bambi

Black bottom cupcakes
Jag har hållt på och bakat till makens jobb, det är hans tur att ha med sig fika imorgon. Så det blev jättehärliga Black bottom cupcakes, som är lite som kladdkaka med supergod cheesecake med chokladbitar ovanpå. Som små bakverk.

Chokladbotten
3 dl mjöl
1 ½ dl socker
1 dl kakao
½ tsk bikarbonat
3 msk olja
1 ½ tsk vitvinsvinäger
½ tsk vaniljessens
1 1/4 dl vatten

Cheesecakefyllning
140 g cream cheese
3/4 dl strösocker
1 ägg
½ tsk vaniljessens
en nypa salt
100 g mjölkchoklad i bitar

1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Lägg mjöl, socker, kakao och bikarbonat  i en bunke och blanda samman.
3. Ha sedan i olja, vinäger, vaniljessens och vatten och vispa med elvisp tills alla ingredienser har blandats väl.
4. Skeda upp smeten i 12 pappersformar och platta till smeten lite.
5. Fortsätt sen med cheesecakefyllningen. Vispa ihop cream cheese, socker, ägg, vaniljessens och salt i en bunke med en elvisp.
6. Rör ner chokladbitarna och skeda sedan i fyllningen ovanpå chokladbottnena.
7. Grädda i ugnen i ca 20 minuter.


P.S. Söta ni, gilla gärna inlägget på Bloglovin'!
#1 - Malla

Åhhhh, det här inlägget gjorde ju inte direkt att sötsuget blev mindre! ;-)

#2 - Sandra G

Å, de lät verkligen supersmarriga! Ska testa och göra dem imorgon. Måste man ha bikarbonat eller går det bra med vanligt bakpulver?



Tack för tipset! De ser supergoda ut.

Ha en trevlig kväll!

Sandra

#3 - Elin

Oh hjälp vad goda de såg ut!! Och jag som just funderade på vad jag ska unna mig i helgen :)

#4 - Mia

Åh dessa måste jag testa att göra låter sååå gott



/Mia

#5 - Tessan

ta inte det här fel, men jag tycker det känns väldigt icke-genus att baka till makens ta-med-fika-dag. har han inte tid eller lust att baka får han väl köpa nåt på väg till jobbet!

#6 - BAMBI

Tessan Som jag skrev igår (?) så var det helt och hållet jag som erbjöd mig eftersom jag älskar att baka och saknar det lite nu när jag har en godisfri månad! Han ville köpa nåt (som alla andra gör) men jag sa att jag kunde baka istället!

#7 - Tessan

aj då, inser att jag följer bloggen lite för sporadiskt =)

#8 - Anna - Mamma till Emilia med albinism

Du fusk smaka väl inte på dom :p

Vaniljessens är det samma som dr oetker vaniljarom?

#9 - josefin

Vad trevligt det var att hälsa på dig på mammagalan! Hade jag inte varit lite nervös hade jag tänkt på att fråga om (fler) tips på kakor till min dotters ettårskalas i juli! Tänkte göra rainbow cupcakes och två andra bakverk.. vill inte missa någon stor hit bara :)



Kram!

#10 - Eva

Oj så goda dom ser ut!!!

#11 - BAMBI

Sandra G Jag tror inte att man kan byta ut bikarbonat mot bakpulver, för bikarbonaten reagerar ju med vinägern.

#12 - Linnea Granström- Mamma till Ebba ♥

Oh vad gott det ser ut! Detta måste provas :)