bambi

What to do in Rome?



Snart så anländer vi i Rom! Vi har redan varit där en gång tidigare... för snart 5 år sen! För vi firande nämligen vår 5-års dag i Rom!!

Då så gjorde vi alla dom där klassiska sakerna: åkte häst och vagn, besökte Vatikanen.. och vi bodde rätt så nära Pantheon:



Vi besökte någon slags fort... eller vad det nu var... och jag tog kort på min makes snygga rumpa:



Vi kastade förstås ett mynt i Fontana di Trevi:



Och självklart så besökte vi Colosseum:

 



Så, som ni ser så har vi redan sett allt det där som man måste se. Men är det något vi har missat? Någon härlig gömma i Rom som inte står med i alla turistguiderna? Tell me, tell me! Speciellt om ni har några barnvänliga tips när det gäller Rom!

#1 - Bella

Hej! Har bott både inne i Rom men även utanför strax söder om Rom i vindistriktet Castelli Romani med orterna Frascati (gott vitt), Grottaferrata (gott rött) samt Castel Gandolfo (påven har sitt sommarresidens där). Har ni bil så ta er ut till dessa underbara orter som ligger kring två sjöar som bildats i gamla vulkaner, Lago di Albano och Lago di Nemi - underbart vackert och bara 30 minuter med bil från centrala Rom. Superbra restauranger vart ni än går. Inne i Rom så ska ni självklart besöka de små gränderna runt Piazza Navona men försök även att ta er till Trastevere med många bra restauranger och butiker... Kram/Bella

#2 - Anonym

Åh rom! Vi var där förra veckan, hoppas det är liite mindre varmt nu än det var då, för barnens skull. Jag menar, ni kan ju inte gärna doppa dem i Tibern :)

Jag har egentligen inga supertips, för vi var första gången, så vi var lixom tvugna att göra allt det där (pantheon, vatikanen, coloseum o.s.v.) Sen var vi i en kyrka som hade utgrävda katakomber under sig. På 400 talet hade det varit en kyrka där, sen hade de byggt på en ny runt kristi födelse typ och sen gjort den nuvarande på 300 talet. Den nuvarande är den enda kristna, de tidigare tillhörde "hednatron". Men det är en vacker kyrka, en fin borggård och sen betalar man 5 euro om man vill gå ner i de utgrävda gångarna under. Kanske spännande för Zach att gå i upplysta gångar där nere. Lite coolt för de hade rinnande vatten redan då! San Clements heter den och ligger nära colosseum i alla fall.

#3 - Anonym

Åh rom! Vi var där förra veckan, hoppas det är liite mindre varmt nu än det var då, för barnens skull. Jag menar, ni kan ju inte gärna doppa dem i Tibern :)

Jag har egentligen inga supertips, för vi var första gången, så vi var lixom tvugna att göra allt det där (pantheon, vatikanen, coloseum o.s.v.) Sen var vi i en kyrka som hade utgrävda katakomber under sig. På 400 talet hade det varit en kyrka där, sen hade de byggt på en ny runt kristi födelse typ och sen gjort den nuvarande på 300 talet. Den nuvarande är den enda kristna, de tidigare tillhörde "hednatron". Men det är en vacker kyrka, en fin borggård och sen betalar man 5 euro om man vill gå ner i de utgrävda gångarna under. Kanske spännande för Zach att gå i upplysta gångar där nere. Lite coolt för de hade rinnande vatten redan då! San Clements heter den och ligger nära colosseum i alla fall.

#4 - Anna-Carin

Är inte den där stora runda, som delvis skyms av din makes rumpa Castle sankt Angelo? Änglarnas slott? Den är med i slutet på filmen Änglar och demoner, det är där han gömde kardinalerna. Ligger nära vatikanen. Men jag kan vara helt ute och cykla, det vimlar ju av antika byggnader i rom.

#5 - Alexandra

BAMBI, skulle du kunna mäta din #43 Galleri Long Shirt till mig (byst, armlängd, längd)? Har hittat en i storlek 3 på tradera dock är jag en etta. Men jag har hört att man ska gå upp en storlek i den blusen, och jag gillar när det sitter lite pösigt. Tror du jag skulle kunna ha den? Skulle bli jättetacksam om du hade kunnat göra detta då säljaren på tradera inte svarar på mina mail.

#6 - zphanky

Godaste glassen finns på Tres fontanas (stavning?) på Piazza Navona!

#7 - zphanky

Och vid rondellen vid Barberini, finns en gammal kyrka(?) där dom har en himlanste massa skelett på väggarna och gjort konstverk av dem.. Kanske lite läskigt för Zach, men riktigt fränt!

#8 - lisa

När jag var i Rom bodde vi vid Campo de Fiori, vilket var jättefint, och vi gick ofta till de judiska kvarteren som låg i närheten. Där fanns mysiga, enkla och billiga restauranger med god mat.

Där var det inte så många turister, och det är så skönt att gå omkring på lugna gator och bara insupa atmosfären.

#9 - Ems

hej, mitt barntips är att besöka djurparken i Parco Borghese. Kanske lite dyrt, men även om man inte vill gå in i djurparken så är själv parken jättefin och det är en härlig mysig stämning. Håller även med föregående, Travestere är bäst och mysigast när det gäller mat!