bambi

Projekt Barnrum Make Over begins...

Idag så har jag varit och beställt tapeter till barnens rum, som verkligen är i STORT behov av en riktig makeover. Hon som bodde här innan har målat blått över tapeten (mycket slarvigt dessutom), that's it. Men nu i sommar så ska vi ta tag i barnens rum och första steget är väggarna.

Jag måste säga att jag var helt CLUELESS vad det gällde priset på tapeter. Jag tänkte att det skulle kosta en tusenlapp ungefär + en tusenlapp för att få en målare att sätta upp dom. Nja... det var en bra bit ifrån verkligeheten. Tapeterna och bården kostar ca 5000 kronor bara dom!

Jag har i flera år drömt om en specifik bård som Sandbergs har, som är helt underbar. Det är kullar, moln, hus och blommor. Helt underbar:



Men så fick jag se den här bilden, så färgglad och underbar:



Jag vågar inte riktigt ha såååå färgglatt, sen så vill jag ha lite ljusare. Så jag valde till slut denna kombinationen (och förkastade alltså min drömbård ganska snabbt):



Vi har gult i vårt sovrum och vi har en del färg över sen vi målade det så då tänker jag också att man skulle kunna måla deras byrå i gult. Sen så har jag tänkt beställa ett bord med en krokodil på till rummet, så då blir det lite djurtema i rummet.

Lite roligt är att Sandbergs även har tyger som matchar deras tapeter. Ruskigt dyra, 460 kronor metern om jag minns rätt. Men det skulle vara ganska så läckert med gardiner och kanske någon kudde med samma djurmönster. Eller vad säger ni?



Dom hade riktigt urläckra tyger. Älskade dessa glittriga fjärilar och gula hjärtan.

#1 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

Alltid roligt och spännande att renovera! Vi flyttade till nytt stort hus i somras och det lär aldrig bli någon ände på renoveringen...;-) Så fort man gjort nåt så blir ju det gamla ännu tristare än det var innan. Själv är jag vän av vitt och att sätta färg med hjälp av tyger, kuddar, förvaring mm istället, så är det enkelt och billigt att förändra när man ledsnar (vilket jag gör ganska snabbt).



Jättefina tyger verkligen, var hittade du dem? I färgbutiken?



Tänker du föresten måla barnens byrå med er väggfärg?Vet inte om jag missförstod dig, men tänk isåfall på att den förmodligen inte fäster så bra på ett sådant underlag. Lackfärg är nog att rekommendera om du vill ha en täckande färg på en möbel och som dessutom håller. Annars finns det ju alltid fin lasyr om man vill ha lite tunnare färg och kunna se träet igenom (vet ju inte hur byrån ser ut nu). Fråga asbolut i färgaffären innan du målar, där får man bra tips!

#2 - J

Fint, men oj, jag skulle nog aldrig lägga så mycket på barnrumstapeter med tanke på hur jag och mina syskon behandlade våra ;). Har nyss gjort i ordning B's rum, tror att det blev kring 1500-2000 för alla möbler och färg+dekoration (dock hade vi ju soffan sedan innan då) :). http://welcometothedollhouse.blogg.se/2011/june/bs-nya-rum.html#comment Så himla kul med barnrum!

#3 - J

Jag brukar för övrigt måla om möbler med väggfärg och sedan lägga på ett lager helblankt lack. Finns på Jula för en hundring!

#4 - Anonym

Jättefint!

Om du vill ha gardinlängder så kan du ju köpa en längd i det dyra tyget, dela den längs med och sy ihop med ett enfärgat matchande billigare tyg, så att halva våden är mönstrad och halva enfärgad- kan vara jättefint. Och bara köpa tyg till framsidan av kudden, och ha baksidan i en annan färg, så brukar jag göra när jag vill ha kuddar av ett fint dyrt tyg.

#5 - Mia

Vill bara tipsa om att inte sätta randig tapet på alla väggar om inte rummet är väl tilltaget kan annars lätt kännas lite för mycket. Bättre att satsa på enfärgade väggar med bord + fondvägg med tapet och bord.



/Mia

#6 - Malin

Här finns det också massa fina ''tapeter/stickers'' till barnrummet tycker jag :) -> http://www.barnlycka.se/sv/artiklar/vaggdekorationer/ALLA/sida.html

#7 - Ag

Undrar bara om ni ska göra renoveringen själva eller ska ni anlita en målare?

#8 - Tessa

Drömbården var ju fantastiskt snygg... men den gula du köpte är kanon också. Kudde i djurmönster blir säkert snyggt, men mitt tips är att inte köra mönstrade gardiner. Jag tror att det blir för plottrigt, för sen har ju barnen en massa leksaker också ( det har mina i alla fall). Enfärgade ljusgula gardiner blir nog kanonsnyggt till. Eller inga gardiner alls, kanske? Vi har inga, men jag är inte säker på om det beror på att jag tycker att det är luftigt utan, eller om jag bara är lat ;-).