bambi

Ibland äter barn sand (och annat också)



Igår när vi var i lekparken så fanns det en mamma där med sin ca 1-åriga bebis. Mamman hade även med sig en kompis. Hennes barn sitter i sandlådan i närheten av Leah och Zack. Mamman pratar med sin kompis när hon helt plötsligt börjar skrika: "Åh, nej!!! Vad stoppade du i munnen?!?!". Hon tar tag i bebisen och stoppar in fingret i munnen på bebisen och skriker förtvivlat "Jag visste det! Sand! Du får inte stoppa in sand i munnen!".

Jag skrattade lite för mig själv när jag tänkte på hur mycket sand Leah har hunnit äta under sitt ett-åriga liv (när vi var i Thailand och även en hel del här). Det går ju inte att vara livrädd för att ungen äter lite sand. Visst det kanske är lite äckligt (speciellt om det finns risk för att någon katt kan ha använt sandlådan som toalett, men man får väl hålla lite koll så att dom inte hittar en bajskorv där i sanden) men man skadar nog barnet mer om man är överdrivet beskyddande och har värsta bacillskräcken (läs gärna inlägget jag har skrivit om den analafasen). Barn behöver utforska och lära sig hur saker känns och ja, det gäller även med munnen.

Mamman blev så nojjig sen så hon gick igenom hela sandlådan och rensade bort varenda liten kvist och sten. Jag var nog också lite nojjig när jag var nybliven mamma men sen lär man sig att slappna av. Barn stoppar in saker i munnen, barn gör illa sig och man kan inte skydda dom från allt här i livet. Hur roligt skulle det livet bli för det barnet då? Aldrig få smaka på en pinne eller springa nerför en backe.... man kanske hindrar barnet från att skada sig för stunden men man hindrar också barnet från att uppleva saker och utvecklas.
#1 - Anonym

Jag är nog (tyvärr) lite lik den där mamma du träffade. Jag är så medveten om att min son måste få prova (även att äta grus och gräs), slå sig och faktiskt lär sig massor av det. Men ändå är jag där och förmanar att han inte ska göra så. Illa! Men jag försöker bättra mig och är medveten om det i alla fall, alltid något. :-) Måste även passa på att tacka för en jättebra och inspirerande blogg!

#2 - Lilla Mysan

Ojoj, då skulle man ha fullt upp om man skulle försöka skydda dem mot livet. Min lilla kråka får stoppa allt som inte är uppenbart farligt eller så äckligt att man kräks när man tänker på det (typ katbajs) i munnen. Visst ser jag att hon är på väg att ramla ur sandlådan när hon lutar sig över kanten, men hey, då blir hon en erfarenhet rikare. Det gör ont att ramla och slå sig, men det kan man ändå inte hindra dem från att göra mer än att man packar in dem i bomull och förnekar dem allt kul. Svår balansgång, dock.

Allt är ju nytt för de små liven, det känns elakt att hindra dem från att upptäcka världen. Upptäcka hur sand smakar och känns i munnen, hur maskrosor smakar osv. Testa och spränga gränser. Kladda och leka sig fram.

#3 - Elin F

försöker hålla koll så min unge inte stoppar stenar i munnen men sand och grejer som inte "skadar" kan man ju inte skydda dem mot...på dagis lär de inte ha stenkoll vad ungarna stoppar i munnen så...nej inte vakta mot allt, vakta mot farligt.

#4 - Skrotmamman skrotar vidare - 14 månader mellan barnen

HA! Tack för den! Ska försöka få till en liten dokumentation över sonens "sand-ätande" på Mallorca. Med alla sinnen. Minst sagt. Och mängder. (stackarn, ingen fast föda får han äta, eller har ätit sen han var 4 månader och vi försökte, men SAND, det får han äta!)



Tyvärr fick han en ögoninfektion pga all sand i ansikte (öga) och allt gnubb där. Men det har ju inget att göra med sanden som hamnade i munnen alt. magen. ;-)

#5 - Martina

Min son har nog själv konstaterat att sand inte var någon hit, för efter ett par smakprov har han själv slutat att stoppa in. Utan att jag ryat eller pillat ut.

#6 - Tess

Bra skrivet! Jag tror jag är ganska avslappnad som mamma faktiskt. Nojar inte över allt möjligt. Kommer ihåg min egen barndom och allt man testade och förstår att det är så barn utvecklas.