bambi

Årets julklapp: Tid



Har ni hört att
årets julklapp är matkassen? Har ni provat någon matkasse, eller kanske till och med har nån?

Vi har provat tre stycken (några gratis via bloggen och någon som vi har betalat för): Framtidens Mat, Enkla Middagen och Mataffärens familjekasse. Vi har gillat Enkla Middagen bäst just för att det har varit enkla och goda middagar, sämst var Mataffärens familjekasse som hade väldigt små portioner.

Men just nu så har vi ingen matkasse, men vi funderar på att ha det igen. Det kostar ju runt 750-800 kronor i veckan för fem middagar för fyra personer (vi brukar få 1-2 matlådor till lunchen dagen därpå).

Men man kan spara en hel del genom att sätta sig och planera middagarna innan och sen åka och storhandla så att man hade allt hemma hela veckan. Det kanske tar 2-3 timmar för planering och inköp, men man skulle nog spara 300-400 kronor jämfört med kassen. Men då kan man fråga sig om dessa 2-3 timmar som man då skulle få ledigt om man köpte matkassen är värd att betala 300-400 kronor för? Man kan gå till lekparken med sina barn, läsa en bra bok eller se på film istället. Så det kanske är värt det? Man betalar ju för mer tid egentligen...
#1 - Anna - Mamma till Emilia med albinism

Vi har haft Linas men har nu sagt upp den. Tycker den är för dyr om man tittar till innehållet. Sedan är det mkt hackande och enligt mig inga vanliga saker i den. Står där korv tror jag att det ska vara typ wienerkorv, inte bratwurst som inte lilla äter, står där kyckling tror jag inte de kommer med kycklingben för 20:- På vardagen vill vi det ska gå undan och hade gärna haft en vanlig kasse med typ korv stroganoff, spagetti köttfärssås men tydligen enligt linas fb så är jag "tråkig". Sedan missar man alla extrapriser om man inte går i affären, nej jag tycker dessa matkassar är överskattade och handlar hellre själv.

#2 - Nina

Vi har inte provat. Mest för att jag inte skulle kunna äta det mesta. Men också för att jag inte tror att man sparar någon tid. Recepten är ju nya, vilket alltid tar mer tid än att köra på något man kan. Sen måste man ju ändå till affären och handla allt annat man behöver. För mig tar det i alla fall inte mer tid att slänga ner lite mat tillsammans med schampo och tvättmedel ; )

#3 - Pethra

Om man tycker att det är besvärligt att åka i väg och handla eller att man tycker att det stjäl viktig tid så kan det ju vara värt det. Vi har en låg matkostnad och kommer aldrig lägga ut den extra kostnaden på att få det serverat till oss, dels tycker jag om att åka iväg och handla och dels tar det inte så mycket tid, vi storhandlar bara 1 gång i månaden och då hjälps vi åt samt att Cornelia är med och hjälper till, hon tycker att det är skoj. :)



Dock har vi fått en prova-på vecka från Linas matkasse i present men då jag har en del matallergi så passar det inte eftersom de inte kan anpassa kassen efter allergier.

#4 - Karoliina - med K och två i

Vi har ICAs billiga veckan-kasse, den kostar 550 kr och är otroligt mycket mat! Alla recept går fort att laga och är barnvänliga. Vi har bara haft den i några veckor men stressen av att slippa "vad ska vi äta till middag?" och allt småhandlande vi gjorde innan är så värt det! Jag tror våran matkostnad sjunker med kassen och vi får äta mycket mer varierad mat!

#5 - LILITH - Borderline & mamma

Så länge jag betalar ungefär halva summan för 7 dagars mat, plus ca 3 matlådor till varje måltid, så tycker jag att det är värt den tiden. Jag och barnen brukar göra matlistan ihop och de får vara med och planera, så det blir lite familjetid av det hela.

#6 - fröken K | lagar sällan mat

Jag såg det idag i Aftonbladet och började fundera på om det var något vi kunde prova. Nu bor vi ju i Norge och 700 kr för fem middagar är helt fantastiskt med tanke på att det antagligen inte är korv och makaroner i de där påsarna. Det är ju kul att prova nya saker, och jag hade gärna provat, men kanske efter en stund anammat de nya recepten och handlat in maten själv. Vi åker till Sverige och handlar typ två gånger i månaden, och då kan man säkert köpa på sig ganska mycket där.

#7 - emma

Vi började med icas blliga kasse igår, och kommer ha den varnannan vecka. Tur vi bara tog varannan för det blir otroligt mycket mat, var för 4 port men blev nog närmare 6-8! 500 kr är ju inte alls farligt och minst vad man får ge i alla fall. Inget recept tog mer än 45 min att göra och barnvänliga recept med.

#8 - emma

Vi började med icas blliga kasse igår, och kommer ha den varnannan vecka. Tur vi bara tog varannan för det blir otroligt mycket mat, var för 4 port men blev nog närmare 6-8! 500 kr är ju inte alls farligt och minst vad man får ge i alla fall. Inget recept tog mer än 45 min att göra och barnvänliga recept med.

#9 - Lena

Kan du inte testa Middagsfrid och säga vad du tycker? :) Det är ju jag som menyplanerar menar jag ;)

#10 - Puff

Fast åka och handla måste man ju ändå göra minst en gång i veckan - för ni äter väl frukost och mellanmål också? ;)

Tycker man kan lika gärna handla för hela veckans middagar då och använda färdiga matsedlar som mall att utgå ifrån - ICA har ju tonvis med "billiga veckan" varianter tex. Om det är fantasin som tryter, alltså.

Vi storhandlar en gång i månaden och fyller upp ALLT hemma; alla basvaror, frysen, passar på att köpa mycket om det är extrapriser, blöjor, RUBBET. Det tar 3 timmar men sen är det gjort.

Sen kompletterar vi 1-2 ggr i veckan med färskvaror och mjölk, vilket tar en timma i veckan max.



Men - skulle jag nu haka på en matkasse, så skulle jag hellre välja en färdigpackad på affären som man plockar upp när man ändå handlar sina andra basvaror.

#11 - Tove /Det Goda Livet

Jag har tänkt prova en matkasse nästa vecka och kommer recensera den på min blogg (helt ärligt, ingen sponsring): http://regnavdagar.blogspot.com/2011/11/det-goda-livet-testar-ekologiska.html



Har velat prova länge men det har inte funnits någon ekologisk variant och jag vill förståss inte äta kycklingar som käkat antibiotika och sopats upp med maskin osv ( http://regnavdagar.blogspot.com/2011/11/om-du-fick-kopa-bara-tre-saker.html )



Mitt mål med att prova en matkasse är att få nya matlagningsidéer. Men jag tror också jag kommer spara en del tid den veckan då recepten bara ska ta 30 minuter att laga. Jag lägger mycket mer tid än så på matlagning (men det är ju för att jag gillar det också). Men i affären kommer jag inte spara någon tid eftersom jag ska gå rutn och jämföra priserna på alla varor för att se vad skillnaden mellan affärens pris och kassens pris blev.

#12 - Anna

Jag har prövat nästan alla matkassar som finns eftersom jag älskar att laga mat och vill laga från grunden. Om man bara vill ha samma mat som man alltid äter som köttfärssås, kyckling pasta mm då är mitt tips att handla på mathem och beställa hem sakerna själv. Själva iden med att beställa matkassar är att få nya recept med mycket grönsaker och som alla kan göra. Är du en van matlagare så tar recepten inte alls längre tid än vanligt. Vi bor i Stockholms innerstad och om vi handlar i våra lokala affärer så blir det dyrare än att beställa matkasse.