bambi

Halloween cupcakes
Den 31 oktober så är det Halloween. Jag vet att en del firar det redan denna helg, men om man vill baka några riktigt mumsiga Halloween cupcakes till den 31:a oktober så kommer här ett bra recept. Frostingen är så otroligt smarrig så det är inte klokt! Det är samma frosting som brukar användas på/i bröllopstårtor (men jag har färgat den orange)!



Jag gjorde även några med sugarpaste som jag köpte på Panduro Hobby. Det är första gången jag använder sugarpaste och det gick ganska så bra. Sugarpaste är lite mer hållbart än marsipan, så man kan kavla det rätt så tunt.


Dessa tänkte jag faktiskt bjuda barnens förskolelärare på på måndag! Hoppas att dom gillar dom! 

2 dl vetemjöl
1 1/4 dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
en nypa salt
40 g mjukt smör
1 1/4 dl mjölk
1 ägg
½ tsk vaniljessens


Vanilla cream frosting
3,2 dl florsocker
130 g rumstempererat smör
en nypa salt
0,8 dl gräddfil
½ msk vaniljessens

1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Lägg mjöl, socker, bakpulver, salt och smör i en bunke och vispa ihop ingredienserna. Tillsätt mjölken lite i taget.
3. Tillsätt ägg och vaniljessens och vispa ihop ordentligt utan att överarbeta smeten.
4. Skeda upp smeten i 12 pappersformar och grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter.
5. Gör under tiden frostingen.  Vispa florsocker, smör och salt på låg hastighet tills det är mjukt och krämigt. Öka hastigheten och kör tills det är fluffigt.
6. Blanda i gräddfil och vaniljessens och kör tills det har blivit en bra lite hårdare konsistens. Blanda i några droppar karamellfärg.


P.S. Gilla gärna inlägget på Bloglovin' så att fler få ta del av detta underbara recept!! Och börja gärna prenumerera på min blogg om du inte redan gör det  :)
#1 - Rita

Åh så snällt och omtänksamt att bjuda barnens förskolelärare på cupcakes! Jag skulle bli jätteglad för det!!

#2 - Aniika

Wow, du är verkligen duktig på att baka! Har du någonsin funderat med att jobba med bakning på heltid, typ öppna café eller liknande?

#3 - BAMBI

Aniika Haha, det är flera som har frågat mig... och visst är det lite av en dröm att få baka på heltid.

#4 - A LL I C E K O S K E L A

Måste bara fråga, blir det inte torrt med sugarpaste? :)

#5 - A LL I C E K O S K E L A

Måste bara fråga, blir det inte torrt med sån där "sugarpaste"? :)

#6 - BAMBI

Nej, jag har lite vanilla cream frosting under sugar pasten :)