bambi

5 böcker om genus du måste läsa
Hejhej! Jag ser att det är en del nya läsare här på bloggen och det är alltid roligt! Jag hoppas att ni kommer att trivas. Jag hoppas att ni hittar en massa roliga recept som ni vill prova, att ni får tips om fina barnkläder och kanske blir lite intresserade av genus (om ni inte redan är det förstås). För genus är faktiskt rikgit intressant!
 
Jag läste genuskunskap som en sommarkurs för en väldans många år sen. Det var innan jag hade barn och jag var inte så insatt i det där med genus, men med åren och speciellt efter det att jag fick barn så har jag insett hur viktigt och intressant det är. Och ju mer man läser om genus desto mer intressant blir det! Så därför tänkte jag komma med lite tips om böcker som handlar om genus!!
 
 
Om ni bara ska läsa en endaste bok om genus så tycker jag att ni ska läsa Egalias Döttrar av Gerd Brantenberg. Den kostar bara 44 kronor, så kosta på er det!! Det är verkligen en bok som öppnar upp ögonen för detta med könsroller då den vänder på allt och allt är tvärtom i samhället Egalia! Boken är skriven som en roman, vilket är lite speciellt men kanske gör det lite lättare att ta till sig?
 
I Egalias döttrar är det kvinnorna som förtrycker männen och männen som hela tiden tänker på sitt utseende och måste bära pehå för att dölja skampåsen. Männen är också dom som tar hand om barnen, kvinnorna föder barnet och överlämnar det till mannen. Eftersom kvinnan har gjort ett stort arbete i att vara gravid så är det mannens tur att ta hand om barnet.


Sexualitet är en stor del av genusperspektivet i boken. Männen får sällan orgasm eftersom deras lust hänger ihop med fortplantning, till skillnad från kvinnan som kan ha sex bara för vällustens skull (utan att behöva riskera någon fortplantning).


Detta är en bra bok som får en att tänka på hur allt i samhället är uppbyggd kring genus. Till och med språket i boken är annorlunda, istället för människa säger dom kvinniska..osv. Det blir så tydligt hur könsrollerna ser ut när dom vänder på dom, ett måste att läsa om man är intresserad av genus!

 

 

Om du bara orkar läsa två böcker om genus så tycker jag att du dessutom ska läsa Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2. Boken visar hur könsroller grundläggs redan från födelsen! Även om du inte har barn själv (dom flesta kommer ju ändå i kontakt med barn då och då) så får man en väldigt bra förståelse för hur allt hänger ihop, från första gången någon frågar "vad det blev?" till varför man ursäktar pojkar med "boys will be boys".

 

Boken innehåller också väldigt många konkreta tips, vilket oftast efterfrågas. När och hur könas barn och görs till flickor och pojkar? Och hur påverkar det barnen? Med humor och vardagsnära exempel visar författarna att genusfällor finns överallt, bland leksaker och kläder, känslor och vänskap. Några exempel av teman i boken: fler möjligheter till självkänsla, fler möjligheter till känslor och fler möjligheter med kroppen

Att bemöta barn jämställt är att ge dom 100 sätt att göra, tänka, tycka, vilja och önska, istället för två - ett för flickor och ett för pojkar. Barn som själva blir bemötta jämställt kommer också att bemöta andra på samma sätt och vårt agerande kommer att spridas som ringar på vattnet.

Det är du, jag och alla andra som möter barnen som gör dom till pojkar och flickor. Låt oss ta vår del av ansvaret för att dom ska få alla dom 100 möjligheterna.

 

 


 

Om du sen vill läsa en tredje bok om genus så tycker jag att du ska klicka hem Flickan och skulden av Katarina Wennstam. Denna bok borde vara obligatotisk läsning i skolan. Det är rätt så skrämmande att läsa om hur samhället, skolan och vänner behandlar en tjej som har blivit våldtagen. Hur hon får skulden medan killen nästan ses som en hjälte! Ibland tycker folk synd om honom till och med eftersom han har blivit anmäld!

 

Katarina Wennstam har även skrivit boken En riktig våldtäktsman som behandlar samma ämne.

 

 

Om du har börjat få upp ett intresse för genus och vill läsa en fjärde bok om genus så tycker jag att du ska läsa Det kallas kärlek som är en socialpsykologisk studie gjord av Carin Holmberg om kvinnors underordning och mäns överordning bland unga jämställda par. Holmberg har gjort kvalitativa studier bland par som säger sig själva vara jämställda. Ofta par där båda har akademisk utbildning och inga barn (för oftast så påverkas jämställdheten enorm när barn kommer in i bilden).

