bambi

Jobba med svagheterna

Jag är med i genusgruppen som vi har på förskolan och vi hade ett möte idag på eftermiddagen. Jag blev så glatt överraskad när jag märkte att det fortfarande var ljust ute kl. 18 på kvällen! Man får verkligen vårkänslor då!

Vi hade så mycket att diskutera i genusgruppen och det kommer alltid fram så mycket intressanta idéer och förslag!

Det vi tänkte fokusera på nu är att se barnen som individer och se deras styrkor och svagheter. Vår förskola är redan väldigt bra att se till barnens styrkor, men inte lika bra att jobba på barnens svagheter.

Ett exempel är att barn ofta sitter och gör samma saker och oftast det dom är bra på, bygga med lego, leka med bilar eller rita. Jag skulle i allafall uppskatta om dom t.ex. uppmuntrade Zack att rita lite mer vilket han gör väldigt sällan. Detta måste jag förstås även bli bättre på hemma!

 

En annan sak som vi tog upp var att testa att t.ex. ta bort dockorna en vecka, sen kanske en annan vecka ta bort alla bilar, osv. Så att barnen lär sig att leka med annat. Det blir lätt så att barnen går som vanligt till dockhörnan eller klossarna när det är fri lek.

 

Jag funderar på att plocka bort Zacks lego i en vecka eller så. För han sitter och leker med lego på förskolan och sen när han kommer hem också. Det kan vara utvecklande för honom att få prova på något annat. Maken höll inte riktigt med mig utan trodde att det kanske signalerar att det är "fel" att leka med lego och att det är lite elakt att ta bort något han tycker om så mycket. Men jag tror inte att han skulle se det som fel när han har fått leka med det så mycket tidigare och det är väl mer elakt att inte uppmuntra honom att kanske hitta något som han tycker är ÄNNU roligare att leka med? För barn börjar inte leka med saker som känns främmande av sig själva, man måste hjälpa dom på vägen. Och tänk vilken upptäckarlust dom kan få när det gäller att få prova på nya lekar och leksaker! Det främjar verkligen deras fantasi, tänk så trist att leka med samma sorts leksaker dag ut och dag in!

Men att jobba med svagheter var det! Precis som när en elev är svag i matte så uppmuntrar man den att räkna mer matte så borde man uppmuntra barn som är dåliga på att leka med dockor/bilar/lego/måla att göra det mer.

#1 - Beata

Vad fint att ni arbetar så mycket för att utveckla barnen på förskolan. Jag är lite kluven i det att ta bort t.ex. Lego, för om han gillar Lego så utvecklar han ett intresse för just det speciella sättet att leka på, vilket i sin tur leder till framtida färdigheter/talanger som man kan arbeta med. Jag tycker det är svårt att veta om man gör rätt, för det finns inga mallar, genus är ganska nytt i vårat samhälle så vi vet ännu inte effekterna av det, men jag försöker att lära mig om genus och praktisera genus för det känns rätt innerst inne.

#2 - Sara - pillrig pysslare

Klokt!

#3 - LADY DAHMER | en fantastisk blogg som alla borde läsa!

Lek är lärande! Snöar de in på en sak så missar de så otroligt mycket! Jag tänker som så att det som min dotter leker med i förskolan (när hon nu börjar) kanske jag kommer plocka bort hemma just för att uppmuntra annat.

#4 - Ag

Tycker det känns lite som en genväg att ta bort legot. Trodde genus gick ut på att ge fler möjligheter, inte ta bort. Barn lär sig av upprepning. Vill du att han ska leka med andra saker är det du som måste visa och inspirera honom till det.

Håller med din sambo, att han kanske tror att det är fel att leka med det.

Tänk dig själv om någon kom och tog bort det du höll på med, gör det här istället...

#5 - Sigrid

Vi har gjort så att vi har tagit bort alla bilar här hemma. Och böcker som handlar bara om bilar. När Sixten var 2 så var han så himla fixerad vid bilar att vi kände att det blev för mycket, att han - som du säger - behövde få en chans att upptäcka att det finns annat också.

Han har inte frågat en enda gång efter bilar. Inte en enda gång på över ett halvår. Det finns bilar på förskolan som han leker med litegrann, och hemma hos svärföräldrarna är bilarna tyvärr ganska påprackade. Naturligtvis så är det synd om barnen för att vi inte har bilar här hemma så de var tvungna att köpa en, visserligen jättefin, briobil till Svante i julklapp. Nu finns den där briobilen framme och ärligt talat så har Sixten lekt med den kanske 10 minuter sammanlagt sen jul, om ens det. Han bryr sig inte ett dugg om den, för här hemma uppskattar han andra saker. Men det hade ju varit trevligt om de respekterat vårt val (vi har upprepade gånger sagt att vi inte vill ha bilar i present), även om deras trotsande inte gav någon som helst effekt.

#6 - arasen

Riktigt inspirerande text! Jag har själv aldrig tänkt på det, men det är helt klart värt att tas upp. Nu är jag tyvärr lite dålig på genus och glömmer ofta bort att använda det i min vardag. Vi har mycket blått till hans rum, många bilar osv. Men man kan alltid lära sig. Jag tar mycket inspiration av dig och din blogg som jag använder mig av i min vardag.



När min son trotsade t.ex. så tänkte jag "Vad var det Bambi hade skrivit nu igen?" Nu spårade jag kanske ut lite från ämnet, men jag ville samtidigt passa på att tacka för en väldigt bra blogg. Du verkar vara en fantastisk människa!

Kram Sara



Ps. Du ska inte ha någon läsarträff eller så? Det skulle vara väldigt roligt! Och om jag inte har fel så pratade väl Lady Dahmer om det för inte så länge sedan. Hur blev det? Skulle det bli någon träff eller inte?

