bambi

Vilka kläder gillar Zack och Leah själva?
Jag fick en intressant fråga från en läsare:

Bettan om In da hood:
Hej! Jag har en liten fråga. Eftersom jag har en systerdotter på 3,5 som är väldigt intresserad av vilka kläder och färger hon klär sig i så undrar jag om dina barn visar något intresse för det. Du är ju själv väldigt intresserad av kläder och har en tanke bakom hur du klär dina barn. Har det på nåt sätt färgat av sig på Zack och Leah? Har dom speciella klädmodeller eller färger som dom helst klär sig i?

Svar: Både Zack och Leah har börjat visa ett väldigt stort intresse i kläder. Jag kan tycka att det är lite synd men det är kanske inte så konstigt när jag är så intresserad av kläder (och speciellt barnkläder).

Häromdagen när Zack hade på sig sina nya röd/rosa jeans så var han väldigt stolt över dom och visade upp dom för alla och påpekade att han hade nya jeans. Och egentligen vill jag inte att barnen ska känna att kläder är så viktiga så jag får nog tona ner mitt fotande av dom i nya kläder och sånt. Barnen pratar dock inte så mycket om att dom är fina eller frågar om dom är fina, utan dom tycker mer att det är roligt med nya kläder eller roligt med speciella mönster. Så det är ju bra (vill inte att dom ska känna att det är viktigt att vara fin).

Men jag är glad så länge dom känner att dom trivs i det mesta och det inte blir en massa bråk om kläderna. Zack älskar rosa och rött och gillar speciellt linnen. Leah gillar bilar väldigt mycket och älskar sina bil-tröjor men också tröjor med ugglor på.

Men barnen får rätt så ofta (kanske varannan gång) välja sina kläder själva annars så plockar jag eller maken fram kläder till dom och det blir aldrig bråk om det vi har valt. Jag är jätteglad över att barnen än så länge inte har vägrat ha något på sig... jag går liksom och väntar på att någon av dom ska få ett utbrott om något plagg men än så länge har det inte hänt (otroligt nog!).


Leah har en förkärlek till ugglor


Favoriter

#1 - En pojkmammas vardag - Livet på torpet

Här hemma väljer nästan alltid Edvin kläder själv. Men ska vi på något speciellt som kalas får jag komma in och bestämma lite ...



... Tore är ju såklart ganska liten själv och tar på sig det jag bestämmer (för när sambon väljer kan det bli lite hur som hellst då han alltid väljer det klädesplagg som ligger överst, haha!)

#2 - Tess

När vi skaffat nåt nytt till Connor så brukar jag fota kläderna utan att Connor har dem på sig. Så då blir det inte så mycket att "du har nytt på dig vi måste fota". Fast iofs så fotar jag honom nästan varje dag ändå för att han utvecklas så snabbt och för att han självklart är min lilla gos :-)

#3 - Bettan

Hej! Vad kul att du svarar på min fråga :)

Det är ju alltid lite oroväckande när barn är för intresserade av kläder . I Thea och Zacks fall tror jag inte att det är nån fara eftersom dom uppenbarnt har blivit serverade alla möjliga färger och mönster och därför inte blivit påverkade att gilla en viss färg.

Med tanke på vad dom har för favoriter hittills så visar det ju att de inte har påverkats av de idiotiska normerna utifrån (från andra på t ex dagis) och det ger ju ett visst hopp att man verkligen kan påverka mycket som förälder om man verkligen vill.