bambi

Pojkar i skolan
Idag handlade DNs serie om manlighet om pojkar i skolan. Det är nog allmänt känt att pojkar presterar sämre i skolan än flickor. Mönstret går ända tillbaka till 1600-talet då präster rapporterade att drängarna hade svårare för att lära sig katekesen än pigorna.

Ursäkten brukar låta - pojkar mognar senare än flickor. Pojkar får snabbt inställningen att det inte är någon idé att plugga eftersom dom ändå får sämre resultat. Dom kan aldrig komma ikapp flickorna. Det blir en hemsk självuppfyllande profetia som kan komma och påverka hela deras liv (med jobb, utbildning och framtida inkomster).

Som mamma till en pojke, som lärare och som medmänniska så känns det hemskt att det ses som macho (och allmänt accepterat för killar) att strunta i att plugga, skolka och hoppa av skolan. Det är nördigt att vara plugghäst om man är kille, en bild som kanske har byggts ända sen 1600-talet? Vår bild av att pojkar inte klarar av att studera bekräftas också årligen av en enkel läsning av könsskillnader i betygsstatisken. Man ser inte alls till individerna och andra förutsättningar som kan påverka betygen.

Tråkigt att killar har fastnat i den här rollen i skolan. Jag hoppas verkligen att vi alla kan förändra den!
#1 - AnnaSC

och jag som var så himla skoltrött i högstadiet (och senare har jag fått ångra) att jag sket i det helt o hållet. Har fått en kille som pluggar o läser o för så himla bra betyg att jag är rent avis... och så går han också i en klass där det är skämmigt att INTE läsa o plugga. Det kommer gå bra för alla i den klassen. De peppar varandra att plugga o göra bättre ifrån sig hela tiden. Så kan det också gå! och jag är riktigt glad. Anton har dessutom dyslexi (alltid fått bra hjälp av skolan med det) men som sagt han har inte tappat gnistan ett dugg.



Tyvärr låter det som att hans klass är unika...

#2 - Nina

Fast högre lön för de ju ändå, de blir ju män.

#3 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

...och ändå sitter det män på de allra flesta höjdarposter i samhället och de dominerar alla högavlönade yrken....Mycket intressant! :-/

#4 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

Det enda man kan säga om flickor VS pojkar i skolålder är väl att pojkar (generellt sätt) brukar komma in i puberteten senare än flickor. Typ.



Kan det hänga ihop med att pojkar uppmuntras till att vara mer "i farten" och flickor sitter snällt stilla (läser?)

Tror också det kan bli en självuppfyllande protetia. Tyvärr.

#5 - Anonym

Vart får du det ifrån att det ses matcho att inte plugga och vara kille. Det är det inte, så var det inte när jag gick i skolan, de killarna var mer eller mindre utstötta och hade det jobbigt hemma, de var de så kallade värstingkillarna och ingen tyckte de var coola, skrämmande ja men inte coola.

#6 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Anonym Jag refererar främst till artikeln i DN men också mina egna erfarenheter. Men självklart kan det var väldigt olika i olika områden!

#7 - Sara

det är ju oftast så men jag har faktiskt varit med om en helt annan sida av detta "dilemma". Ända sedan jag gick barnskolan och fram till sista året på gymnasiet har jag haft ett gäng killar i min klass som var s.k. "plugghästar" och de har varit de "tuffare" i klassen också och framförallt två av dessa har nu idag kommit väldigt långt, pluggat vidare och fått välbetalda och omtyckta jobb :) Lite kul info mot för allt det "dåliga" :)

#8 - Tess

Det var en av sakerna jag gillade med att gå i landsbygdsskola. Man såg individerna. Oftast i klassen var det jag och en kille som "tävlade" om att kunna mest, hinna längst i boken o.s.v. Det var vänskaplig tävlan och uppmuntran så ingen fara i det :-) De flesta lärarna såg detta och gav oss det utrymmet. Var bara en lärare som jag minns som gjorde så fel... Vi pluggade matte och killen hann färdigt extraboken före mig och fick nästa. Följande dag var jag färdig och ville ha nästa bok. Då säger läraren: "Jag vet inte, den är nog för svår för dig". Hur kan man veta det innan man testat? Jag tjatade iaf och fick boken. Det gick alldeles utmärkt. Jag och killen hjälptes åt där vi hade lite svårigheter.

