bambi

Det är kanske dags...
...att byta efternamn? Vi har ju ändå varit gifta i 9 månader snart!

Men va konstigt det kommer att bli att heta någonting annat helt plötsligt! Från att ha hetat samma sak i 31 år, till att helt plötligt heta något annat? Kommer jag få en identitetskris?

För er som undrar så ska vi alla byta efternamn. Vi ska ta min mammas efternamn som hon hade som ogift. Ett fint och ganska ovanligt efternamn (det är bara 261 personer i sverige med det efternamnet).

Idag heter barnen som mig i efternamn, så jag tyckte att det skulle vara mest praktiskt om maken tog vårt efternamn men det ville han inte.... han tycker att jag bestämmer för mycket redan  ;)

Nej, men det blir bra med ett helt nytt efternamn för vår fina familj. :)
#1 - Brudklänningen

Vad spännande! Jag är så kluven till det här med att byta efternamn. Känns skumt att inte heta det jag heter men skulle samtidigt kännas bra att ha samma namn som resten av familjen.



Kram!

#2 - Marie

Jag har aldrig förstått det där med att det är svårt att byta efternamn. Att byta efternamn var enda anledningen till att vi gifte oss, för att hela familjen skulle ha samma namn. Sen vilket det är spelar mindre roll och vi tog mannens namn för att traditionen säger det och barnen fick pappas namn när de föddes.



Det är ju bara ett efternamn det handlar om, man är ju fortfarande samma PERSON :-)

#3 - Marie

Har du börjat granska alla inlägg innan de publiceras?!? En anledning till att jag gillar din blogg är att folk får tycka vad de vill, det gör den mer levande tycker jag.



hmm...

#4 - BAMBI

Marie Jag hade nog kunnat tagit makens efternamn om det inte var för att han har en massa konstiga bokstäver (å,ä,ö) som jag gärna slipper om jag får välja.



Det är bara just nu under Buppa Brand tävlingen som jag kommer att godkänna kommentarer! Snart är det som vanligt igen i bloggen!!

#5 - Lotta

Jag bytte efternamn till min mammas för några år sen, när jag skulle få barn. Innan hette jag Eriksson som min pappa. Inte originellt alls..

Så när jag skulle få barn, och sambon sa att "barnet ska ju ha ditt efternamn" trots att sambon har ett "icke-sson"-namn, så tänkte jag att då byter jag till mammas lite ovanligare.

Nu heter barnen dock bådas efternamn, mitt som mellannamn och sambons som efternamn. tänkte att när de blir 18 får de bilda ett nytt av det.

Jag är fortfarande kluven till om jag gillar mitt namn eller inte, men jag kan ju inte byta tillbaka!?! Det vore konstigt!

(kan tillägga att jag och sambon inte ska gifta oss..)

#6 - Louize

Gillar din blogg och kommer fortsätta följa den =)



Va med i min tävling & ha chansen att vinna ett läckert halsband - sprid detta vidare så fler får chansen att delta - http://shapeful.blogg.se/2011/october/-tavling-vinn-ett-fint-halsband-.html

#7 - Annica H

Jag har tagit makens efternamn nu då vi gifte oss. Jag ville framförallt SLIPPA mitt efternamn som jag hade.. :p Men, det tar tid att vänja sig. Mitt gick igenom förra veckan!

#8 - Mia

Vi tog min mormors gamla flicknamn när vi gifte oss. Kändes lite kostigt i början, men nu 6 år senare känns det som "mitt" namn och framförallt som "vårt" namn då vi är i stort sett är ensamma om det i släkten och inte många andra i sverige som heter det.

/Mia

#9 - Sussi

Hejsan



Men det blir ju fint.

Jag lär nå fås tå ut med mitt flicknamn som jag inte gillar hade gärna bytt mitt efternamn till min sambos.

Ha en fin vecka

Krammiz

Sussi

#10 - Nina

Gifte mig i maj o kan ännu inte riktigt identifiera mig med det nya namnet även om jag längtat efter att få ha samma namn som maken en längre tid.

Det värsta är att jag inte heller riktigt kan identifiera mig med mitt gamla namn längre, för tillfället är jag nästan namnlös..

#11 - Frida - Militärmamman

Vilken fin blogg! Verkligen en blandning av mycket och det gillar jag!

Vi gifte oss förra året i maj men kunde inte komma överrens om efernamn så vi heter olika, precis som innan, Men ska byta. Snart. Så har jag sagt i 1,5 år nu... Vi ska ta ett efetrnamn men många låter så konstiga och Militärpappan vill inte heta något av våra gamla släktnamn. Vi får väl se hur det går... Jag förstår dina funderingar om identitetskris. =)

I vårt arbete heter man sitt efternamn, bara. Så det känns extra viktigt att det blir bra.

#12 - Amie

Jag vill byta efternamn, eftersom jag inte har någon kontakt med min far längre. Och om jag och sambon gifter oss, vill jag inte ta hans namn. Jag har hittat på ett nytt efternamn som jag tycker är så fint!