bambi

Att gifta sig i Thailand
Matilda hade några frågor som jag tänkte försöka svara på:
Matilda Andersson om Zack är tillbaks på förskolan:
Hej! vilka fantastiska bilder från er vigsel!

jag och sambon går i giftemålstankarna lite, nu när dottern är här och så.

vi skulle kunna tänka oss att gifta oss utomlands, precis som ni! jag har lite frågor som jag hoppas att du kan hjälpa mig med.

Är det jobbigt helt praktiskt att gifta sig i thailand? -tänker på pappersarbete och så?
När bör man börja planera? och VAR ska man börja? vem ska man kontakta osv...hur går vi tillväga?
En fråga som du kanske inte vill svara på men då vi inte har allt för mycket pengar så tycker vi att det vore så fint och mysigt att gifta sig på en sandstrand i thailand, intimt, det blir VÅR dag och ingen annans. Man ska ju inte gifta sifg för att ordna en fest för nära och kära? 
Plus att man kan gifta sig och slå ihop bröllopsresan iett. Perfekt!
Vad kostar det att gifta sig? Inklusive allt? Vad kan man räkna med, hur mycket bör man spara undan?

Hur kom det sig att ni valde att gifta er utomlands?

Oerhört tackam för svar! <3



Svar: Oj, det var en massa frågor. Men jag ska försöka svara på dom allihopa. Det var lite bökigt med alla papper som skulle fixas innan vi skulle åka, men är man bara ute i god tid så är det inga problem.

Vi började med att kolla runt efter olika företag som ordnar bröllop i thailand (det är ganska så lätt att googla och hitta dom). Sen valde vi den som hade ett paket som passade oss bäst (det är vissa som har "spa-paket" som ingår t.ex. och det ville vi inte ha) och hade bäst pris och det var Lanta Diver. Så vi kontaktade dom och bokade ett datum. Vi kontaktade dom ca ett halvår innan bröllopet.

Sen så ordnar dom ALLT, vilket är väldigt skönt. Hon som ordnade bröllopet förstod precis vad jag menade när jag berättade hur jag ville ha saker och ting.

Vi valde ett litet bröllop på en strand för att maken vill helst inte stå i centrum så mycket och så ville vi inte ha ett sånt dyrt bröllop. Och det hade vi verkligen inte! Allt som allt så kostade vårt bröllop 14750 kr.



Om vi delar upp betalningen lite så att ni får ett humm: blommorna kostade ca 1200 kr, maten för 10 pers ca 2000 kr, bröllopstårta 250 kr, sminkning & hår ca 700 kr, live-musik ca 2000 kr, fotografering ca 2500 kr och champagne ca 300 kr. Man kan välja bort vissa utav dessa saker om man vill!


#1 - sara

det var ju inte alls dyrt. jag hade tippat på att det hade kostat mer.

#2 - Helene

Hei

Dette lignet veldig på vårt bryllup, vi giftet oss på Seyschellene. På stranden. Vi ordnet det gjennom reisebyrået, som skaffet oss tid med offentlig tjenestemann som møtte opp på stranden til avtalt tid. Vi fikk papirer og alt signert der nede, og sendte dem inn til norske myndigheter når vi kom hjem. Veldig enkelt faktisk. Og så hadde man jo bryllupsreisen samtidig;-)

#3 - Ulrika Krantz

Hej!



Mejla mig genast, vill ha alla detaljer. Min gubbe vill heller inte ha stort bröllop och det lät perfekt för min plånbok. Var var ni, vilka företag hjälpte er, vilket hotell?? allt...

#4 - Madeleine Björklund

Hej,
Det är meningen att vi ska gifta oss i Thailand februari 2012. Vi har försökt få hjälp vi fritis resor, och det går inte bra alls. Vi får hela tiden olika budskap. Och dom säger att vi måste gifta oss i Sverige först, och dom kan bara utföra ceremonin på vissa ställen i Thailand. Och till slut pratar vi minst 25.000kr. Så jag undrar om du kan säga mer i detalj hur ni gick till väga. Mvh Madde

Svar: Jag skulle kontakta Lanta Divers först och främst. Dom fixar allt i Thailand och ni får instruktioner om vad ni ska fixa här i Sverige. Förutsett att ni ska gifta er på Koh Lanta??
bambi

#5 - Madeleine Björklund

Vi ska till Khao Lak!

Svar: Jaha, då vet jag nog tyvärr inte vem du ska kontakta. Googla (det gjorde jag) så får du nog upp några alternativ. Men det går absolut att gifta sig lagligt där i Thailand.
bambi

#6 - Sandra

Hej!
Jag gled in på din blogg när jag upptäckte alla goda recept!! :)
Och så var det så kul att jag såg att du och din man gift er i Thailand. Jag och min sambo ska också göra det! December 2013, så det är ett tag kvar...

Jag vill alltså gifta mej i Thailand, ha en laglig cermoni, och jag undrar över det här med allt pappersarbete!

Det är ju massa papper som ska fixas här i Sverige. Det har jag koll på. Men ska de sen skickas till svenska ambassaden i Thailand? Eller tar vi med oss dem till Thailand när vi flyger dit?
Måste man befinna sig i Bangkok tills alla papper är klara, översatta och signerade? Eller kan det fixas i Bangkok utan oss och sen skickas till Phuket (där vi ska vara)?

Tar allt det där ca 3-5 dagar?

Det är ju allt pappersarbete som gör det lite krångligt och nervöst! Vill ju inte att det ska bli fel...

Tacksam för svar! :)
Kram

#7 - Sandra (igen)

Du får jättegärna maila mej med svar om du har tid och lust! :)
[email protected]