bambi

Leah och hennes nappar

Jag fick en fråga förut angående Leahs nappanvändning. För något år sen så försökte vänja henne av med nappen. Hon var utan i några dagar men sen så fick båda barnen vattkoppor och då var det kört. Hon var otröstlig och då åkte napparna fram igen (kanske borde ha slängt alla).


Det är lite lustigt eftersom vi försökte aldrig ens ge Zack napp och jag hade en tanke att "mina barn ska inte ha napp" men sen när Leah var väldigt liten och väldigt ledsen så testade vi med napp. Hon har varit beroende sen dess. Hon är extremt kär i sina nappar och hon älskar nog napparna mer än oss  ;)


Hon har inte napp på förskolan förutom när hon sover middag. Vi brukar försöka att lämna nappen hemma när vi går ut (mest för att hon inte ska tappa den) men det är inte en regel som vi kör stenhårt på. Ibland kan hon vara utan napp en stor del av dagen men oftast sitter den där i munnen när hon är hemma.


Napphållare känns väldigt praktiskt, speciellt på natten, för det har hänt några gånger att hon kommer springandes in till oss mitt i natten utan nappen och då har nån av oss fått gått upp och hämta den i hennes säng!


Men får se om vi försöker vänja henne av med nappen snart (igen). Men det kanske går bättre när hon kan prata och förstå mer än vad hon kan just nu.
#1 - Erika

Vi har ett gäng nappar utplacerade överallt! Några i bilen, några i köket, några över Elsas säng ( hur många gånger får man inte leta i tom påslakan när napparna försvunnit), några i vagnen. Napphållare har vi på jackan när vi e ute då lilla damen e expert på att kasta ur saker!

#2 - Kristinmandarin

Mina barn har varit och är nappisar bägge två. Jag hade också en tanke att nej, vi ska inte ha nån napp, men första flickan föddes med hjärtfel, de två månader som gick från födsel innan operationen var hn svag och orkade inte amma (jag pumpade ur och vi sondmatade henne, så jag kunde ta upp amningen sen när hon var frisk), men sugbehovet var ju lika stort för det. Efter några otröstliga dagar på Astrid Lindgrens barnsjukhus fick vi en napp av en av sköterskorna, och på den vägen är det... Hon sliutade dock med napp i 3-4 årsåldern. Min ettåring nu är napptokig, men det var ingen självklarhet, utan där var det nog mer trugande från vår sida, för att det inte skulle bli 24/7-snuttande på mig...:-)

#3 - tindra

Min äldsta Matteus hade nappen hela tiden! konstant! så fort man tog den ur hans mun började han gråta! Han slutade med nappen då han var 2år & 3mån, då fick vi nog eftersom han inte pratade så mkt. Det gick bra,han grät lite första natten men det gick bra :) Min minsta Filip är ingen napp baby,han har den oftast bara då han ska somna, spottar ut den sen,,,och ibland då han är ledsen ,..annars så babblar han på & leker med sin storebror ..Alla barn är olika & viktigt att man ger dem tid....kram!

#4 - Anaiah

Ett litet tips jag själv aldrig provat eftersom våra barn inte har napp, men som jag hört varit väldigt effektivt är att klippa av toppen på nappen så att det blir ett litet hål. Nappen kommer då att kännas konstig att snutta på, och i bästa fall tappar det intresset för nappen redan på en gång, men det kan hända att barnet vänjer sig. Då klipper man ett lite större hål och så håller man på tills barnet tycker att nappen inte är kul längre. Det är ett milt sätt som gör att barnet tröttnar på nappen av sig själv. Man måste klippa på alla nappar dock, så att alla känns lika.



Kanske värt att prova.

#5 - Sara - Mamma till Max 3,5 år

tycker inte att ni behöver stressa! hon är ju inte så stor ännu =)

#6 - Helena

Vi tänkte inte heller ge Eskil napp men när jag slutade amma låg han o sög på insidan på armen när man skulle natta honom så vi testade med napp när vi hade fått ett antal sugmärken på armarna - och där sitter den sedan.. Hoppas också lyckas sluta med dem snart men just när han är sjuk är det ju svårt att få honom att inte ta nappen... tror att de på dagis är rätt slappa med det där också så det känns som att det blir en fajt.. tänker att det kanske ger sig framöver också så man kanske inte ska tokstressa :-)

#7 - Rita

Mina båda barn har varit riktiga nappbarn och jag har aldrig velat stressa med att ta bort den. Från när de fyllt 2 år har de bara fått ha den på natten, det har vi varit noga med, och så har de själva fått kasta bort alla sina nappar när de fyllt 4 år. Var och en gör som de vill men mina barn har varit så kära i sina nappar så jag har inte haft hjärta att ta bort dem tidigare! Får se hur lillebror blir... :)

#8 - Emma

Inte för att vara den som är den, men jag tycker att det lät lite trist det där med napphållaren. Det hade säkert varit en bra lösning om barnet vaknar flera gånger på napp och kan inte hitta den på annat sätt. Men att ha napphållare varje natt för att ni som föräldrar har fått gå upp ur sängen några gånger då hon glömt nappen.

Så himla skönt kan det väl inte vara för henne att sova på en hård plastgrej? Barn ligger ju inte direkt stilla och åtminstone jag brukar se till att min säng är fri från leksaker o dyl innan jag lägger mig. För komfrotens skull :)