bambi

Någon har snott våra pengar!



På vägen hem så stannade vi till vid McDonalds. Maken gick upp till övervåningen med barnen där det fanns ett lekrum med bland annat den här häftiga klätterväggen som ni ser här ovanför (tänk att ha en sån hemma eller på förskolan!).

Så jag gick och handlade mat åt oss alla. Jag försökte betala med kortet men den sa bara "medges ej". Jättekonstigt tyckte jag då jag hade kollat kontot igår när vi skulle på bio och jag visste att det fanns pengar på kontot. Så jag kollade banken på iPhonen och den säger att det bara fanns 165 kronor kvar på kontot!!! Jättekonstigt tyckte jag, inget borde väl ha dragits under en helg? Men jag förde i allafall över lite pengar och försökte betala igen, men nej... den säger bara "medges ej". Så jag ringer till maken som får försöka betala med sitt kort istället.

Så medans maken betalar med sitt kort och jag vaktar barnen i lekrummet så ringer min telefon. Det är från banken. Det är någon i USA som har tagit ut pengar från vårt konto. Så därför har dom spärrat mitt kort. Tråkigt, men banken gav oss tillbaka pengarna direkt och jag får ett nytt kort inom 5 dagar. Lite krångligt, men det ordnade sig rätt så smidigt. Banken sa att det kunde ha hänt vart som helst där jag har betalat med kortet.

 

Det är faktiskt tredje gången som detta händer oss (på 10 år). Första gången så blev det riktigt jobbigt då det var precis innan vi skulle flytta och vi hade väldigt mycket pengar på kontot för att betala flyttfirman och på den tiden så var banken inte lika snabba med att ersätta en. Vi handlar ju en hel del på nätet så jag kan tänka mig att det är därför det har drabbat oss så mycket.

 

Har ni råkat ut för att era kortuppgifter har snotts?

#1 - Malin

Börja betala med e-kort, så slipper ni förhoppningsvis detta!



Jag använder alltid e-kort, även om det är välkända företag som bör gå att lita på, typ SAS.

#2 - Matilda

Jag har börjat med att alltid ha mitt kort stängt för internetköp och uttag utomlands. Så fort jag ska köpa nåt över internet så är det bara gå in på min banksida på internet och öppna det och när jag har handlat färdigt, så stänger jag det igen. Smidigt är det och försvårar förhoppningsvis en hel del för idioter som inte kan handla med egna pengar.

#3 - Arasen

Det har faktiskt aldrig hänt mig, som tur är.. Tråkigt att sånt ska behöva hända överhuvudtaget.

#4 - Emma

Jag har varit med om det inget kul alls...

#5 - Fia

peppar peppar ta i trä jag har aldrig råkat ut för det och jag handlar ofta över nätet, dock vet jag många som råkat ut för det och därför tar jag det alltid på faktura istället, det säkra före det osäkra. Jätte tråkig att du blev drabbad igen, vissa banker har större problem med detta än några andra. Just Swedbanks kunder drabbas ofta har jag hört.

#6 - Linda

Jag har aldrig blivit drabbad själv, men har å andra sidan aldrig handlat i utländska butiker, är rädd att det bara ska bli massa krångel. Men det händer ju att jag betalar med kort i svenska butiker... Använder mig då alltid av e-kort där man kan bestämma hur länge kortet ska vara giltigt att använda, och man sätter in en bestämd summa. Används inte den summan så går resterande pengar tillbaka in på vanliga kontot igen. Mycket, mycket smidigt tycker jag!

#7 - Helene

Har sett sista veckan att det hänt flera som handlat odd Molly utomlands. Det har också hänt mig och mitt enda utlandsköp är deepfling

#8 - Maria

Bra att banken reagerade så snabbt.

Här använder vi alltid e-kort när vi handlar på nätet!

#9 - Martina

Vilken underbar vägg! Den skulle min dotter älska. Vilket McDonald´s är det?



För oss har det där med bankkortet bara hänt en gång men då bara med vårt amerikanska bankkort.

Som tur var så var det bara en "mindre" summa som försvann men eftersom banken vet att vi inte befinner oss i USA just nu så kontaktade de maken när pengarna visade sig gå till en pizzeria eller vad det nu var i USA.



Jätteskönt att de är vakna (eller datasystemet då) så vi fick tillbaka pengarna.

#10 - Sandra

Jag fick ett brev hem från banken med ett nytt kort en gång: "dina kortuppgifter kan ha kapats"... Hade inte märkt någonting, och det är väl, peppar peppar, det närmsta jag har kommit en kortkapning.

#11 - Tess

Vad obehagligt! Jag har sluppit än så länge och hoppas det fortsätter så.

#12 - alexandra

du kanske inte ska betala med ditt kort över internet så mycket då? lite skylla sig själv då detta är allmänt känt. bra att banken reagerade och att det löser sig iaf.a

#13 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

alexandra Haha, jag väntade på den kommentaren (sa till maken att någon kommer nog skriva så). Men man måste väl kunna handla på nätet om man vill? Jag ska väl inte behöva begränsa mig pga alla elakingar som finns? Jag kanske ska sluta gå ut så att jag inte blir rånad/våldtagen/etc också?



Men nu så fixade dom på banken allt på direkten. Det märks inte ens på kontot att det har hänt något, så det känns inte som att det var så farligt...

#14 - Fnulan

Men gud vad obehagligt!! Du berättade för mig om den andra gången. Men TVÅ ggr????

Håll i plånboken tös!

Håller med dig om POP!

Love

#15 - Stefan

Va med om detta för en månad sedan 19700 snodds från kontot i barcelona, nordea betalar inte till aka något alls de hävdar att det är mitt fel