#7 - ♥anna♥

Jag förstår mig inte riktigt på tanken att ta bort det som barnen leker med mest. PÅ förskolan kan man ju istället lägga fokus på olika saker utan att ta bort det andra. Ena veckan tar man fram legot i rampljuset nästa vecka att skriva och måla o.s.v.



Du skriver att "tänk vad trist att alltid leka med samma", men det tycker inte barnen för då skulle de hitta på andra saker. När de gör sådant de tycker om så mår de bra och lär sig nya saker i den leken hela tiden!



Vi vuxna prövar inte heller allting i livet. Vi gör det vi har intresse för. Varför ska de hitta saker som är "ännu roligare" när de är nöjda?



Jag tycker att det man ska göra är att erbjuda variation men inte ta bort det som intresserar!



Jag jobbar själv inom förskolan och min erfarenhet är att barnen har perioder där de leker med vissa saker extra mycket. Sen efter ett tag är det något annat som är på tapeten. Jag har aldrig varit med om ett barn som enbart leker med t.ex. lego alla dagar i veckan, år i sträck.



På vår förskola försöker vi istället uppmuntra bra lekar och organisera om miljön efter det som känns kul just nu!



Alla tycker vi olika. Debatter och åsikter behövs!

#8 - Lisa

Jag tänker mest på det med att övning ger färdighet. Och att ta bort något för att man koncentrerar sig för mycket på det sänder budskapet att man borde kunna och vara bra på allt. Det borde vara bättre att få koncentrera sig och bli jättebra på en grej? (Alltså extra bra på en sak, inte enbart bra på den grejen.)



lite virrigt kanske..

#9 - Bellis

Genusgrupp på förskolan! Det märks att ni kommit längre i storstan. :) Låter riktigt intressant och klokt!

#10 - Marita

Vet inte om det kanske är skillnad på ett mindre barn men jag kan iaf säga att min son skulle bli helt knäckt om jag plockade bort hans dinosaurier som han älskar och leker med hela tiden. Men han är ju lite äldre, 5 år drygt och då kanske det är lite skillnad.

Det är ju lite lättare att styra barn som är mindre antar jag.

#11 - Mollie

Hej!

Hoppas att allt är bra med dig!



Många männskor spenderar en hel livstid på att bli bättre på det vi inte är bra på. Många kämpar med sina svagheter. Istället glömmer man bort att bli bättre på det vi är riktigt bra. Det uppmuntrar jag mina barn.

#12 - Mia

Att visa barn fler möjligheter till lek är jätteviktigt tror jag! däremot inte genom att ta bort saker bara för att barnet leker mkt med dem just då.

Barn har ju perioder när vissa saker är roligare än andra.

Bättre då försöka göra de andra sakerna mer intressanta eller se om det går att föra över legolekandet tex till dockhörnan, eller rita av klossarna eller kanske rita något han ska bygga sen!

Sen håller jag med Mollie! Det fokuseras allt för mkt på det man inte kan.

Alla barn som är svaga i matte blir inte bättre av att räkna mer..många fungerar det såklart för, men långt ifrån alla..utan en del blir knäckta och det slutar med att de hatar allt vad matte heter. (eller vilket ämne det nu gäller)

Självklart ska alla få möjlighet och stöd så långt det går, men man måste även kunna sätta stopp innan det går för långt.

Som förälder till ett barn med speciella behov så har detta blivit ännu tydligare med problemfokuseringshetsen, från skola, hab samt omgivingen..vi skulle inte göra annat än träna om jag inte "stampat hårt" på bromsen och sen i lugn å ro tänkt över vad som var viktigt, genomförbart och försvarbart att träna på och vad som skulle stärka just mitt barn.

Även barn utan speciella behov måste få ha specialintressen anser jag! Å det måste få vara ok att inte klara/gilla allt!

#13 - LADY DAHMER

äh inte fan tror ungarna att det är fel att leka med vissa saker bara för att man tar bort dem! Jag tar bort saker hela tiden och Ninja blir inte speciellt påverkad annat än att hon tycker det är SKITKUL när man tar fram dem igen.



På förkolorna jag jobbat på har vi tagit bort saker hela tiden till förmån för annat. När vi köper nytt så måste nåt annat plockas bort. Man kan inte ha allt framme alltid. Sen roterar man liksom. Det är för övrigt ett bra tips.

#14 - Lena -Chokladmamman

Åh en genusgrupp på förskolan! Nu blir jag riktigt avis. Jag tror Alfons förskola är relativt duktiga på genustänk men jag ser på barnen är deras föräldrar inte är det. Om det fanns en genusgrupp kanske man kunde dra in föräldrarna lite mer också så det inte bara blir så stereotypa könsroller på förskolan. Dessutom tror jag pedagogerna skulle kunna bli bättre på det också om det jobbades med mer aktivt.

#15 - Annica

jag tycker nog inte att man ska plocka bort det som intresserar dem för de stannar ju inte i utvecklingen för att de bara är intresserade av ex. bilar. Däremot kan man erbjuda andra alternativ o kanske ha det som fokus. Mina pojkar är intresserade av snickeri o motorfordon, det uppmuntrar jag. Jag tycker det är bra med intresse o att man pratar o leker kring det fast ur olika perspektiv, det är utvecklande. Men vi försöker ju också inspierara våra pojkar att leka annat o det tycker jag går bra. Det beror nog på hur man som förälder o förskolepersonal målmedvetet försöker hjälpa sina barn att utvecklas.

#16 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Så bra med en genusgrupp. Skriver ni något protokoll eller liknande som man kan få ta del av och ta med till Villes förskola?