bambi

Kycklingbakelser

Idag har jag gjort dessa sötnosar! Dom är väldigt enkla att göra och det är roligt för barnen att hjälpa till och göra dom små kycklingarna. Det perfekta påskpysslet!



Förberedd bakelserna genom att baka vaniljcupcakes, men ha inte på frostingen utan låt dne vara kvar i skålen:

2 dl vetemjöl
1 1/4 dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
en nypa salt
40 g mjukt smör
1 1/4 dl mjölk
1 ägg
½ tsk vaniljessens

Vaniljfrosting
250 g florsocker (ett halvt paket)
80 g mjukt smör
1/4 dl mjölk
några droppar vaniljessens

1. Värm ugnen till 175 grader.
2. Lägg mjöl, socker, bakpulver, salt och smör i en bunke och vispa ihop ingredienserna. Tillsätt mjölken lite i taget.
3. Tillsätt ägg och vaniljessens och vispa ihop ordentligt utan att överarbeta smeten.
4. Skeda upp smeten i 12 pappersformar och grädda i mitten av ugnen i 20-25 minuter.
5. Gör under tiden frostingen. Vispa ihop florsocker och smör till en slät smet. Blanda sedan i mjölken och vaniljessensen. Vispa tills frostingen är lätt och fluffig, minst 5 minuter.

Tillbehör till kycklingarna:
Mandel (med skalet kvar)
Lakritssnören
Hallonsnören
Kokosflingor
ev. gul karamellfärg




Jag tyckte att det var enklast att visa monteringen av kycklingarn i en video, som ni ser här nedanför:

#1 - Hattifnatt

Men gosse vilka söta! Haha! Förstår att det var ett uppskattat påskpyssel ur barnens synvinkel. :)

#2 - Jo

Åh vilka sööööta! Min dotter är för liten för påskpyssel i år, men nästa år ska vi absolut göra dessa!

#3 - storasyrran

Hej!

Idag kom leverans i brevlådan! Det var ett hål i paketet, antagligen från hörnet av lådan med tossorna! Det ser inte ut som att paketet har behandlats särskilt varsamt direkt. Minus till Posten. Men alla sakerna var i alla fall hela! Koppen låg löst och det du lindat om hade ramlat bort. Så skulle nog linda i den lite mer framöver!!



Tack så hemskt mycket, det var verkligen toppenfina grejer! Hoppas de andra paketen hanteras varsammare av Posten!



Glad Påsk!

#4 - En pojkmammas vardag - Livet på torpet

Men vilka söta små bakelser !!

#5 - unga fröken karlssons Esteterier

Sickna fina ju!

#6 - storasyrran

Jag funderade lite på boken som var med? Det står att det skulle vara Vem kan älska Ella. Men jag fick Prinsessan Kristalla??



Kram!

#7 - Natali BLOGGAR OM LIVET <3

Oj vad söta :) jag gilalr ju att baka men inte att äta upp dem. Kanske tur för mig.



Men du, har ni aldrig varit på junibacken :) då måste ni ju ta er dit. Jag minns inte var ni bor, var det inte i vasastan? Då har ni ju inte långt alls.....köp årskort och åk dit bara som en liten utflykt (men håll i plånboken och frestas inte av fiket och butiken)

#8 - storasyrran

Haha okej! Det spelar ingen roll alltså! Blev bara lite fundersam! Jag är verkligen jättenöjd med allt! Riktigt lyxigt att få ett sånt paket!



Ha en fin påsk!

#9 - Johanna - Tvåbarnsmamman mitt i kaoset

Det har du så rätt i, mycket man stressar över som inte ens är något viktigt.



Ja gärna lunch, bestämma någon dag eller höras efter påsk?



Supersöta bakelser! :D



Kram fina

#10 - Anonym

Gullefjun =)

#11 - Ewa (mamma till 6 döttrar)

Men jösses så söta!!! :)



Synd att jag inte har något kök som går att baka i för då hade jag gjort såna och tagit med till mina föräldrar :)

Tjejerna och jag flyr fältet nu när pappan i huset bygger kök :)



Kram

#12 - Anna, Gbg

Jättesöta!

#13 - Cecilia

Hej! Vad var adressen till din Twitter nu igen?

#14 - BAMBI

Cecilia @bambiblogg

#15 - Jeanette

Så otroligt söta!!!

#16 - tindra

Really Cute One`s :)

#17 - Sofie

Supersöta! Ska bakas imorgon=)

Glad Påsk!

#18 - Cissi

Men vilka söta!

#19 - Christine

Ljuvligt söta, dessa ska vi definitivt baka imorn! ;) Tack för tipset, enkelt och tokroligt, sånt gillar vi.



Glad Påsk!

#20 - Aniika

Åh vilka söta! Blir så glad av dina bakinlägg! GLAD PÅSK på dig.

#21 - Sara - Mamma till Max 3 år

Vilka otroligt söta! Jag känner mig som en dålig mamma som inte pysslat alls med min son inför påsk. Men han är inte så jätteintresserad ännu iförsig men hade ju varit kul ändå!

#22 - joanna-livet med aspergers syndrom

Gud vad söta!:)

#23 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Jättesöta.

#24 - Petra

så söta

#25 - MammaLivet På Landet

Jätte fina! Knappt så man vill äta upp dom kan jag tänka mig! Rolig ide!