Oftast när man bli inbjuden på såna här bloggevents så är man inbjuden tillsammans med en massa andra journalister. När PR-byråer kontaktar en så är det också som om man vore en journalist. Dom vill skicka produkter till en, no-strings-attached (man måste inte skriva om produkten). Men man kan även låna hem saker för att fota dom, precis som tidningar gör när dom gör repotage.
Men det är ju bara det att bloggare är INTE journalister. Vi har ingen journalistisk utbildning.
Andra tycker att vi bloggare blir utnyttjade. Företag skickar oss produkter värda några kronor men får reklam och marknadsföring som egentligen är värda många många tusenlappar.
Men det verkar som om det finns en klyfta här. Bloggare känner sig utnyttjade eftersom dom ger företagen billig reklam, medans företagen ser bloggare som journalister och gör som dom alltid har gjort - skickar gratis produktprover och inbjudningar till "journalister". Men det är bara det att bloggare brukar inte se sig som journalister och känner sig ofta tvugna att blogga om allt gratis dom får... för annars så kanske dom slutar att få gratisprylar och det vore ju hemskt tråkigt....
Bloggare är en ny kategori av människor i mediavärlden och det kommer nog ta ett tag tills vi vet vart vi står.