bambi

Superchokladiga cupcakes
Här kommer dom perfekta cupcaksen för alla chokladälskare, med fyra olika chokladiga toppingar!


12 st.

1 ½ dl vetemjöl
½ dl kakao
1 1/4 dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
en nypa salt
40 g smör, rumstempererat
1 1/4 dl mjölk
1 ägg
1/4 tsk vaniljessens

Frosting
5 dl florsocker
100 g smör, rumstempererat
1 dl kakao
3 msk mjölk

1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Lägg mjöl, kakao, socker, bakpulver, salt och smör i en bunke och vispa samma med en elvisp.
3. Vispa ihop mjölk, ägg och vaniljessens. Häll långsamt hälften av mjölkblandningen i mjölblandningen medan du vispar. När alla klumparna har försvunnit så häller du i resten och vispar tills smeten är slät.
4. Skeda upp smeten i formar och grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter. Prova med sticka innan du tar ut dom!
5. Dags för frostingen! Vispa ihop florsocker, smör och kakao till en slät smet. Tillsätt mjölken medans du vispar. Fortsätt och vispa tills frostingen blir lätt och fluffig, ca 5 minuter. När cupcaksen har kallnat så kan du ha på frostingen.


Testa att ha på olika toppingar på cupcaksen. Man kan använda sig utav silverkulor (finns bland strösslet i matbutiken), krossade maränger, små blommor, nötter, mm. Låt fantasin flöda!

Jag ville ha ett chokladigt tema så jag valde att pudra på kakao på några, hyvla choklad över några andra, ha chokladströssel på en del och ha på min favorit glasstopping på några - nougatsås! Riktigt mumsiga blev dom, det även gästerna! 

#1 - Anna - Mamma till Emilia med albinism

Du som jag som bakar ofta måste jag bara fråga!

Jag bakar mkt cupcakes men tycker det är så trist att formarna blir så fula efter de kommit ut ur ugnen.

Jag har formarna i en muffinsplåt men de blir mkt flottiga och fula.

Det är inte dina här på bilden ser jag.

Jag brukar sätta dom i en form till men det blir inget vidare snyggt, har du ngt tips?

#2 - Ladydahmer

Men guuuuuuuud. Min strikta lchf blir inte lättare av att läsa din blogg.

#3 - Anonym

http://finest.se/rosannacharles



Där såg jag din vän Anna om jag inte minns fel.

#4 - Jenny

Jag bakade dessa idag med, visst är de från Hummingbird?

Supergoda var de iaf=)

#5 - moa

Älskar choklad! så måste nog testas, såg riktigt gott ut :)

#6 - Viola

Vart hittar man vaniljessens?

#7 - towis

åh choklad here I come!

#8 - Sofi

Det ser riktigt gott ut...... Ha en bra fredag!!! Sofi

#9 - Jenny i Dalby (mamma till tre)

Ser jättegott ut, men framförallt gillar jag kakfatet, var kommer det ifrån?

#10 - a-k

Är det normalstora muffinsformar el amerikanska du använt här?