bambi

Självuppfyllande profetior
Förväntningar och självuppfyllande profetior har en stor del i genus och barnuppfostran. Det finns mycket intressant forskning kring detta med självuppfyllande profetior.

Ett klassiskt exempel inom psykologin är att en klass får göra ett IQ-test. Läraren får sedan veta att vissa av eleverna är extra smarta och har möjligheten att utvecklas väldigt mycket. Men egentligen så har man bara slumpat fram namnen på dessa elever, man vet inte alls om dom är extra smarta men läraren tror detta. Sen så har man observerat att läraren har uppmuntrat dessa elever mer och gett dom mer uppmärksamhet. I slutet av terminen så har dessa elever förstås lärt sig mer och fått högre betyg... Det blev en självuppfyllande profetia.

Likadant är det förstås med genus och barnuppfostran. Man förväntar sig kanske att pojkar är stökigare, så man tillåter mer stök ifrån dom och då blir dom också stökigare (eftersom det tillåts). Exemplena kan göras oändligt. Självuppfyllande profetior finns överallt. Det handlar om förväntningar, att man förväntar sig att barnet beter sig på ett visst sätt och behandlar den därefter... och då bemöter barnet det genom att bete sig som den förväntas.

 
Bildkälla


Jag försöker ständigt att tänka på detta och slå hål på dessa självuppfyllande profetior. Ett exempel är att Zack bråkar en del när vi ska gå iväg till förskolan och innan jag säger att det är dags att gå så känner jag på mig "nu blir det bråk" och så blir det det förstås... men jag försöker istället tänka "nu blir han glad att han får komma iväg till förskolan och leka med kompisarna" och så blir tonen i min röst, mitt kroppsspråk och allt annorlunda och Zack reagerar förstås på det! Men det är inte lätt att ändra på sitt tankesätt! Man får jobba hårt på det!  :)
#1 - Sussi

Hejsan



Mycket tänkvärt inlägg. Mycket bra!!!



Soliga hälsningar

Kram

S

#2 - Caroline

Det där är intressant! Jag tänkte på det när jag såg klass 9A när Stavros (matteläraren) ställde krav på eleverna och visade att han trodde på att de skulle klara av matten. Då gick det också bättre för dem! Det är något men verkligen behöver tänka på, speciellt som lärare tänker jag..

#3 - Beata

Otroligt pedagogiskt skrivet. Tack!

#4 - Carola L

Visst är det ju så. Sedan med betygen - många lärare sätter betyg efter personen inte vad de presterat. Vi brukade lämna in varandras uppsatser och arbeten i engelska på gymnasiet och man fick alltid samma betyg oavsett vem som skrivit.



#5 - Linn

Det är samma sak med diagnoser och "värstingbarn". Om en liten kille )eller tjej= klassas som värsting och jobbig tidigt i skolåren så följer det här barnet cohg till slut lever barnet sig in i rollen för den blir ändå bemött så och voila så har man en självuppfyllande profetia.



Vi har nyss läst om det här i delkurs två inom socialpsykologin och det är vansinnigt intressant. OCh kul med en vinkling mot genus - det ska jag absolut tänka mera på :)

#6 - Sigrid

Så sant så!

Jag tror tex. att det faktum att Sixten inte är ett dugg våldsam beror till stor del på att vi aldrig nånsin förväntat oss att han skulle slåss. Detta har säkert gjort att vi har agerat annorlunda än många andra pojkföräldrar - självuppfyllande profetia. Visst har personlighet och så säkert stor betydelse, men jag tror att det inte bara är det.

#7 - Norrlänning

Mycket bra skrivet. Som vi känner oss blir oxå barnet. Våra tankar och "troende" om hur våra barn kommer vara i en viss situation är mycket viktigt som du skriver.

Fast jag håller inte med om att pojkar är stökigare för vi tillåter det. Blir galen om våra pojkar är stökiga och ännu mer irriterad om någon annan har en stökig gullunge till kille.

Min åsikt är istället föräldrarnas eget synsätt på killar och tjejer. Svårt föklara, men tycker föräldrarna att barnet får leva rövare så självklart blir barnet stökigt.

Jaja..Genus är väldigt intressant och intressant när du skriver om detta ämnet oxå.

#8 - Josefin

Jätte bra inlägg!

Det stämmer verkligen, och det är skrämmande hur ofta vi vuxna lägger ansvaret på barns beteende hos dem istället för att se hur de påverkas av hur vi bemöter dem. Barn vill inget hellre än att göra oss till lags och de reagerar instinktivt på oss och de signaler vi sänder. Jätte bra att du har ett genusperspektiv på mycket av det du skriver.

#9 - Josefin

Jätte bra inlägg!

Det stämmer verkligen, och det är skrämmande hur ofta vi vuxna lägger ansvaret på barns beteende hos dem istället för att se hur de påverkas av hur vi bemöter dem. Barn vill inget hellre än att göra oss till lags och de reagerar instinktivt på oss och de signaler vi sänder. Jätte bra att du har ett genusperspektiv på mycket av det du skriver.

#10 - Josefin

Jätte bra inlägg!

Det stämmer verkligen, och det är skrämmande hur ofta vi vuxna lägger ansvaret på barns beteende hos dem istället för att se hur de påverkas av hur vi bemöter dem. Barn vill inget hellre än att göra oss till lags och de reagerar instinktivt på oss och de signaler vi sänder. Jätte bra att du har ett genusperspektiv på mycket av det du skriver.

#11 - Anna Kaagaard Kristensen

Sant. Jag har tänkt på det tusen gånger när föräldrar hävdar bestämt att de har gett sina barn blandade leksaker och sen har barnen lekt extremt könsnormativt och sen avfärdar de det som biologi. Väldigt typiskt för folk som har noll kontroll över vilka signaler de sänder ut och hur deras förväntningar färgar deras beteende.