bambi

Smulcupcakes
Min syster kommer på besök idag så jag har slängt ihop små äppelpajer i form av cupcakes - Smulcupcakes! Supergoda, med smak av äppelpaj och vaniljsås.



Vaniljkräm
3 äggulor
2 msk socker
2 msk vaniljsåspulver
2 ½ dl mjölk
1 tsk vaniljessens

Smuldeg
1 dl vetemjöl
75 g finhackade valnötter
1 1/4 dl farinsocker
75 g smält smör
1 tsk kanel


175 g smör, rumstempererat
2 dl socker
1 tsk vaniljessens
3 ägg
2 ½ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 äpple
1 1/4 dl mjölk

1. Börja med vaniljkrämen. Vispa äggulor, socker och vaniljsåspulver vitt och pösigt.
2. Värm mjölk i en kastull, så att det nästan kokar. Häll i liten åt gången i äggsmeten samtidigt som du vispar. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm den sakta under omrörning tills den tjocknar. Ställ krämen åt sidan och låt den kallna.
3. Blanda alla ingredienser till smuldegen i en bunke.
4. Värm ugnen till 175 grader.
5. Rör smör, socker och vanilj vitt och pösigt och vispa sedan ner ett ägg i taget.
6. Vispa ner mjöl och bakpulver.
7. Skala och kärna ur äpplet. Skär den i mindre bitar och rör ner i smeten.
8. häll sakta ner mjölken samtidigt som du vispar smeten.
9. ringla sedan ner vaniljkrämen men blanda inte för mycket.
10. Fördela smeten i formarna (blev ca 16 st.) och strö smuldegen ovanpå. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-18 minuter.


P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av dessa underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)

#1 - * * * LADY DAHMER * * *

ja hurra! vi kan träffas på söder innan kanske? jag är nog där i krokarna.



jag tar med korvas. ninja har barnvakt.



tom tits: jag har tid hela veckan så bestäm dag du!

#2 - Sophie - Vi 3 mot världen ♥

Åh vad det där såg smaskigt ut!



Ja, jag är jätteglad att jag köpte tröjan! Känner mig fräsch i den :D Ming är så himla bra, och personalen är serviceinriktad och trevlig så dit kan man gå även med busiga barn :)) Vad synd att du aldrig hann besöka sundbyholm - gör en dagsutflykt dit om ni har möjlighet någon gång. Eller bo över på slottet, det ör kanonfint :)

#3 - ROXANNA - KAMP EFTER CANCERN

tack så himla mycket.. varit borta i från bloggen ett tag därför lite sent svar.. kramar på dig

#4 - Malin

ah vad roligt med lite annorlunda cupcakes! Maste testa, tack!

#5 - hannah

Åh, herre min gud vad gott det där lät. Blir till att testa så snart som möjligt!

#6 - Viktoria - pinkpastry

Så gott! själv sitter jag här och äter eiffeltrns cupcakes efter mitt rosa paris examenskalas. när är även jag läre som du, jippi!

#7 - Anonym

Vilken härlig blogg du har. En fröjd att titta in här:) På återseende

#8 - P

det där såg gott ut och inte allt för avancerat, kanske ska slänga ihop några sådana idag=)