bambi

Favoriternas favorit - The Cookiebrownie
Det blev att jag bakade cookiebrownies tills min syster kom istället. Dom är sååååå sjukt goda (jag varnar er!) och är min favorit över alla andra bakverk! Jag har nog bakat dessa ett tiotal gånger och alla som smakar dom älskar dom! När jag bjöd dom andra föräldrarna på förskolan på dessa så trodde dom att det var min mormor som hade bakat dessa eftersom det är bara mormödrar som kunde baka så gott sa dom. Dom blir allra allra goaste när dom har fått stått 1-2 dygn, men det är ju assvårt att vänta så länge!!



150 g smör
200 g mörk choklad
4 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 krm salt

Cookiesmet
50 g smör
1 ½ dl farinsocker
1 ägg
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
75 g mörk choklad, grovt hackad
½ dl nötter (gärna valnötter eller hasselnötter), grovt hackade

1. Klä en ugnssform (ca 20 x 30 cm) med bakplåtspapper. Sätt på ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret till browniesmeten. Bryt chokladen i mindre bitar och smält den också. Blanda till en jämn smet och låt svalna lite.
3. Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret och rör ner chokladsmeten.
4. Blanda mjöl och salt och rör ner i smeten. Rör till en jämn smet.
5. Fortsätt med cookiesmeten. Smält smöret och rör ner sockret. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop till en tjock smet.
6. Bred ut browniesmeten i formen och klicka ut cookiesmeten ganska tätt (och tryck ner den lite i smeten).
7. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 18 minuter.
8. Låt kakan svalna helt och låt den stå i kylen över natten för helt perfekt konstistens!
#1 - BloggMamman

Trist att farsdagpresenterna inte hinner fram i tid, tyckte jag var ute i god tid men tydligen inte...

Näe, ingen MAMA-gala för mig imorgon, skulle varit fantastiskt roligt...men jag har bloggat så kort tid (3månader) så det känns inte rikigt som jag platsar där- men kanske nästa år :)

Antar att Du ska dit med Aff-gänget- hoppas ni får en fin kväll!

Kram

BloggMamman- en humorblogg om BloggMammor o Mammaliv

#2 - Martina

Det låter som att det är lika bra jag hoppar över att baka de där brownisarna...

Att ha något så gott hemma är inte hållbart haha

#3 - Pudding

Jag gjorde dessa igår - för andra gången!



Brukar du låta brownisarna vara kvar i kylskåpet tills det blir uppätna eller bara över natten?

#4 - BloggMamman

Åhh- vad avundsjuk jag blev nu då!:-)

Låter som ni kommer få en kanonkväll- ska bli kul att läsa om den sen!

Nästa år får jag bli med er!:-)

Kramar!

#5 - Magdalena

Jag aktar mig inte för varningen utan tänker bara dom strax. Mumsigt :)

#6 - Pethra

Ohh my vad smarrig den ser ut, synd bara att det är ägg i. :(

#7 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Pudding Jag brukar förvara dom i kylskåpet :)

#8 - N

Om man dubblar receptet, passar det lagom i långpanna då tror du? Jag ska ha fest och är sugen på att göra dessa :)

#9 - N

Vad tror du?

#10 - Bambi

N:Förlåt, missade din kommentar förut. Jag brukar använda en vanlig glasform till dessa och den är nog något mindre än en halv plåt. Så dom kommer kanske bli lite plattare, men det borde funka (det enda jag skulle oroa mig för var att det blir för kladdigt i mitten, men lite kladdigt ska det va!)

#11 - Anonym

Det är lugnt :) Tack för ditt svar! Jag kom på att jag kan ju göra två stycken och sedan förvara dem i något annat än i formen just, då löser det sig ändå :)

#12 - simone

de ser supergoda,en fråga vilken choklad märke använder du?