bambi

Vilken känsla förmedlar din blogg?

Jag får många frågor om hur man kan få en stor blogg, hur man kan tjäna pengar på sin blogg, hur man fixar sponsring till bloggen mm. Och en viktig sak att börja med är att ha en klar bild om vilken sorts blogg man vill ha. Man kan välja vilket tema, t.ex. föräldraskap, mode, humor, debatt, etc. Men sen så kan bloggar inom alla dessa kategorier skilja sig åt väldigt mycket.

Man kan ganska snabbt få en känsla av en blogg, bara man läser några inlägg så känner man av sinnesstämningen i bloggen. Detta påverkar förstås läsaren och även hur denna kommenterar.

Vill du att dina läsare ska bli arga/upprörda (detta gäller i nästan alla kategorier, man kan blogga upprörande om saker inom föräldraskap också)? Vill du att dina läsare ska le och vara glada när dom läser din blogg?

Om man har bloggat ett tag så kan det vara bra att gå igenom sina senaste 10-15 inlägg och kolla av, skriver jag dessa på ett positivt sätt eller ett negativt sätt? Är det en sån känsla jag vill förmedla med min blogg? Många orkar inte läsa för deppiga och "tunga" bloggar, för man kan lätt bli ganska deppig själv att läsa för mycket sånt. Men samtidigt så tycker vissa att det blir för falskt om att är så himla positivt och glatt hela tiden. Jag tror på en variation, men jag själv försöker främst ha positiva inlägg. Jag vill att mina läsare ska lämna min blogg med en positiv känsla.

#1 - Annica Hellström

Tack för tipsen! ;) Kika gärna in på min blogg och säg vad du tycker om den?

#2 - jis

Jag tycker det är så jobbigt att folk verkligen tror att dom kan bli nya Kenza och tjäna i princip miljoner.. Att en blogg bara ska vara till för att tjäna pengar. Visst, jag tjänar pengar på min.. Men mitt mål är inte att bli någon Blondinbella.

#3 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

jis Men jag hör också många som säger att dom bara vill tjäna någon tusenlapp på bloggen. Jag tror aldrig att jag har hört att någon vill bli som Blondinbella och tjäna en miljon... det kanske är mer ungdomarna som har dåna drömmar?

#4 - Maria.

Intressant inlägg. För min del så bjuder jag ganska så friskt på sådant som står utanför normen på något vis när det gäller min person och sätt att leva som ensamstående med fem barn. Sedan så älskar jag att göra om hemma. Så det är två olika grupper där. Plus att jag gör om bloggen ungefär var 3-4 dag och tar massor med bilder. Jag tjänar inget på min blogg, men hoppas med tiden att kunna tjäna på blogg design ( även om den jag har nu idag är rätt tråkig eftersom jag inte lagt ner så mycket tid på den. ) och lite sådär. Även mitt skrivande, men då inte i bloggform. Intressant är det i alla fall hur man tänker omkring bloggar och det man vill förmedla, samt förmedlar omedvetet många gånger.

#5 - LADY DAHMER | en fantastisk blogg som alla borde läsa!

Jag tjänar inte en spänn på mitt bloggande.



Jag förstår inte hur man gör det om jag ska vara ärlig. Jag har drygt 4500 unika om dagen, men även om jag skulle sätta upp annonser så skulle det kanska max bli några hundralappr (efter skatt) och det är fan inte värt att fula ner bloggen.



Jag drömmer ju självklart om att kunna tjäna mycket mer än så.

#6 - Hellis - Design på flera sätt

Bra tips, men hur får man läsarna att hitta till sin blogg?