bambi

Världens godaste banan- och chokladtårta!
Här kommer receptet på den supergoda Banan och chokladtårtan som jag hade med mig på picknicken med Linda. Maken tog med sig resterande sen till jobbet. Han ringde mig under dagen och frågade om det fanns nötter i tårtan. Jag blir så nervös när folk frågar mig det, för tänk om jag glömmer bort att det var lite nötter i det som bjuds på? Lite läskigt att kanske ha ansvaret för att någon får ett allergiskt anfall! Men nej, tårtan innehöll ju inga nötter....
 
Flera av makens kollegor frågade efter receptet också, så här har ni den! Men ni andra kanske också är sugna på receptet?  ;)
 
 
 
6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mjukt smör
2 ½ dl socker
1  3/4 dl farinsocker
2 ägg
3 mogna bananer, mosade
1  3/4 dl filmjölk
3 ½ dl chocolate chips (alt. hackad choklad)
 
Frosting
275 g mjukt smör
500 g philadelphiaost
3 msk vaniljsocker
500 g florsocker
 
1. Vispa ihop smör, socker och farinsocker tills det är fluffigt. Till sätt ett ägg åt gången.
2. Tillsätt mosade bananer och vispa ihop ordentligt.
3. Blanda ihop mjöl, bakpulver och salt och ha sedan ner i smeten växelvis med filmjölken under vispning.
4. Rör sedan ner chokladen i smeten.
5. Häll smeten lika mycket smet i två smorda formar med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 35 minuter (känn med sticka, stickan ska vara torr).
6. Låt svalna och dela sedan varje tårtbotten i hälften så att du får fyra tårtbottnar (jag tycker att det är enklast att dela dom genom att ta en brödkniv och snurra på formen som botten ligger på).
 
 
 
7. Frosting: Vispa ihop smör och philadelphiaost tills det är helt ihopblandat. 
8. Blanda sedan i vaniljsocker och florsocker. Vispa i 3-5 minuter tills frostingen är fluffig.
 
 
9. Ha på frostingen mellan tårtbotnarna och sedan på och runt om. 
 
#1 - Katarina

Så god den ser ut och banan och choklad är en fin kombo! Ha en fin vecka, kram!

#2 - Helena

Den ser otroligt god ut! Jag är dessutom en av de som alltid frågar om nötter, så jag är glad att denna inte hade det.

#3 - Dykarmamma

Wow, den ser helt underbart god ut! Och snygg!

Tack för titten på min blogg igår. Roligt att du hittade dit!

Ha en fin dag!

#4 - En kvinnas vardag

Låter spännande! Den ser grymt proffsig ut! Kanske vore något till nästa kalas? :)

Svar: Ja, den passar nog perfekt på kalas! :)
bambi

#5 - Josh Hutcherson fansite

Bambi <3

#6 - Linda-Mamma till Alfred

Åh My God ge mig!!! Ja kika in igen hos oss snart vettja!!Ah måste spana in hos henne!!

#7 - Littledessert - Recept & Webbshop

Åh va de såg underbart ut!

#8 - Livets vägar

Ser MYCKET god ut!
Min dotter har nötallergi med mkt höga procent. Det lilla minsta bit på läppen eller tunga kan innebära livsfara. Så jag förstår de som frågar. Men om du ska bjuda folk så kan det vara bra att ha en liten minneslapp. Obs att även chokladblock och vanlig choklad kan innehålla spår av nötter.
Kram

#9 - Eleonore

Denna tårtan lät ju otroligt mumsig! Kul att den blev så uppskattad av din sambos kollegor med :D

Sv: tråkigt att ni missade marknaden men kalas är ju nästan bättre ändå ;)

#10 - Linda Olsson Asp

hihi eller hur!!Underbara små liv vi har;)

#11 - Johanna

Oh det såg gott ut! Den får jag nog göra ett försök och göra!

Ja festen var trevlig, utgången sådär :)

lade till dig på blogloivn blev nr 751 :)

#12 - Malin - efterlängtad liten sak!

Stort tack :D. Åh vad gott! Har också bakat precis hihi :D men de där måste jag prova!!

#13 - Emma Josefine

åh men gud så gott !! :) måste testas någon gång !

#14 - Gaymasen

Åhhh vad gott det låter och ser ut. Farligt att läsa din blogg. ;-)

#15 - Kristin @ The Chocolate Box

Åh jösses, vad god den såg ut! Bra fördelning mellan kaka och fyllning , ska vara mycket fyllning tycker jag ;)

Svar: Ja, mycket fyllning ska det vara! :)
bambi

#16 - Madde

Tack. Jodå idag är han bättre. :)

Vad god tårtan ser ut förstår att den blev populär! :)

Kram

#17 - Diana

Herrejävlar.... VILL HA!

#18 - Petra

Wow, vad god den ser ut!!
Jag gillar att du är så generös och delar med dig av dina finfina recept ;)

#19 - Simone

Åh gud de här ser frestande och farligt gott,åh ja vill så gärna ha..mmmmm

#20 - Amy's piece of cake

Vilken fin tårta och god kombo. Banan och choklad är en riktig klassiker!

Sv: Ja hur länge man kan skylla på amningshjärna vet jag inte... men länge enligt mig ;)

#21 - mammaspring

Vilken fantastisk tårta! Slurp!!!

#22 - kristinakihlstrm

Oj, vad gott, för gott, för mig som ska gå ner i vikt, så jag låtsas som jag aldrig sett receptet och lever vidare i den tron ;-)

Svar: Haha, ja, det är kanske bäst ;)
bambi

#23 - jonna Mamma till Wilja

Hej :)) Nej jag har via mama bara :))

#24 - jonna Mamma till Wilja

Hej :)) Nej jag har via mama bara :))

#25 - Charlotta

Bakade den här igår, men fick så bråttom iväg och nu är jag på väg till Danmark så den står där hemma och väntar på att få smakas! Provade även rainbow cupcakes här om dagen, väldigt uppskattade! Tack för alla fina goda recept!!

Svar: Åh, hoppas att den blev god!! :)
bambi

#26 - Emma

Hej!

Jag tänkte baka denna fantastiska tårta till en födelsedagsfest på lördag och ville lägga till lite bärröra (eftersom det tyvärr inte är säsong för färska bär ännu tänkte jag röra ihop frysta bär med lite socker) mellan lagren. Tror du det blir en god kombination eller för mycket av det goda?