bambi

Perfekta till kalaset - Nutella Whoopie Pies!

Jag har testat att baka Whoopie Pies för första gången och detta verkligen något jag kommer baka igen! Whoopie pies förutspås ersätta macaronen och bli nästa inne-grej att baka. Vi får se om det stämmer....

Dom blev jättegoda, som mjuka kakor med härlig fyllning. Man kan göra dom lite extra festliga genom att rulla dom i strössel eller ha en klick fyllning ovanpå och dekorera.

 



3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
3 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk choklad

Nutellafyllning
1 dl nutella
4 dl florsocker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
150 g philadelphiaost

1. Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
2. Smält smör och häll i gräddfilen och blanda med äggsmeten.
3. Blanda i vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
4. Hacka den mörka chokladen och smält den. Blanda den i smeten.
5. Klicka ut smeten på ett bakplåtspapper. Klickarna ska vara runda och stora som femkronor.
6. Grädda dom i omgångar i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
7. Fyllningen: Rör nutella, florsocker, kakao, vaniljsocker och philadelphiaost krämigt.
8. Vispa fyllningen tills den är helt jämn och fluffig.
9. När kakorna har svalnat klicka på ne liten klick fyllning på en kaka och lägg på en annan ovanpå.

P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av detta underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)

#1 - Erica

Åh, det där ska jag verkligen testa göra! Har kommit in i någon "bak-anda" här hemma och det där verkade faktiskt inte så jätte kompliserat. Inte ens för mig! :P

#2 - Ejkej

Måste helt klart prova. Är egentligen inte så förtjust i kakor men har alltid tyckt att macarons ser så häftiga ut, men äe ju mandelallergiker så kan inte äta sådana.

#3 - Ejkej

Måste helt klart prova. Är egentligen inte så förtjust i kakor men har alltid tyckt att macarons ser så häftiga ut, men äe ju mandelallergiker så kan inte äta sådana.

#4 - Jyoti- Miss Memo

Ååh dem såg barnsligt goda ut ;-) Ska jag tipsa min man om när han ska baka inför vår dotters kalas på lördag!!



Jag ska snart hålla tävling i samarbete med My Kidoo. Kika gärna in på min nya blogg :-)

#5 - Nina

blir tre års kalas nu i helgen.. tänkte baka. är dem lätta att göra?

#6 - Marie

De var lagom lätta att göra. Det är som att göra muffins ungefär.

Jag gjorde dem till midsommarafton och de blev perfekta till picknicken.

Mycket chokladsmak, mums ;)