#9 - Sophie

Håller med om detta, har själv sett mycket prov på det. Kopplas enkelt till bla. den dubbla dolda läroplanen tycker jag. Hoppas på att det blir en förändring i skolan snart, för både lärare och elver, Vi behöver en revolution av något slag! Btw - vi ses på torsdag! :D Kramis

#10 - Tessa

Jag kopplar pojkarnas sämre resultat till könsroller, tyvärr. Min äldsta går i skolan och jag märker att barnen behandlas olika. De lite busig pojkarna springer och röjer och flickorna (och de lugnare pojkarna) får vuxenkontakten, man talar mer och utförligare med dem, och kör mer uppmaningar/förmaningar till de vildare pojkarna. Det präglar hela barndomen. Om man behandlar barnen som vilda tuffingar så blir de det! Positiva förväntningar är så viktigt.

#11 - Lövet

Med möjligt undantag för eleven själv, har ingen har mer inflytande över elevens uppmätta skolprestation än läraren.

Läraren skall förmedla kunnskap och färdighet och läraren mäter sedan (ofta med ett stort mått av tolkningsfrihet) elevernas resultat.



Är det så att det bland killarna "är macho att inte plugga" eller är det din uppfattning att "Killar tycker att det är macho att inte plugga"? Ser du skillnaden i de två synsätten?



Är det så att din uppfattning om killarnas syn på att plugga gör att du uppfattar deras beteenden på ett visst sätt?



Avgör du t ex att Kalles lite provokativa kommentar beror på att han vill vara tuff och visa att han inte bryr sig om vad du säger? Tänk om han parafraserar för att han kanske är intresserad av att få en bättre och tydligare motivering av det du just sa?



Är det kanske så att i din klass så "sitter killarna bara och småpratar ointresserat", medan "flickorna diskuterar ämnet ingående sinsemellan"?



...tänk om det är så att "dina erfarenheter" gör att du agerar på ett visst sätt mot pojkar och ett visst sätt mot flickor?



...tänk om det är ni lärare som ser pojkarna som ointresserade och bedömer dem som de ointresserade pojkar ni anser att de är?



...tänk om "anti-plugg-kulturen" är det filter som n i pressar pojkarna igenom och "duktiga flickan" är det filter som flickorna pressas igenom.



Vad skulle det göra för pojkars och flickor syn på värdet av och kraven på att prestera.



Jag tror att det är n i som utgör dagens lärarkollegier (och skolledning ända upp till Björklund och Nyamko Sabuni) som skapar strukturen som nedvärderar pojkar och uppvärderar flickor.



#12 - Lövet

F.ö. fanns det en pedagogisk verksamhet som under 100-talet år visat hur man gör män av både stökiga och lugna pojkar. Den ses med förakt av stora delar av lärarkåren, men där rådde ordning och reda, disciplin och respekt och framför allt tydliga krav.



Den lärde ut den y t t e r s t a av kunskaper, nämligen hur man skulle lära sig att med vapen i hand försvara och ytterst dö för att skydda landets kvinnor och barn. Här talar vi alltså inte bara om de praktiska kunskaper och färdigheter som krävdes utan också att förmedla den djupa förståelse för mannens roll som soldat och den yttersta konsekvensen av den rollen.



Värnplikten - i all sin utskälldhet - visar att det g å r att utbilda alla unga män i nånting profant djupgående och ansvarsfullt.



Då frågar man sig - varför kan inte skolan det som Försvarsmakten kunde?



@jenny i Dalby: Kanske hade ovanstående manliga ansvar något att göra med det där med var de hamnade i samhällhierarkin att göra? Har du nånsin funderat över vad avtalet mellan män och kvinnor genom århundradena gått ut på?