljer att amma i. Igår kröp mitt och kompisens småtroll runt och killen som jobbar där snubblade nästan över dem och hans kommentar var bara: ah, roliga bebisar. Långt från snorkiga kafebiträden man kan stöta på!

#7 - Lina

Kristinebergsplaskdamm kan jag verkligen rekommendera !!!! I Kristineberg / Fredhäll på Kungsholmen. Super bra sommar ställe med barnen och de kan leka både på gräsmattan och plaska i poolen :)

#8 - Lina

Kristinebergsplaskdamm kan jag verkligen rekommendera !!!! I Kristineberg / Fredhäll på Kungsholmen. Super bra sommar ställe med barnen och de kan leka både på gräsmattan och plaska i poolen :)

#9 - Eva - Kakkakaffe

För en icke Stockholmsbo är det ju svårt att delta i den här tävlingen, speciellt när man inte känner till mer än Chokladkoppen i Gamla stan, Gallerian och Drottninggatan - och det är ju inte särskilt barnvänligt ;) Fast jag skulle jättegärna vinna babyvakten åt min syster som idag stampar på 40+6 och inte har någon vakt ännu.

#10 - mathilda

Siggesta gård på Värmdö blir mitt tips!

Där finns något för hela familjen, du kan äta glass, våfflor, hälsa på djuren eller träsktrollen(!), just nu har dom både ponnyridning och elbilar när det är bra väder! Man får njuta av lite lugn på landet fast det är nära stan!

#11 - Mirre

Det är lätt att glömma bort Stockholms fantastiska skärgård och det är så enkelt att kliva på en båt vid slussen och åka ut till Fjäderholmarna- Stockholms närmaste Skärgård som de marknadsför sig själva.

Båtarna går en gång i timmen från Slussen och likadant tillbaka.

Bara båtresan är ett äventyr i sig…Det finns så många spännade saker att titta på under resan ut och när man sedan kommit fram kan man strosa omkring, gå på en mysig restaurang eller ännu hellre ha med sig picknick korgen och breda ut filten där det passar.

Vissa dagar under sommaren spelas det även en barnmusikal- ”Spara och Slösa” och man kan förboka biljetter eller köpa på plats..

#12 - Sofia

Jag som inte bor i Stockholm har lite svårt att rekommendera något speciellt, fast det klart att mina barn ÄLSKAR att åka x2000 till Stockholm. På tåget finns lekvagn, café och man slipper sitta fast med säkerhetsbälte.



Kram Sofia

#13 - Kristina

Har en liten pojke på 7 veckor här hemma, så nu försöker norrlänningen klura ut barnvänliga tips i Stockholm



Skämt åsido, men för många herrans år sedan var jag barnflicka i Sundbyberg. Ett härlig ställe att vistas på var promendrundan runt ”Lötsjön” i Sundbyberg. Sjön ligger i ett populärt rekreations- och promenadområde kallat Golfängarna. Härliga grönområden, en liten minigolfbana samt ett härligt café med de mest fantastiska våfflor med grädde och sylt (mums!).



Vill man komma naturen nära (ja, jag är ju norrlänning som sagt…), men är mitt i city så kan jag varmt rekommendera Långholmen. En lummigt grönskande ö, en lugn oas men ändå så centralt. Utsikt över Gamla Stan och söders höjder. Underbar badplats och en perfekt plats för picknick.



Ha en härlig sommar :-)

#14 - Linda w L2K - Från botten till toppen...

Mitt tips blir Nynäshamns hamnområde!

Ta tåget eller bilen ner till hamnen, strosa bland båtar, låt dom större barnen leka i Hoppetossa (den stora båten som är väldigt barnvänlig) bredvid minigolfen.

Välj att äta lunch i nån av dom små bodarna där det serveras allt från korv till pannkaka och glass eller handla fisk och skaldjur direkt från rökeriet!

Är det trångt på uteserveringen finns den stora bönken i hamnen att äta vid!

Passar ni på att prova minigolfen finns det restaurang även där.



Vill man passa på att strosa på stan samtidigt tar det inte många minuter att gå upp mitt på stan.



Eller så kan man ta färjan vidare ut på nån ö om man vill...

Och glöm inte att visa barnen Sjäräddningens båtar nere i hamnen om ni åker dit!



Jag älskar att åka ner till hamnen, vi gör det ofta med våra fyra barn!



Kommer man med bil finns det dessutom gratis parkering att hitta vid pendeltågen!

#15 - Lisen

Drakens parklek som du bloggade om häromdagen såg onekligen ut som ett roligt ställe och det finns inte med på din karta.