bambi

Sammetscupcakes

Förutom dom goda Black bottom cupcaksen så bakade jag även dessa helt underbara djupröda sammetscupcakes till makens jobb. Dom är oerhört populära i USA och var det som var populärast på makens jobb, många hade tydligen frågat efter receptet. Fluffiga och mjuka som sammet och verkligen jättesvåra att motstå! ;)




60 g smör, rumstempererat
1 ½ dl socker
1 ägg
1/4 dl kakao
1 ½ msk röd hushållsfärg
½ tsk vaniljessens
1 1/4 dl filmjölk
2 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
½ tsk bikarbonat
1 ½ tsk vitvinsvinäger

Frosting
5 dl florsocker (300 g)
50 g smör, rumstempererat
125 g cream cheese

1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Vispa samman smör, socker och ägg med en elvisp.
3. Blanda kakao, röd hushålls färg och vaniljessens i en seperat skål till en tjock, mörk massa. Tillsätt massan i smörblandningen och blanda ordentligt så att det blir en jämn färg på smeten.
4. Häll långsamt i filmjölken samtidigt som du vispar smeten. Vispa sedan ner mjölet lite åt gången. Vispa tills smeten är helt slät.
5. Ha i salt, bikarbonat och vinäger. Bearbetar smeten i några minuter tills den är helt slät och fluffig.
6. Fördela smeten i 12 pappersformar och grädda i ugnen i 20-25 minuter.
7. Gör under tiden frostingen. Blanda alla ingredienser i en skål tills den är helt slät. Bred på den på cupcaksen när dom har svalnat.



P.S. Söta ni, gilla gärna inlägget på Bloglovin'!

#1 - tangirrl

hej!

Va gott det såg ut! :)

Har du testat att göra frostingen mjölkfri nån gång? Min dotter är mjölkproteinallergiker och vi bakar ganska mycket vanliga muffins men det vore kul att avancera dem lite, tror du det funkar med tofulines cream cheese? vad kan man annars ha?

#2 - Anonym

Hej,



Jag har en fråga som jag länge funderat på, kan man frysa cupcakes? Verkar som om du bakar mycket så tänkte jag att du säkert vet svaret.



Kram

#3 - Ozena

Ohhh I love red velvet cake! Devil's food cake är en annan amerikansk klassiker jag älskar. :-)