Jag är med i genusgruppen som vi har på förskolan och vi hade ett möte idag på eftermiddagen. Jag blev så glatt överraskad när jag märkte att det fortfarande var ljust ute kl. 18 på kvällen! Man får verkligen vårkänslor då!
Vi hade så mycket att diskutera i genusgruppen och det kommer alltid fram så mycket intressanta idéer och förslag!
Det vi tänkte fokusera på nu är att se barnen som individer och se deras styrkor och svagheter. Vår förskola är redan väldigt bra att se till barnens styrkor, men inte lika bra att jobba på barnens svagheter.
Ett exempel är att barn ofta sitter och gör samma saker och oftast det dom är bra på, bygga med lego, leka med bilar eller rita. Jag skulle i allafall uppskatta om dom t.ex. uppmuntrade Zack att rita lite mer vilket han gör väldigt sällan. Detta måste jag förstås även bli bättre på hemma!
En annan sak som vi tog upp var att testa att t.ex. ta bort dockorna en vecka, sen kanske en annan vecka ta bort alla bilar, osv. Så att barnen lär sig att leka med annat. Det blir lätt så att barnen går som vanligt till dockhörnan eller klossarna när det är fri lek.
Jag funderar på att plocka bort Zacks lego i en vecka eller så. För han sitter och leker med lego på förskolan och sen när han kommer hem också. Det kan vara utvecklande för honom att få prova på något annat. Maken höll inte riktigt med mig utan trodde att det kanske signalerar att det är "fel" att leka med lego och att det är lite elakt att ta bort något han tycker om så mycket. Men jag tror inte att han skulle se det som fel när han har fått leka med det så mycket tidigare och det är väl mer elakt att inte uppmuntra honom att kanske hitta något som han tycker är ÄNNU roligare att leka med? För barn börjar inte leka med saker som känns främmande av sig själva, man måste hjälpa dom på vägen. Och tänk vilken upptäckarlust dom kan få när det gäller att få prova på nya lekar och leksaker! Det främjar verkligen deras fantasi, tänk så trist att leka med samma sorts leksaker dag ut och dag in!
Men att jobba med svagheter var det! Precis som när en elev är svag i matte så uppmuntrar man den att räkna mer matte så borde man uppmuntra barn som är dåliga på att leka med dockor/bilar/lego/måla att göra det mer.