bambi

Rapport från natten
Natten gick bättre än förväntat, men hon var extremt mammig och ville inte alls ligga hos pappa. Hon vaknade kanske 4-5 gånger men somnade om snabbt när hon fick ligga nära mig och jag buffade lite på hennes rumpa. Vi hade inte räknat med att hon skulle somna om så lätt som hon gjorde så det var skönt. Nu är hon sitt vanliga glada jag igen. Får se hur det går när hon ska sova middag.



Jag blir faktiskt väldigt förvånad att några av er tycker att vi är elaka som tar bort nappen för henne nu. Någon gång måste hon sluta och jag tror att det blir jobbigt för henne oavsett när vi slutar. Jag har alltid sett napp som något negativt (är nog väldigt färgad av min mamma som alltid stoltserar med att inga av hennes tre barn hade napp) och det kan vara dåligt både för tänder och språkutvecklingen.

Ju längre hon har nappen desto mer fäst blir hon vid den och desto jobbigare att sluta så därför har vi alltid velat sluta så tidigt som möjligt. Nu belv det lite senare än vad vi hade tänkt, men det verkar gå ganska bra ändå...
#1 - Erika

Tidigt tycker jag nog inte. Bättre snarare. Men bara sådär abrupt kan ja väl känna e lite taskigt. Nedtrappning känns humanare. Tex inte använda den på dagen, utan bara när d e sovdags en tid. Fast Leah kanske bara hade den när hon sov? Fortsatt lycka till iaf :)

#2 - Lilla Mysan

Jag fick också höra av typ alla att vi var elaka som tog bort nappen. T.o.m av folk som aldrig ens träffat Elvira. "Hon är ju så liten än" och "Det var kanske inte det smartaste ni gjort så snart efter bilolyckan" var kommentarer jag fick på fb.

Ja, jag blev sur. Och jag tror inte att sorg och ilska är skadligt för en bebis, men att napp kanske faktiskt kan vara det (för tänder och språkutveckling, som du skriver)

Skönt att det ändå verkar ha gått bra för er!

#3 - Anna - Mamma till 2 små troll :)

Människor har ju åsikter om allt. ammar man inte är man en dålig mamma, sätter man barnen på förskola, tar bort nappen, 5 minutersmetoden, smärtlindring vid förlossningen ja allt möjligt går andra föräldrar igång på. Kämpa på. Det är ditt barn & du känner henne bäst.

#4 - J

Du är verkligen inte elak. Önskar sååå att jag gjort det tidigare. Hon fyller 3 i sommar och är mer fäst vid nappen än nånsin.

#5 - John Hedqvist

Vore tre barn hade ingen napp do de var barn, o de ar vuxna nu o inga nappar idag av nogot slag [ cigaretts]

J H.

#6 - Jessica

Ja fast för tändernas skull behöver man inte tänka på det förrän i sexårs åldern och då har ju de flesta slutat med nappen förhoppningsvis...



:)



#7 - Anna

Jag tycker ni gör helt rätt! Kämpa på några dagar och sen glömmer hon den snabbt. Bättre att ta det nu när hon är så liten än vänta ut det tills de blir så stora att de verkligen sörjer nappen. Tycker ni är duktiga! // Anna

#8 - Anonym

Är själv antinapp så därför har vi inte gett ngn från början. Tycker inte ni är "elaka" men tycker det är tuff beh. mot en så liten flicka napp är ju så mycket mer än bara för att stilla sugbehovet.



/Mia