bambi

Jag är så stolt


Imorse så var Zack lite ledsen och sa att han inte vill bli dödad.
Jag frågade honom vad han menade och han berättade att det var några pojkar på dagis som brukade "döda" honom och det tyckte han inte om. Jag sa att om han inte tyckte om det så skulle han säga ifrån. Han skulle säga till dom att han inte tyckte om det så skulle dom förhoppningsvis lyssna på honom och sluta.

När jag kommer hem så berättar maken (utan att han vet om min och Zacks konversation som vi hade på morgonen) att en pedagog hade sagt att Zack hade sagt ifrån när några pojkar hade "skjutit" honom. Då hade han sagt att han inte tyckte om det och att dom kunde leka någonting annat. Då hade pojkarna slutat! Jag blev så stolt när jag hörde detta (och berättade för maken att vi hade pratat om just detta på morgonen).

Jag är väldigt glad över att han vågade säga vad han tyckte till dessa pojkar som är äldre än honom och som jag vet att han ser upp till. Han brukar annars vara rätt så blyg och ha svårt att säga ifrån så detta gjorde mig lite extra stolt.

Det gör så ont i mammahjärtat när man hör andra barn som är elaka mot sitt eget barn. Det kan gnaga i mig länge. Jag tycker faktiskt det är jättejobbigt, även om jag inser att det är en del av att växa upp. Jag kan inte beksydda dom från allt ont. Tycker inte ni att det är jobbigt när ni hör om andra barn som har varit elaka mot ert/era barn?
#1 - Jennie

Jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att höra att någon annan varit dum mot mitt barn. På min dotters dagis finns en pojke som har en tendens att slå andra barn. Min dotter har inte velat fara på dagis för hon vill inte bli slagen. Känns väldigt jobbigt. Har sagt till henne att säga ifrån, vilket hon gör. Men att hon mår dåligt av att tänka på dagis känns inte bra. Jag har talat med personalen så de har pratat om detta med barnen, men det verkar inte hjälpa för denna pojke eftersom han fortsätter....:(

#2 - Nelin - stolt hårunderarming!

Fina Zack, vad skönt att han vågade säga ifrån!

#3 - tindra

Jag tycker det är såååå jobbigt när jag hör nåt sånt från Matteus,man vill verkligen skydda dem från allt ont men det hör till att växa upp & dem lär sig massor...VAd dukigt Zack är..

#4 - Felicia

Fast egentligen menade nog dom andra pojkarna inget illa! Det är ju (tyvärr) en del i deras lek att skjuta och döda.

#5 - ♥ ♥ ♥ BAMBI ♥ ♥ ♥

Felicia Ja, det förstår jag också men Zack tyckte om att dom gjorde så och då är jag glad att han berättade det för dom. Dom respekterade det också, så det känns som att det blev väldigt bra i slutändan.

#6 - Emma

Jo det är jobbigt när ens barn ibland kommer hem skadat från dagis och ett annat barn gjort det inget kul alls...



Eller när man får höra att ett annat barn på dagis fått ett trä tåg i huvudet av ett annat barn så det kommit blod då kommer tanken det kunde varit mitt barn hua

#7 - Tess

Vad härligt att han stod på sig!



Min Connor är så liten än så det har inte varit några konflikter.

#8 - Emely Tuv�ng

Åh, vad duktigt av honom!!! Det är så härligt med kloka barn! :)

#9 - Maria B

Gud vad härligt att han vågade säga ifrån! Att han märker att det ger resultat när han säger ifrån när det är ngt han känner att han mår dåkigt av! Jag hoppas att min son oxå kommer ha modet att göra det om någon gör nått som han inte gillar( även om det är utan mening). Som mamma tycker jag att jag är konstant orolig för att nått ska hända!



Ha en underbar kväll!

#10 - Paulina

Det var riktigt duktigt gjort av Zack! Nu är han förhoppningsvis inte rädd att säga till fler gånger, för denna gången slutade det på ett positivt sätt och då har han det i bakhuvudet! Jag har själv inga barn än, men jag kan föreställa mig hur ont det måste göra i en! Kramar

#11 - Viola Morina

Jag är mer än gärna surkärringen som spelar chockad när ett barn kommer på uteplatsen eller dagis och pekar mot mig eller någon annan med en pistol och låtsas-dödar någon. Säger direkt att så där beter man sig inte, det är inte okej att sikta på någon annan människa och framförallt inte i ansiktet. Skulle då barnets föräldrar vara i närheten ser jag det som en extra bonus.

#12 - Fnulan

Härliga unge!! Modig och med massor av moral! Bra jobbat mamma Bambi!

#13 - Lisa

Är kanske mest imponerad av dig som mamma Bambi, att du började med steg 1, vilket var att försöka inviga mod i ditt barn att våga säga ifrån, vilket han ju också gjorde :) Det här kommer säkerligen leda till att nästa gång något som känns obehagligt händer Zack, så vågar han säga ifrån och framföra sin åsikt, vilket han kommer att ha nytta av hela livet, eller hur? Ja, jag är yrkesskadad, eftersom även jag jobbar inom skolans värld, där jag emellanåt kan uppleva att vi vuxna alldeles för snabbt ska rycka in och lösa konflikterna. Nu menar jag givetvis inte att vi ska låta det gå för långt, men en avvaktande position är inte helt fel att inta ibland. Så heja dig Bambi, det gjorde du toppenbra tycker jag :) Kram till dig och din ursöta familj, som det är så roligt att följa här på bloggen :))

#14 - Linda

Vad duktig DU är mamma Bambi som faktiskt fick ditt barn att våga säga ifrån själv!! Det betyder nog mycket för Zack senare i livet.



Jag har tyvärr också varit med om att barn inte varit snälla mot Theo, den gång han försökte säga ifrån så lyssnade inte det andra barnet (enligt sonens egen utsago). Men det tycks ha lugnat ner sig nu, så det känns bra :).