bambi

Att köra bil i Italien



Att köra bil i Italien var ungefär lika illa som jag förväntade mig. Folk körde om trots att mna låg i 140 (dom har något högre hastighetsbegränsningar där), dom körde om även när det inte var tillåtet (det finns ju oftast en anledning till varför det inte är tillåtet) och det där med stopp-skyltar var inget att bry sig om.... dom är bara prydnader längs med vägen!

En gång fick maken väja undan väldigt hastigt när det kom en bil som körde om i den mötande trafiken. Det var nära en krock och jag svor för mig själv och undrade varför vi utsätter oss för livsfara.

En annan gång så blev det möte med en stor buss i en sväng på en smal smal väg. Tre bilar (vi i mitten) fick backa en bra bit på den smala vägen tills bussen kunde komma förbi.

Så, att köra bil i Italien är kanske inget att rekommendera och jag är glad att vi överlevde!
#1 - Beatrice, mamma till skrutten Robin

Va läskigt! Tur att ni kom hel skinade (stavning?) därifrån!



kram

#2 - Lilla jag

Men lägg ner vaaaa?! Tänk folk som kör på dom vägarna dagligen, kanske flera gånger per dag. Är din man verkligen så dålig förare? Vi har bilat från Göteborg till södra Europa (Makedonien) varje år och där är det nog värre. Jag som haft körkort sen mars körde i centrala Belgrad där folk BOKSTAVLIGT kör 170 på 50 väg, enda som gäller är att man ska vara självsäker anklaga inte italienarna för deras körning det är deras sätt att köra. Allt kan även hända på svenska vägar pepparpeppar man vet aldrig när ödet slår till!

#3 - Bambi

Men lilla jag, varför antar du att det var min man som körde? Jag beskrev bara en situation där han var föraren.



Jag har haft körkort i snart tio år och maken i snart åtta. Vi körde båda och uplevde båda att förarna var mycket sämre där ( speciellt att följa trafikregler och hastighetsbegränsningarna). Vi såg ständigt buckliga bilar också, det borde väl säga en hel del om deras trafik??

#4 - BAMBI

Men lilla jag, varför antar du att det var min man som körde? Jag beskrev bara en situation där han var föraren.



Jag har haft körkort i snart fem år och maken i snart tre. Vi körde båda och uplevde båda att förarna var mycket sämre där ( speciellt att följa trafikregler och hastighetsbegränsningarna). Vi såg ständigt buckliga bilar också, det borde väl säga en hel del om deras trafik??

#5 - Lizen

Vi har bilat i både Italien och Spanien i flera års tid och vi har aldrig haft några problem.

Deras buckliga bilar beror på deras sätt att parkera, de tränger sig in där men inte tror att det ska rymmas någon bil - vilket det heller inte EGENTLIGEN gör.

#6 - Karoliina - med K och två i.

ja dom har verkligen ett annat sätt att köra bil i Italien, vi har bilat ner några gånger till min kusin men det enda jag egentligen kan säga är ju att om man själv tar det lugnt så är det sällan problem.

men buckliga bilar finns det gott om där nere :)

#7 - Hanna

lilla jag vad var det för påhopp? Har du själv kört i Italien. Haspla inte ur dig saker som du inte har någon aning om och dessutom så kör de som fartdårar och följer inte reglerna för fem öre där. Sen kan du ju tänka ¨på hur du säger saker. Det är väldit lätt att vara taskig bakom skärmen när man inte sitter öga mot öga!

Lizen de kör in i varandra mycket också. Italien är ett av de länder med flest bilolyckor i Europa så det handlar inte bara om bilar som är parkerade. Du vet inte vad du pratar om. När jag var i Italien var det fem olyckor på en och samma vecka där folk dog som kände mina kompisar.

#8 - Emma

Uscha låter läskigt särskilt när man har barn med sig . Som igår skulle vi bara till Kalmar cirka 1.5 mil på motorväg och då var det en som körde om när det blev enfiligt var läskigt.

Folk kör som idioter idag