bambi

Örtagårdsstek - den perfekta sönddagssteken!
Väck vårkänslorna med färska örter och färsk potatis tillsammans med smakrik stek som man sedan kan använda resterna till pick-nicken ute i vårsolen! Den här maträtten väcker verkligen vårkänslorna för mig! Vilken maträtt väcker dina vårkänslor? Var med och tävla hos Kalasgott!

Underbart god och smakrik stek som ser mer avancerad ut än vad den är. Perfekta söndagssteken! Enkel att göra i förväg och är därför också perfekta bjudmaten på alla sommarens fester. Bjud gärna på färsk potatis och örtagårdssås till för att väcka alla vårkänslor till liv.



ca 1 kg benfritt nötkött
salt och peppar
1 liter vatten
½ dl salt
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 tsk svartpepparkorn
rikligt av färska örter, t.ex. basilika, timjan, dragon, citronmeliss
1 knippa persilja

1. Sätt på ugnen på 125 grader. Snöra gärna steken innan den ska in i ugnen och lägg den i en form. Stick in en stektermometer i den tjockaste delen av köttet.
2. Stek köttet längst ner i ugnen tills köttet har nått 60 grader (ca 1½-2 timmar).
3. Under tiden, koka örtlagen. Skala och skär löken i klyftor, krossa pepparkornen, grovhacka örterna och persiljan.
4. Koka upp vattnet. Lägg i lök, peppar, örter, persilja, salt  och pressad vitlök och koka i några minuter. Låt lagen kallna.
5. När köttet är färdigt, lägg det varma köttet i en bunke. Häll över lagen och låt köttet svalna. Täck över och låt bunken stå kallt 4-5 timmar, inte längre, för då bli köttet för salt. Ta upp köttet och förvara det övertäckt utan lag.



Örtagårdssås
1 dl vispgrädde
½ dl majonäs
½ dl hackad dill
½ dl hackad gräslök
2 tsk dragon
salt och peppar

1. Vispa grädden.
2. Blanda i majonäsen och kryddorna. Klart!


P.S. Söta ni, gilla gärna inlägget på Bloglovin'!
#1 - Martina

Hmm ett tag där trodde jag att jag inte var sugen på lunch fast klockan var så mycket....

#2 - LADY DAHMER

men GRRRRRRR jävla blogg.se som inte publicerar våra inlägg!!



Jag hoppas du haft jättekul!

#3 - Susanne

Hej!

En sak jag reflekterat över är att nästan inga av dina recept är ägg eller kycklingfria. Min son på snart 2 år är allergisk så det är därför jag tänker på det.

Men dina maträtter och bakverk ser så himla goda ut! Nu menar jag såklart inte att du ska ha ägg och kycklingfritt bara för att min son är allergisk, det var bara en liten reflektion :)

Men har du ett bra recept på äggfri tårta så tar jag tacksamt emot det ;)