Man får verkligen aha-upplevelser när man läser boken. T.ex. så brukar männen fortsätta med sina fritidsintressen i samma utsträckning när dom flyttar ihop med sin tjej medans tjejen oftast slutar eller drar ner på sina fritidsintressen till förmån för deras gemensamma hem!

Boken är egentligen en avhandling så den kan vara lite "tung" att läsa. Det som är mest intressant är andra halvan av boken och man kan lätt hoppa dit om man inte orkar läsa om tidigare forskning och ideologier.

På baksidan står det: I vardagens samspel kring hushållsarbete, småprat, gräl och fritidsverksamhet upprepar sig mönster som många kvinnor och män känner igen. Varför gråter hon? Hur kommer det sig att han behåller sitt lugn?

 

 

Och när du verkligen har fått ett intresse för genus så kan du klicka hem  Något bara kvinnor kan som är skriven av Ulrika Lorentzi. Så här står det om boken: Vi må vara bäst i världen, men ändå lever vi inte i ett jämställt samhälle - se på skillnaderna mellan kvinnors och mäns löner, karriärmöjligheter och pensioner. Men när detta diskuteras strandar diskussionerna lätt i förklaringen: "Kvinnor får ju barn.".

Något bara kvinnor kan är en bok som ifrågasätter normer. Här intervjuas kvinnan som valt bort barn, queerdrottningen, heteropappan, den funktionshindrade mamman... Tillsammans bidrar de alla till ett uppfriskande resonemang med såväl filosofiska som politiska förtecken om graviditet, föräldrarskap och jämställdhet. 

#1 - Reggi

Många böcker om ett väldigt intressant ämne och de ska blir någon av böckerna som får flytta hem till mig :)

#2 - Sofie

Stort tack! :)

#3 - Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

ViIka bra tips. De två sista har jag ännu olästa i bokhyllan.

#4 - Christine

Vilket intressant inlägg, Rose-marie!

Här ska läsas!

#5 - Michelle & GirlZen

Genus verkar jätte intressant,kanske borde kolla upp böckerna :)

#6 - Jo

Tack så mycket för tipsen! Ska skaffa flera stycken av dem... Är väldigt intresserad av dessa frågor och känner att jag behöver mer argument i mina diskussioner.

#7 - Stina

Har läst Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2 är redan läst och jag har läst hälten av Flickan och skulden men det var verkligen jobbig, hemsk så den har jag lagt ifrån mej....De andra böcker verkar helt klart riktigt bra! Bra tips!

#8 - kristin- vivre la vie

perfekt med lite tips!
Jag har bestämt mig för att skriva min c-uppsats (lärarutb.) med inriktning mot genus... Har du några tips?
gärna riktat mot skola/fritids... :)
Ha en bra dag!

Svar: I en klass för sig av Fanny Ambjörnsson är ju perfekt! Kolla in den! :)
bambi

#9 - Madelene

Älskar Egalias döttrar, vilken ögonöppnare för en då 20årig mig! Och har nu klickat hem Ge ditt barn 100 möjl. Tack för tipsen!

#10 - Lovisa

Bra val! Får jag lägga till How to be a woman av Caitlin Moran och Min mosters migrän av Hanne Vibeke Holst; två böcker som skildrar könsmaktsordning från ett kvinnligt västerländskt perspektiv (eller post-feminism om man vill slänga sig med sådana ord :) ).

Svar: Jag har hört intervjuer med Caitlin Moran och hon verkar vara vettig! Ska nog ta och läsa hennes bok! :)
bambi

#11 - Marie-Louise

Tack för dina boktips. Ska genast kika efter några av dessa böcker. Ska precis påbörja en C-uppsats i ämne "Genus inom museiutställningar" - hur ser genus ut inom utställningar på olika museum, nutid och dåtid.

#12 - Alltid Linn | fundersam, normkritiskt & oblyg

Kul med boktips! "Flickan och skulden" & "En riktigt våldtäktsman" har jag läst och dem är är verkligen så bra. Skapar många tankar och får en att fundera om och om igen kring många ämnen.

Dem andra böckerna ska jag absolut ta och klicka hem!